• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68432
+
-

ایجاد کارگروه برای کاهش مصرف پلاستیک

مدیریت پسماند شهرداری اراک به صورت آزمایشی طرح استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را به مدت 3 روز در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا کرد

‌زیست‌بوم
ایجاد کارگروه برای کاهش مصرف پلاستیک



مریم جباری | اراک- خبرنگار:


این روزها مصرف بی‌رویه محصولات پلاستیکی در همه جا رواج گسترده‌ای دارد. تولیداتی کاربردی اما زیان‌بار که در زندگی روزمره بسیار استفاده می‌شود.
آمار مصرف پلاستیک در استان مرکزی نیز مانند سراسر کشور بسیار نگران‌کننده است، بر اساس آخرین آماری که در استان اعلام شده حجم روزانه ضایعات نایلکس و پلاستیک به 90 تن می‌رسد که با توجه به مدت زمان تجزیه طولانی ضایعات پلاستیکی که بین 300 تا 500 سال است این حجم از مصرف پلاستیک در این استان بسیار بالاست. 

کاهش مصرف محصولات پلاستیکی در استان نیاز به اطلاع‌رسانی نسبت به خطرات آن و فرهنگ‌سازی دارد، همچنین در این زمینه می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی به‌ویژه نایلون که به وفور در همه مغازه‌ها وجود دارد استفاده کرد.
در این مورد باید استفاده از پلاستیک و ظروف نایلونی را که بسیار مضر و از اصلی‌ترین عوامل تخریب محیط ‌زیست به شمار می‌رود معرفی و در زمینه کاهش مصرف آن فرهنگ‌سازی کرد.


رهاسازی ظروف پلاستیکی در طبیعت معضلی جدی 

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی در این مورد با اشاره به این‌که مصرف بیش از اندازه پلاستیک و رفتارهای نادرست از جمله رهاسازی پلاستیک و ظروف نایلونی در طبیعت از معضلات جدی زیست‌محیطی در استان است می‌گوید: با توجه به تجزیه‌ناپذیر بودن این ضایعات و به عبارتی طولانی بودن مدت زمان تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت رهاسازی این نوع از پسماندها مشکلات بسیار زیادی برای محیط‌ زیست و جاندارانی که در طبیعت زندگی می‌کنند ایجاد خواهد کرد. «رضا میرزایی» بیان می‌کند: درکشورهای توسعه‌یافته اقدامات بسیار اثر بخشی از جمله استفاده از پاکت‌های کاغذی به جای پلاستیکی برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شده، اما ایران جزو 5 کشور اول در مصرف پلاستیک و مواد پلاستیکی در دنیاست و مرکزی نیز در این بخش شرایط مناسبی ندارد. 

بنابراین باید در زمینه فرهنگ‌سازی به منظور کاهش مصرف مواد پلاستیکی در استان از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. وی ادامه می‌دهد: در گذشته در اکثر مغازه‌ها پاکت‌های کاغذی وجود داشت و شهروندان برای خرید از این پاکت‌ها استفاده می‌کردند که باید این فرهنگ را احیا کرد تا پاکت‌های پارچه‌ای جایگزین ظروف پلاستیکی شود، چراکه پلاستیک در هر مغازه از جمله سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و حتی نانوایی‌ها وجود دارد و مردم هم به شدت از آن استقبال می‌کنند. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به این‌که با ادامه این روند در آینده سلامت زیستی مردم دچار مشکلات جدی خواهد شد می‌افزاید: برای رفع این مشکل علاوه بر فرهنگ‌سازی باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز استفاده شود تا بتوانیم کاهش مواد پلاستیکی و ظروف نایلونی را در استان محقق کنیم.

 میرزایی اظهار می‌کند: در صورت بی‌توجهی به این مسأله مهم علاوه بر موارد ذکر شده شاهد آلایندگی منابع آب، خاک و دریاها و حتی از بین رفتن بسیاری از گونه‌های جانوری در دریاها خواهیم بود. وی با اشاره به اهمیت کاهش مصرف پلاستیک می‌گوید: اگر هر فردی بتواند هر هفته کاهش مصرف یک پلاستیک را داشته باشد، این میزان در یک سال به 816 کیسه می‌رسد و بسیاری از مشکلات و مخاطرات زیست‌محیطی در کشور و استان مرکزی کاهش می‌یابد. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به استفاده از سیاست‌های تشویقی برای توزیع کیسه‌های پارچه‌ای برای تعدادی از فروشگاه‌های عمومی اراک بیان می‌کند: در این زمینه با توجه به این‌که حذف پلاستیک یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های این اداره کل است خانواده‌ها نیز باید ظروف بادوام را جایگزین ظروف یک‌بار مصرف کنند که علاوه بر تخریب محیط زیست، عامل بروز بیماری‌های بسیار زیادی نیز هست.


استقبال از اجرای طرح استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز در زمینه مشکلات استفاده از مواد پلاستیکی و تهدیدات زیست‌محیطی این مواد می‌گوید: استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر این‌که مدت زمان بیشتری قابل استفاده است، می‌تواند در حفظ و پاک‌سازی محیط زیست نیز آثار بسیار مثبت و تأثیرگذاری داشته باشد که در این زمینه اقداماتی در حال انجام است.

 «حمیدرضا قناتی» با اشاره به اهمیت اجرای این طرح بیان می‌کند: در این بخش بعد از بررسی‌های لازم و طرح‌های ارائه شده از شرکت‌های مختلف محلی برای اجرای طرح تعیین شد که از لحاظ کاربری و بازخورد تأثیر بهتر و بیشتری داشته باشد. بنابراین ما این طرح را در یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای به صورت آزمایشی اجرا کردیم. 

وی ادامه می‌دهد: در اجرای این طرح با همکاری تیمی از کارشناسان جوان سازمان پسماند شهرداری اراک در مدت زمان 3 روز کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کردیم و در این طرح حدود 1800 کیسه پارچه‌ای بین شهروندان توزیع شد که مورد استقبال قرار گرفت. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک می‌افزاید: در اجرای این طرح می‌توانیم به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری کارگروهی با عنوان کارگروه کاهش پلاستیک ایجاد کنیم. اجرای الگوی این طرح توسط این سازمان داده شده که باید در کنار این سازمان سایر بخش‌های دیگر از جمله فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و... برای ترویج این فرهنگ ارزشمند حضور داشته باشند.


کاهش تولید پسماند 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با بیان اهمیت حذف ظروف پلاستیکی در حفظ محیط زیست وسلامت شهروندان می‌گوید: در این زمینه طرح ارائه شده توسط سازمان مدیریت پسماند طرح بسیار خلاقانه‌ای است که نشان از احساس مسئولیت آنها در قبال محیط زیست و سلامت شهروندان دارد.
«طوفان محمدی» بیان می‌کند: جایگزینی مواد سالم و سازگار با طبیعت از جمله کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند در زمینه حفظ محیط زیست، کاهش تولید پسماندها، مدیریت دانش و حذف آلایندگی در این استان به‌ویژه شهر اراک بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری در اراک کاهش تولید پسماندها از طریق آموزش به گروه‌های هدف و تفکیک و جداسازی مواد قابل بازیافت است ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین موارد در کاهش تولید پسماند می‌توان به کمتر و به اندازه مصرف خرید کردن، استفاده نکردن از ظروف یک‌بار مصرف، جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی و... اشاره کرد که در استان مرکزی و اراک با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان از این ظرفیت به منظور فرهنگ‌سازی در این بخش استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید