• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73008
+
-

نیاز به اعتبار برای پروژه فاضلاب در مسکن مهر

در استان
نیاز به اعتبار برای پروژه فاضلاب در مسکن مهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: 3 پروژه فعال فاضلاب در مسکن مهر استان برای تکمیل به ۹۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به گزارش تسنیم، «مهدی هاشمی‌مقدم» در جلسه بررسی مسائل صنعت آب و برق خراسان جنوبی اظهار کرد: بیرجند نخستین شهر در کشور بوده که شبکه آب‌رسانی آن راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: 100 درصد جمعیت شهری استان یعنی 470 هزار نفر تحت پوشش آب‌رسانی قرار دارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی افزود: 430 میلیارد تومان برای تکمیل فاضلاب شهری 4 شهر استان لازم است و خوسف نیز با مشکل جدی فاضلاب روبه‌رو است. امیدواریم در سال 99 ردیف بودجه برای فاضلاب این شهر اختصاص یابد. 

هاشمی‌مقدم تصریح کرد: اگر طرح تصفیه‌خانه آب بیرجند به بهره‌برداری برسد، ظرفیت ما 3 برابر سال 92 می‌شود. نیاز است که فاضلاب شهر بیرجند به طول 100 کیلومتر اجرا شود. وی گفت: طرح آب‌رسانی از دشت آهنگران به قاین باید تصویب شود تا تامین آب در میان‌مدت و بلندمدت این شهر برطرف شود و ردیف آب‌رسانی برای فردوس تدوین شود و نگرانی‌های 4 شهر استان برطرف شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی توضیح داد: در 4 شهر استان برنامه توسعه فاضلاب در نظر گرفته شده است و اگر اعتبارات افزایش یابد، در 6 سال می‌توان تا 20 میلیون مترمکعب پساب ایجاد کرد. 

هاشمی‌مقدم افزود: امسال 22 درصد تخصیص آب شرب برای فضای سبز استان کاهش یافته است و در بحث اقتصاد آب 25 میلیارد تومان زیان آب و فاضلاب شهری استان در سال گذشته بود و در هر مترمکعب 670 تومان زیان داشتیم. وی یادآور شد: در مسکن مهر نیز خراسان جنوبی جزو 5 استان برتر بوده است و هیچ مشترکی بدون انشعاب آب در مسکن مهر استان نیست اما در بحث فاضلاب دچار عقب‌ماندگی هستیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی نیز گفت: در 5 شهرستان درمیان، زیرکوه، سربیشه، نهبندان و خوسف جمعیت روستایی از شهری بالاتر است.

«مهدی صفوی‌نژاد» با بیان این‌که حدود 918 روستای بالای 20 خانوار تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی است، افزود: 214 روستای بالای 20 خانوار تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند. وی خاطرنشان کرد: 4 هزار کیلومتر در استان خط انتقال آب وجود دارد و 131 هزار مشترک در استان وجود دارد که 92 درصد مشترکان خانگی هستند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین حدود 1054 کیلومتر در شبکه توزیع و 330 کیلومتر در شبکه انتقال استان با فرسودگی مواجهیم و 447 روستا در استان آب‌رسانی سیار می‌شود. 

صفوی‌نژاد یادآور شد: 148 روستای بالای 20 خانوار در استان شبکه آب‌رسانی ندارند و تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی در دستور کار قرار دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: صنعت استان به طور متوسط 5/5 درصد صنعت کشور را در اختیار دارد. «داوود شهرکی» با بیان این‌که استان ظرفیت‌های خوبی در معادن و محصولات کشاورزی دارد، افزود: سیمان، صنایع معدنی، زغال سنگ، تایر، محصولات شوینده و مواد نسوز منیزیت بیشترین تولیدی‌های استان است. 

وی با بیان این‌که خراسان جنوبی جزو 4 استان معدنی کشور است ابراز کرد: علاوه بر این، صادرات زرشک، زعفران و عناب از مزیت‌های ویژه استان است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی توضیح داد: باید زیرساخت‌های اصلی را به نواحی صنعتی استان برسانیم، چراکه بخش زیادی از درآمد برق از صنایع است. شهرکی با بیان این‌که 40 معدن در استان با مشکل برق مواجهند، گفت: افغانستان می‌تواند بازار خوبی برای برق باشد و از تصفیه‌خانه بیرجند نیز باید آب به شهرک صنعتی اختصاص یابد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید