• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69987
+
-

تحصیل زیر سقف‌های فرسوده

600 مدرسه در استان نیاز به تعمیرات دارد و هزار مدرسه نیز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیازمند است

آموزش
تحصیل زیر سقف‌های فرسوده

این روزها کمتر فردی را در بین نسل جدید می‌بینیم که بی‌سواد یا کم‌سواد باشد زیرا حتی در روستاهای محروم و دورافتاده و حتی در بین عشایر نیز امکان تحصیل و کسب علم وجود دارد اما گاهی در برخی از مناطق روستایی یا شهری مدارسی به چشم می‌خورد که هر آن، امکان ریزش و تخریب دارند و خطر، جان دانش‌آموزان و معلمان را تهدید می‌کند. به گزارش تسنیم، بخش عمده‌ای از این مدارس از کمترین تجهیزات ازجمله سیستم گرمایشی استاندارد نیز برخوردار نیستند که خود خطر دیگری محسوب می‌شود. از این رو برخی از این مدارس تعطیل شده و دانش‌آموزان به ناچار برای کسب علم به مدارسی می‌روند که در جایی دورتر از محل زندگی‌شان است. در بعضی از مناطق روستایی این امر سبب شده که برخی از دانش‌آموزان که بیشتر دختران هستند، ترک تحصیل کنند.


مدارس نیازمند تخریب

 از این دست مدارس و اتفاقات در چهارمحال و بختیاری کم نیست. حدود 120 مدرسه در چهارمحال و بختیاری تخریبی است و 600 مدرسه نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارد. مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس چهارمحال و بختیاری در این باره اظهار کرد: آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیش از 2 هزار واحد فضای آموزشی دارد که شامل سالن ورزشی، ساختمان اداری، اردوگاه و 1600 مدرسه فعال است. «حمیدرضا براتی» افزود: از این 1600 مدرسه در استان 120 مدرسه تخریبی است و نیاز به بازسازی دارد. مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که مدارس فرسوده در سراسر استان پراکنده هستند، عنوان کرد: آیین‌نامه‌های ساختمانی مدارس هر 10 سال یکبار ویرایش و به آن برخی شرایط و ضوابط جدید اضافه می‌شود که براساس آن 600 مدرسه استان نیاز به مقاوم‌سازی دارد.


جمع‌آوری بخاری‌های نفتی

براتی از جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس استان در سال جاری خبرداد و گفت: در بخش‌هایی از استان که گازرسانی شده، بخاری‌های نفتی جمع‌آوری و بخاری‌های گازی هوشمند که مورد تایید شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی استان است، جایگزین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کار گازکشی بخشی از مدارس روستایی استان انجام شده و برای بخشی دیگر نیز از محل بودجه سال 98 انعقاد قرارداد می‌شود، تشریح کرد: در مدارس کوچک 5 تا 6 کلاسه بخاری‌های هوشمند گازی نصب می‌شود و در مدارس بزرگ سیستم موتورخانه تعبیه شده و به جای بخاری نفتی در سطح کلاس رادیاتور نصب شده است.

مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که بازسازی مدارس نیاز به اعتبارات کلان دارد، تصریح کرد: خیرین برای بازسازی مدارس به آموزش و پرورش کمک می‌کنند و با اعتبارات دولتی مدرسه تکمیل می‌شود، به طوری که در سال گذشته 30 مدرسه در استان تحویل داده شد و امسال نیز طبق برنامه همین تعداد تخریب و بازسازی می‌شود. براتی عنوان کرد: در حال حاضر 300 خَیر حقیقی و حقوقی که اکثرا از اهالی استان هستند و تعدادی نیز از استان‌های دیگر در امر مدرسه‌سازی در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.
وی افزود: خیرین مدرسه‌ساز استان امسال در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز 20 پروژه را تقبل کردند که کار اکثر آنها شروع شده است‌.


مدارس تخریبی فعال نیستند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: 120 مدرسه استان تخریبی و بدون استفاده است. 600 مدرسه نیاز به تعمیرات دارد و 1000 مدرسه نیز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیازمند است.
«فرحناز قائد امینی» افزود: مدارس تخریبی استان فعال نیستند اما مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی دارد، فعالند زیرا این مدارس در زمینه کلاس درس و بخش‌هایی که با دانش‌آموزان در ارتباط است مشکلی ندارند و مشکل مربوط به بخش‌های دیگر مدارس است که سازمان نوسازی مدارس براساس اولویت به طور مداوم در این مدارس کار می‌کند.
وی گفت: در سیل اخیر مدرسه‌ای در استان به طور کامل تخریب نشد و فقط بخشی از سقف یا حصار برخی از مدارس تخریب شد که اعتبارات لازم برای این مدارس مشخص شده و سازمان نوسازی مدارس کار احیای آنها را انجام می‌دهد.


   مشارک خیران در توسعه زیرساخت‌های آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود 330 خیر مدرسه‌ساز و ساخت 306 پروژه با مشارکت خیرین از سال 61 تا 97 در استان، گفت: یک‌هزار و 541   کلاس درس با زیربنای 207 هزار و 350 متر‌ مربع با مشارکت خیرین در استان احداث شد.

«محمدرضا براتی» ادامه داد: در سال گذشته از 30 باب پروژه افتتاح شده، 20 پروژه در قالب 98 کلاس درس با زیربنای 14 هزار متر‌ مربع با مشارکت خیرین احداث شد.
وی تاکید کرد: در سال جاری از 60 پروژه در حال اجرا، 45 پروژه در قالب 205 کلاس درس با زیربنای 32 هزار و 500 متر‌ مربع با مشارکت خیرین انجام می‌شود.
براتی گفت: علی‌رغم وجود مشکلات اقتصادی، خیرین مدرسه‌ساز با مشارکت مطلوبی وارد این امر می‌شوند، به طوری که 75 درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام با حمایت خیرین اجرا می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید