• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6896
+
-

اصلاح ساختار مالکیت بانک‌ها آغاز شد

از دیروز با عرضه سهام 2شرکت در بورس، بانک‌ها برنامه واگذاری زیرمجموعه‌هایشان را آغاز کردند

از دیروز دوشنبه، با واگذاری سهام 2شرکت متعلق به بانک رفاه برنامه اصلاح ساختار اقتصادی بانک‌ها آغاز شد. تاکنون بانک‌های ملت، مسکن، رفاه، صنعت و معدن و ملی در این طرح اقداماتی انجام داده‌اند اما هنوز از بانک‌های دیگر خبری نیست.

به گزارش همشهری، ترکیب دارایی بانک‌ها که تحت‌تأثیر تبعیت از رویه بنگاهداری به چند 100هزار میلیارد تومان رسیده است باید تغییر کند و بانک‌ها باید به‌جای سفته‌بازی و خرید دارایی‌های غیرمولد پس‌انداز‌های مردم را وارد چرخه نظام پولی و مالی کشور کنند. این یک تکلیف قانونی براساس بند 16 و 17 قانون رفع موانع تولید و همینطور طرحی است که از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود.

براین اساس اجرای قانون برای خروج بانک‌ها از بنگاهداری از دیروز با عرضه 2شرکت در بورس آغاز شد و انتظار می‌رود بانک‌های دیگر هم در ادامه، فهرست شرکت‌های قابل‌واگذاری‌شان را اعلام کنند.

در مبادلات دیروز بانک رفاه کارگران 2بلوک غیرمدیریتی سهام شرکت حفاری شمال و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری را - اولی به مقدار 1.8درصد و دومی 5.4درصد - در بورس عرضه کرد اما اطلاعاتی در مورد مبادله این2بلوک منتشر نشد. با مبادله این دو بلوک بانک رفاه از ترکیب سهامداری این دوشرکت به‌طور کامل خارج خواهد شد. همچنین مطابق خبرهای دریافتی قرار است بانک ملت هم سهام 4شرکت خانه‌سازی‌ ایرداک، بهریس اصفهان، الماسه ساز و کرپ نازرا بفروشد اما هنوز درباره چگونگی فروش سهام این شرکت‌ها خبری منتشر نشده است.

در عین حال ابوالفضل نجار‌زاده، مدیر امور مجامع و شرکت‌های بانک صنعت و معدن هم از برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه این بانک خبر داد و گفت: قرار است 51درصد از سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از طریق بورس فروخته شود او اما اشاره‌ای به جزئیات بقیه واگذاری‌ها نکرد و اعلام کرد چندین مراجعه برای خرید سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن وجود داشته است. همچنین قرار است گروه مالی بانک مسکن هم دوم اسفند بلوک 8.7درصدی سهام سیمان صوفیان را از طریق بورس عرضه کند.

 

برنامه عرضه‌های بانک ملی

از قرار معلوم تاکنون مدون‌ترین برنامه خروج از بنگاهداری در بخش بانکداری را بانک ملی منتشر کرده و این بانک از طریق شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی آگهی مزایده 3گروه از دارایی‌های خود را اعلام کرده است.

قرار است بانک ملی سهام شرکت‌های پتروشیمی شازند، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، دوده صنعتی پارس و سرمایه‌گذاری مسکن را که پذیرفته شده در بورس و فرابورس تهران هستند از طریق بورس واگذار کند.

تعداد دیگری از سهام شرکت‌های بانک ملی که سهامشان در بورس پذیرفته نشده از طریق مزایده عرضه و فروخته خواهند شد؛ این شرکت‌ها عبارتند از: حمل‌ونقل داماش ترابر ایرانیان، حمل‌ونقل ایمن ترابر آریا، آب‌معدنی داماش گیلان، معدن شکافان تهران، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان، صنایع غذایی ترچین طبخ ایرانیان و صنایع غذایی دریاچه گهر گلستان. این شرکت‌ها به‌منظور رد دیون از طریق مزایده عمومی واگذار می‌شوند.

بانک ملی اعلام کرده: سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی توسعه ملی، بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی، لیزینگ گسترش سرمایه‌گذاری ملی، توسعه کشت و صنعت ملی، کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان، خدمات مدیریت سرمایه‌مدار، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، ارج، ایران پوپلین، توسعه بین‌الملل تجارت ملی، مجتمع تولیدی چینی مقصود، سیمرغ، تجهیزات مدارس ایران و آزادراه تبریز - ارومیه از طریق مزایده عمومی واگذار می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید