• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69591
+
-

معابر حادثه‌خیز کرج ایمن می‌شود

معاون شهردار کرج: ایمن‌سازی معابر، نصب تجهیزات ترافیکی، پل‌های عابرپیاده و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح با هدف ایمن سازی ترافیکی انجام شده است

شهری
معابر حادثه‌خیز کرج ایمن می‌شود

فتانه احدی | البرز- خبرنگار


«البرز با مرکزیت کلان‌شهر کرج که چهارمین کلان‌شهر ایران محسوب می‌شود، از مشکل ترافیک رنج می‌برد.» این جمله بارها در رسانه‌های این روزها مشاهده می‌شود و ترافیک موضوع ثابت تمام خبرها و لحظه‌هایمان شده است. برای رفع معضل ترافیک با گسترش حمل‌و‌نقل عمومی و اقدامات مختلف از جمله ساخت تقاطع‌ها و اصلاحات هندسی تلاش می‌شود، اما گویا با وجود تمام این راهکارها افزایش روزافزون جمعیت و خودروها همچنان ادامه دارد. با وضع موجود تأمین ایمنی ترافیکی و ایمنی جان مردم در شهری شلوغ از خودروها و عابران از ملزومات است که جزو اولویت‌های معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج قرار گرفته است.


لزوم ایمن‌سازی وضع ترافیکی موجود

یک کارشناس امور شهری و ترافیک می‌گوید: 2‌موضوع روان‌سازی و ایمن‌سازی ترافیک از اهمیت زیادی برخوردار است.
«محمد عظیمی» ادامه می‌دهد: با وجود این‌که در طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک اقدامات لازم چون تقاطعات، زیرگذر، روگذر و اصلاحات هندسی انجام شده است، اما به دلیل این‌که سرعت تولید خودرو و افزایش جمعیت بالاست، همچنان معضل ترافیک وجود دارد.
وی می‌افزاید: انجام این اقدامات برای روان‌سازی ترافیک لازم است، ولی کافی نیست و باید به ایمن‌سازی وضعیت موجود پرداخته شود.

وی عنوان می‌کند: با توجه به نیاز شهر باید به نصب پل‌های مکانیزه و رمپی، خط‌کشی عابرپیاده و مناسب‌سازی پیاده‌روها اقدام شود.
عظیمی ادامه می‌دهد: باید حمل‌و‌نقل عمومی گسترش یابد تا ترافیکی روان در شهر برقرار باشد. هرچه سریع‌تر اتوبوس‌هایی را که هنوز وارد ناوگان نشده‌اند، وارد ناوگان کرد.


 کرج برای عابران پیاده امن نیست

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار کرج می‌گوید: طبق آمار دریافتی از پلیس راهور استان البرز در سال گذشته، ۹۳ نفر از عابران پیاده در تصادفات درون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند.
«محمدرضا احمدی‌نژاد» با اشاره به این‌که در سند چشم‌انداز توسعه شهر بر مقوله مهم انسان‌محوری تاکید شده است، می‌افزاید: در گذشته زیرساخت‌های لازم برای مشارکت شهروندان در امور شهر فراهم نبود که درصدد رفع این مشکل هستیم.
وی با تاکید بر این‌که مجموعه مدیریت شهری کرج درصدد ایجاد عدالت اجتماعی برای شهروندان به منظور استفاده از تمام امکانات شهری است، می‌افزاید: اهمیت مبحث مهم جانمایی صحیح و استانداردسازی گذرگاه‌های عابرپیاده بر کسی پوشیده نیست، اما در گذشته اقدام زیربنایی در این حوزه به‌درستی نشده است.
این مسئول با تاکید بر این‌که شهر کرج برای عبور عرضی عابران پیاده و شهروندان امن نیست، می‌گوید: درصد بالایی از آمار فوتی یادشده را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، چون سالمندان به سبب نداشتن توانایی بالای حرکتی در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستند.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار کرج با بیان این‌که باید وضعیت عبور عرضی عابران پیاده در شهر کرج ساماندهی شود، می‌افزاید: البرز جزو 3 استان اول کشور در بخش تصادف منجر به فوت عابران پیاده است. احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که نقاط حادثه‌خیز معابر درون‌شهری کرج برای مناسب‌سازی و ایمن‌سازی عبور عرضی عابران پیاده شناسایی شده‌اند، می‌گوید: با وجود پل عابرپیاده در بسیاری از نقاط شهری شاهد عبور حجم بالایی از عابران پیاده در خیابان‌ها هستیم.


اقدامات برای تأمین ایمنی ترافیکی

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار کرج با اشاره به این‌که خیابان‌های کرج با جمعیت آن تناسبی ندارد، می‌گوید: خیابان‌های کرج بر اساس نیاز‌های گذشته آن ساخته شده و با نیاز و جمعیت کنونی سازگار نیست.
احمدی‌نژاد می‌افزاید: نبود ارتباط منطقی بین جمعیت و خیابان‌های کنونی به مشکلات ترافیکی در شهر دامن می‌زند که در چند سال اخیر در رابطه با موضوعات حمل‌ونقلی برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته است تا با وجود وضعیت موجود به حد مطلوب برسیم.
وی ادامه می‌دهد: ایمن‌سازی معابر، نصب تجهیزات ترافیکی، پل‌های عابرپیاده، ساخت تقاطعات غیرهمسطح و بسیاری اقدامات دیگر برای رفع مشکلات ترافیکی و ایمن‌سازی ترافیکی انجام شده است.

این مسئول در رابطه با ایمن‌سازی معابر می‌گوید: برای ایمن‌سازی بیشتر معابر، به اصلاحات و ایجاد جزیره‌ها، نرده‌کشی معابر اصلی، نصب پل‌های عابرپیاده و تجهیزات مختلف در برخی معابر اقدام و سعی کرده‌ایم مردم را با نهایت ایمنی به سمت محل‌های عابرپیاده هدایت کنیم.
وی با اشاره به همسطح‌سازی بلوک‌های عابرپیاده توسط معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری می‌گوید: برخی معابر خیلی شلوغ و نیاز است که در شب فعالیت شود. اکنون عملیات همسطح‌سازی معابر میدان طالقانی تا میدان امام حسین(ع) کرج را آغاز کرده‌ایم و به پیمانکار هم سفارش شده تا در این معابر شب‌ها کار کنند و در عین حال فعالیت استانداردی را ارائه  دهند.
احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که انجام این اقدامات و مناسب‌سازی معابر زمانبر است و با توجه به بودجه انجام می‌شود، می‌افزاید: اکنون مناسب‌سازی معبر میدان سپاه تا چهارراه طالقانی هم انجام شده است.


تجهیزات ترافیکی

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار کرج می گوید: تجهیزات ترافیکی برای برقراری امنیت تردد در وضعیت خوبی قرار دارد. اکنون 600 تابلوی هدایت مسیر در شهر نصب کرده‌ایم که در تأمین ایمنی شهروندان بسیار موثر است.
«محمدرضا احمدی‌نژاد» ادامه می‌دهد: نصب پل عابر در مناطقی مانند سه‌راه رجایی‌شهر از ضروریات است که تاکنون به دلیل وجود برخی معارضان به تعویق افتاده است.
وی با اشاره به این‌که نصب پل‌های عابر مکانیزه در مکان‌های شلوغ شهر انجام می‌شود می‌گوید: نصب و نگهداری هر پل عابرپیاده مکانیزه هزینه زیادی حدود یک میلیارد تومان در بردارد و تاکنون حدود 10 پل مکانیزه در مکان‌های شلوغ نصب شده اما محدودیت‌های بودجه‌ای و نگهداری از این پل‌ها مانع از نصب تعداد بیشتر این پل‌ها شده است.
وی می‌افزاید: اکنون نگهداری و تعمیر پل‌های عابر مکانیزه در اختیار سازمان زیبا‌سازی قرار گرفته است.
وی با تأکید بر لزوم رعایت فرهنگ ترافیک توسط رانندگان و عابران می‌گوید: فرهنگسازی برای این موضوع باعث می‌شود تا امنیت عابر و راننده بالا برود. رانندگان و عابران با رعایت قوانین می‌توانند به این موضوع کمک کنند و امنیت جانی و مالی خود را تأمین کنند.
 

راهکار‌هایی برای ایمن‌سازی معابر


رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی کرج بر ایمن‌سازی ترافیک در این کلان‌شهر تاکید کرد و گفت: با شناسایی معابر پرتردد و نقاط حادثه‌خیز از بروز حوادث ممکن کاسته خواهد شد.
به گزارش همشهری «مهدی حاج‌قاسمی» با اشاره به مقوله ترافیک و راه‌های کاهش آن در شهر افزود: باید معابر شهر را از ترافیک ایمن‌سازی کنیم تا با کاهش تصادفات، معابری ایمن برای تردد شهروندان ایجاد شود.
وی با تاکید بر این‌که حفظ جان شهروندان در شهر یک اصل بنیادی است، افزود: نصب و مرمت نرده‌های میان رفیوژ‌ها، خط‌کشی‌های صحیح شهر و رعایت موارد این‌چنینی می‌تواند تاثیرات زیادی در عرصه ترافیک و کاهش خطرات ممکن داشته باشد.

به گفته حاجی‌قاسمی، ضرورت اصلاح نقاط حادثه‌خیز و رفع گره‌های ترافیکی و ایمن‌سازی معابر در کلان‌شهر کرج مشهود و نیاز است مسئولان امر با عزمی جهادی و معرفی برنامه‌های بلندمدت در کاهش این معضل شهری اقدام کنند.
 این عضو شورا افزود: استانداردسازی و بهسازی موقعیت معابر، کاهش نقاط برخورد و ساماندهی تردد و توقف خودروهای سنگین از اهداف مهم اجرای برنامه‌های بررسی ترافیکی در شهر است که توجه به این موارد در ساماندهی و تقویت عرصه حمل‌و‌نقل و ترافیک موثر خواهد بود.

به گفته وی، ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در هسته مرکزی شهر امروز یکی از راه‌هایی است که صاحب‌نظران شهری برای رفع ترافیک‌ در نظر می‌گیرند، با این حال مهم‌ترین مساله استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی و بهره‌برداری از وسایل نقلیه عمومی است تا هم ترافیک‌ کم شود و هم از هزینه‌های بی‌مورد جلوگیری شود.
حاجی‌قاسمی افزود: از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در شهر استفاده نمی‌شود و هنوز هم بیننده حضور خودروهای تک‌سرنشین هستیم. تلاش ما بر این است تا موقعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در قسمت تاکسی‌ها به بهترین نحو ممکن مدیریت شود و با نظارت مستمر بر روند فعالیت تاکسی‌ها، رضایت همشهریان را جلب کنیم.
وی اضافه کرد: اگر شهروندان به‌جای استفاده از خودروهای شخصی به استفاده از خودروهای عمومی روی بیاورند، هم ترافیک شهر کم می‌شود و هم با سرعت بیشتری به محل کار خود خواهند رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید