• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69352
+
-

تغییر کشت؛ راهکار مقابله با بحران آب در اردبیل

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین: اردبیل در زمینه سامانه هوشمند و آبیاری مکانیزه رتبه مناسبی ندارد

کشاورزی
تغییر کشت؛ راهکار مقابله با بحران آب در اردبیل

موضوع تامین آب در اردبیل با چالش‌هایی همراه است. این استان، علاوه بر کشاورزی، در تامین آب آشامیدنی نیز با مشکلاتی مواجه و ضروری است اقدام اساسی در این زمینه انجام شود. نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایرنا، موضوع آب را یکی از چالش‌های استان دانست و گفت: پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که در صورت اصلاح نشدن مدیریت آب و نحوه تامین آن در ۲۰ سال آینده جیره‌بندی آب در این منظقه دور از ذهن نخواهد بود.

«رضا کریمی» افزود: اگر تدابیری برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی اندیشیده نشود، با تنش و بحران کم‌آبی در اردبیل مواجه خواهیم بود. هم‌اکنون نیز برخی از روستاهای استان روزی بیشتر از ۲ ساعت آب ندارند و با مشکلات کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود شدید منابع آبی در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه در دشت اردبیل است و در این زمینه باید با استفاده از روش‌های جایگزین آبیاری نوین و روش‌های جدید، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی راهکاری اساسی برای مقابله با کمبود آب است. مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی سبب افت آب‌های زیرزمینی شده است به همین دلیل تمام دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی با تعامل و همکاری‌ باید در راستای حل این مشکلات گام بردارند.


آبیاری نوین؛ حلقه گمشده توسعه کشاورزی در استان 

کریمی گفت: با وجود تسهیلات دولت برای به‌کارگیری سامانه آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان، هنوز آن‌گونه که باید این امر به یک فرهنگ غالب بین کشاورزان تبدیل نشده و ضروری است در این زمینه اقدامات اساسی در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: بخش کشاورزی در این استان، با وجود قابلیت‌های فراوان، در زمینه سامانه هوشمند و آبیاری مکانیزه در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد و باید توجه بیشتری به این بخش صورت گیرد.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی غفلت از سامانه آبیاری نوین را در استان مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: با وجود تصمیمات جامع در مجلس، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری که منابع اعتباری آن تامین شده است، مورد غفلت قرار گرفته و رتبه استان در این زمینه مناسب نیست. وی افزود: برنامه‌های حمایتی ویژه برای استان از جمله در بخش کشاورزی از سوی دولت و مجلس باید مدنظر باشد تا این بخش جان و رونق بگیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برقراری عدالت اجتماعی در بخش کشاورزی، مکانیزه شدن کشت، آبیاری نوین، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، تکمیل زنجیره کشاورزی، حمایت از واحدهای تکمیلی و تبدیلی، اجرای عملیات آبخیزداری، بهره‌مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه کشاورزی از جمله مواردی هستند که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده‌اند.

کریمی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کند و ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی تا پایان برنامه ششم به ۹۵ درصد افزایش یابد. وی با بیان این‌که مطالعه اجرای طرح آبیاری مدرن در ۳۵ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: استان اردبیل صعود ۱۰ پله‌ای در این زمینه داشته است، اما این آمار رضایت‌بخش نیست.

کریمی با بیان این‌که اجرای آبیاری مدرن در سد سرخاب انجام شده است، گفت: این سامانه در بخش کوراییم شهرستان نیر در ۷۰۰ هکتار و در کلخوران و پیله‌سحران شروع شده است و در ثمرین هم تا یک ماه آینده شروع می‌شود. وی همچنین با اشاره به منابع چهارگانه تامین آب کشاورزی و شرب اردبیل بیان کرد: قزل‌اوزن، ارس، آق‌چای و خرخر منابع چهارگانه برای تامین آب هستند که در صورت بهره‌برداری از آنها بسیاری از مشکلات در حوزه آب برطرف می‌شود.

وی افزود: نحوه انتقال آب از خرخر مشخص شده و مطالعه آن هم به اتمام رسیده است. مطالعه انتقال آب از ارس به عمارت و عمارت به اردبیل هم شروع شده است. کریمی گفت: انتقال آب از قزل‌اوزن به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب مد نظر است که مطالعه طرح آن نیز به اتمام رسیده و منتظر تامین منابع اعتباری هستیم.


احداث تونل دوم نمین ـ آستارا 

کریمی همچنین گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده و برنامه‌ریزی‌های انجام یافته، طراحی و نقشه احداث تونل دوم اردبیل - آستارا به زودی نهایی و از شهریور امسال عملیات احداث آن آغاز می‌شود. درصدد هستیم زیرساخت‌های لازم را در این زمینه به طور کامل فراهم کنیم.

این مسئول با اشاره به این‌که اعتبار ملی برای اجرای محورهای نیر - سراب و اردبیل - سرچم نیز تزریق شده است، اظهار کرد: امید است در آینده‌ نزدیک شاهد توسعه محورهای استان اردبیل باشیم و تصادفات فوتی در جاده‌های استان به حداقل برسد. این مساله در حال حاضر جزو اولویت‌های اساسی است.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تاکید کرد: پروژه عظیم راه‌آهن اردبیل - میانه نیز هم‌اکنون در حال اجراست. در سال‌های گذشته حدود 28 میلیارد تومان به این پروژه اعتبار تزریق شده و هم‌اکنون نیز این اعتبار به 4 هزار میلیارد ریال رسیده است.

کریمی افزود: در حال حاضر ریل‌گذاری 100 کیلومتر راه‌آهن اردبیل - میانه در دستور کار قرار گرفته  است. درصدد هستیم تا پایان امسال در این زمینه با جدیت اقدام کنیم و برنامه‌های مسئولان به صورت نمایشی نباشد، چراکه در گذشته شاهد کوتاهی‌هایی در این زمینه بودیم.

وی با اشاره به برنامه‌های منطقه آزاد تجاری نیز گفت: احداث 3 کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی اردبیل نظیر کارخانه کریستال، بلور و ظروف نیز از مواردی است که باید در استان اردبیل به آن توجه ویژه شود. در این زمینه حمایت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی امری لازم و ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید