• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71511
+
-

وداع بشر با غذای ارزان و مغذی

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره تاثیرات تغییر اقلیمی بر محصولات کشاورزی هشدار داد

گزارش2
وداع بشر با غذای ارزان و مغذی


به‌زودی قیمت غذا بالا خواهد رفت و ارزش مواد مغذی محصولات کشاورزی افت خواهد کرد و البته همین محصولات هم به سختی در دسترس بشر خواهد بود؛ این هشداری است که سازمان ملل در یک تحقیق جدید مطرح کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، براساس گزارشی که توسط پنل بین‌دولی تغییرات اقلیمی سازمان ملل تهیه شده، تغییرات اقلیمی به‌زودی بر کشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف دنیا تأثیر عمیقی خواهد گذاشت. برخی مناطق برای چیزی که حالا در آن کشت می‌شوند بسیار خشک و داغ می‌شوند. در دیگر مناطق هم، ‌افزایش سیل و برف و رطوبت بیشتر در هوا، کشت محصولات بومی را غیرممکن می‌کند.
پالما مک‌الوی یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش درباره خطر تغییرات اقلیمی گفته است: «زمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ دمای زمین به میزان دو درجه (بیشتر از دوران پیشاصنعتی) به سرعت در حال از دست رفتن است. این پیام اصلی این گزارش است.»
براساس این گزارش، ارزش غذایی محصولات کشاورزی هم به‌شدت تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی قرار خواهند گرفت. برای نمونه، گندمی که در محیطی با سطح بالای دی‌اکسید کربن تولید می‌شود 6تا 13درصد پروتئین کمتر، 4تا 7درصد روی کمتر و 5تا 8درصد آهن کمتر خواهد داشت. پدیده‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، ‌مانند موج گرمای بی‌سابقه در اروپا، در حال شدت‌گرفتن و گسترده‌تر شدن هستند و این مسئله بر تامین غذای بشر تأثیرگذار خواهد بود. دانشمندانی که بر تغییرات اقلیمی تحقیق می‌کنند، مدت‌هاست که نگران گسترش سوءتغذیه در جهان هستند.
براساس تحقیقاتی که تا به حال انجام شده، وقتی که انسان غذای کافی برای خوردن نداشته باشد، توانایی‌هایش برای فعالیت‌های فیزیکی کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود که قوه تفکر انسان آسیب ببیند و بیماری‌های مزمن عروقی و حتی مرگ با شدت و گستردگی بیشتری رواج پیدا کند.
براساس یک تحقیق که در بهار امسال منتشر شد، میزان تولید 10محصول اول کشاورزی دنیا به‌خاطر تغییرات اقلیمی، با دشواری‌های زیادی مواجه شده است تا حدی که دنیا سالانه 35تریلیون کالری را از دست می‌دهد. این میزان، یک دهم میزان کالری‌ای است که سالانه در دنیا مصرف می‌شود.
دیپاک ری، محقق این تحقیق گفته است: « این یعنی سالانه کالری غذایی 50میلیون انسان حذف می‌کنید. میزان از دست رفتن کالری، شاید در آینده بیشتر باشد مگر اینکه خود را برای آن آماده کنیم و جلوی انتشار بیشتر دی‌اکسید کربن را بگیریم.»
شاید کشورهایی که درآمد بیشتری دارند بتوانند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند اما شرایط آسیا، هند و منطقه زیر صحرا در آفریقا بسیار آسیب‌پذیر خواهد شد.
لویس زیسکا، فیزیولوژیست گیاهی هم با نتایج این تحقیق موافق است. تحقیقات پیشین او در گزارش جدید سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. او در تحقیقات پیشین خود ثابت کرده است که افزایش دی‌اکسید کربن در محیط، باعث کاهش ارزش غذایی برخی محصولات کشاورزی مانند برنج می‌شود. او همچنین ثابت کرده است که این شرایط، زندگی حشراتی مانند پروانه‌ها و زنبورها را به خطر می‌اندازد. او می‌گوید: «زنبورها بخش ضروری از کشاورزی و بسیاری از جنبه‌های زنجیره غذایی هستند.»
او معتقد است که مسئله تامین غذا، یکی از مهم‌ترین پیامدهای تغییرات اقلیمی است که سیاستگذاران باید توجه زیادی به آن نشان بدهند. او معتقد است که کمبود غذا، می‌تواند روابط انسانی را هم تغییر دهد؛ «نفرت ، اضطراب و ترس وقتی بروز پیدا می‌کند که انسان‌ها چیزی برای خوردن نداشته باشند. به همین‌خاطر است که سازگاری با شرایط جدید بسیار مهم است و باید به مسئله امنیت غذایی با جدیت بیشتری رسیدگی شود.»
او البته معتقد است که هشدارهای علمی، با واکنش مناسب دانشمندان مواجه نمی‌شوند. او به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌کند که یافته‌های دانشمندان درباره تغییرات اقلیمی را زیرسؤال می‌برد و آمریکا را از توافق محیط‌زیستی پاریس بیرون کشیده است.
زیسکا می‌گوید: «تحقیقات و برنامه‌های مناسب برای سازگاری با شرایط جدید بسیار مهم و ضروری است. دانشمندان باید درباره قبول روش‌هایی که برای سازگاری با شرایط جدید لازم است پافشاری کنند و تا آنجا که می‌توانند پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی را کاهش دهند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید