• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65833
+
-

هشدار به نابودگران محیط‌زیست و میراث فرهنگی

رئیسی: ‌اجازه دهید داوری نهایی در پرونده بازداشتی‌های محیط‌زیست با دستگاه قضایی باشد

میراث فرهنگی
هشدار به نابودگران محیط‌زیست و میراث فرهنگی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه صبح دیروز در دیدار با فعالان محیط‌زیست علاوه بر طرح موضوعات مرتبط با محیط‌زیست و اشاره به پرونده بازداشتی‌های محیط‌زیست به تخریب بافت تاریخی مشهد نیز اعتراض کرد.
به گزارش همشهری، رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ترمیم بافت‌های فرسوده در کشور گفته است که این ترمیم نباید به قیمت از میان رفتن فرهنگ یک منطقه انجام شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره مستقیم به آنچه در بافت تاریخی شهر مشهد به وقوع پیوسته است مراتب اعتراض خود به این وضعیت را اعلام کرد و گفت: در اطراف حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد بلندمرتبه‌سازی شده که این موجب دغدغه بسیاری از مشهدی‌هاست.
رئیسی براساس آنچه خبرگزاری مهر منتشر کرد، تأکید کرده است که برخی بلندمرتبه‌سازی‌ها به‌نحوی است که الان از بعضی خیابان‌های نزدیک حرم، گنبد قابل مشاهده نیست. درحالی‌که قبلا هنگام ورود به شهر مشهد می‌گفتند«گنبدنما».
اشاره رئیس قوه قضاییه به از بین رفتن حریم حرم مطهر امام رضا(ع) است که در سال‌های گذشته به‌دلیل توسعه ناموزون شهری و هجوم بلندمرتبه‌سازان برای احداث مگامال‌ها و مجتمع‌های تجاری از بین رفته است و اگر زمانی گلدسته‌ها و گنبد و فضای حرم امام هشتم حتی پیش از ورود به شهر مشهد پیدا بود و زائران این حرم از دور و با مشاهده حرم امام هشتم سلام می‌دادند، حالا چنان وضعیتی بر بافت تاریخی و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) حاکم شده است که حتی از داخل شهر مشهد نیز این حرم مشاهده نمی‌شود و بلندمرتبه‌سازی‌ها اطراف حرم و بافت تاریخی مشهد را احاطه کرده‌اند.
رئیس قوه قضاییه اما گفته است که کسی مخالف رفع نیاز نیست. اما این نیاز باید با حفظ جلوه‌های فرهنگی و آثاری که میراث ملی است، برطرف شود.
روزنامه همشهری بارها از وضعیت نابسامان بافت تاریخی مشهد و قربانی شدن آثار تاریخی در رقابت روزافزون بر سر بلندمرتبه‌سازی در شهر مشهد که منجر به تخریب بخش زیادی از بناهای تاریخی این شهر در سوداگری ساخت‌وساز شد، منتشر کرد و حالا رئیس قوه قضاییه در واکنش به از بین رفتن آثار تاریخی در شهر مشهد و لزوم حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی در کشور سخن گفته و بر صیانت از آثار تاریخی تأکید کرده است.
دوستداران میراث‌فرهنگی در شهر مشهد نیز دیروز در گفت‌وگو با همشهری از ایستادگی اداره اوقاف مشهد در جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی واقع در بافت تاریخی شهر مشهد خبر دادند. 
آنها به همشهری گفته‌اند که هم‌اکنون شهرداری مشهد اصرار بر اتمام پروژه شارستان و توسعه شهری دارند، اما اداره اوقاف مشهد اجازه تخریب بناهای تاریخی متعلق به‌خود را نمی‌دهد.
به گفته دوستداران میراث‌فرهنگی در حال حاضر بحث میان اداره میراث‌فرهنگی، اداره راه ‌و شهرسازی و شهرداری مشهد درخصوص رعایت ارتفاع ساخت‌وسازها در حریم درجه یک حرم مطهر رضوی ادامه دارد.
اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضاییه درخصوص ضرورت حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی در کشور به‌ویژه در حریم حرم مطهر رضوی و بافت تاریخی مشهد اما آب پاکی را روی دست سوداگران بلندمرتبه‌سازی‌ ریخت و هشدار اولیه به آنها صادر شده است که دستگاه قضایی بر حفاظت و صیانت از بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور در رویکرد جدید توجه جدی دارد.

قوه قضاییه  با تخریبگران محیط‌زیست شوخی ندارد
فعالان محیط‌زیست کشور در هم‌اندیشی با رئیس دستگاه قضا، چالش‌های حوزه محیط‌زیست کشور را رودررو با رئیس دستگاه قضا مطرح کردند.چالش‌های محیط‌زیست ایران در بخش‌های مختلف ازجمله سدسازی‌های بی‌رویه، احداث پالایشگاه در عرصه‌های محیط‌زیست، آلودگی تالاب‌ها، جنگل‌تراشی و تخریب منابع طبیعی ایران، لزوم آموزش محیط‌زیست به قضات دادگاه‌ها و در نهایت پرونده بازداشتی‌های زیست‌محیطی ازجمله موضوعات مطرح‌شده با رئیس قوه قضاییه بود.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در این دیدار با اشاره به ضرورت تداوم توسعه در کشور اعلام کرد: زدن هرگونه سد، پالایشگاه یا کارگاه کوچک، موضوعی فرعی در ضرورت حفظ محیط‌زیست کشور است.
رئیس قوه قضاییه گفت: اگر مطالعات نشان دهد که محیط‌زیست در طرح‌های توسعه‌ای به خطر می‌افتد، باید این طرح‌ها متوقف شود. وی تأکید کرد: باید با هرگونه تخریب محیط‌زیست؛ برخورد لسانی تا برخورد قضایی و انتظامی صورت گیرد. مسئولان و مطلعان می‌دانند که امروز آب، خاک، جنگل، هوا و فضا سرمایه الهی برای زیست انسانی و همه موجودات است.
رئیس قوه قضاییه حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری کشور را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر ببینند که امروز کسانی که وابستگی به قدرت دارند کاری می‌کنند که نباید بکنند و محیط‌زیست را تخریب می‌کنند، باید در مقابلشان ایستاد. نزولات آسمانی در همه جای عالم، برکت است اما چرا به‌خاطر آماده‌نبودن زیرساخت‌ها و تخریب محیط‌زیست در برخی مناطق باید نگران باشیم که با اندکی باران، سیل جاری شود؟ 
رئیسی گفت: جنگل که می‌تواند در مقابل سیلاب یک محافظ باشد، تخریب می‌شود و مسیل‌هایی که می‌توانند آب را در مسیر قرار دهند تا ذخیره و مصرف شوند، مورد تعرض و ساخت‌وساز در مسیر قرار گرفته‌اند.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه نباید با یک مصوبه یک کمیسیون بتوان به جنگل دست‌اندازی کرد، گفت: اگر جایی ضرورتی باشد که یک درخت قطع شود، باید سازوکار دقیق و سختی برای آن باشد تا شاهد نباشیم بخشی از جنگل تخریب می‌شود.
وی گفت: اینکه کسی به تالاب انزلی آسیب برساند و آب را آلوده کند یک بحث است، اما وقتی می‌بینیم فاضلاب شهری به تالاب می‌ریزد، دیگر مسئله کمی نیست و حتما باید اقدام شود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بخشی از دیپلماسی باید حفظ محیط‌زیست باشد، افزود: ارتباطات بسیار نزدیکی با ۱۵ همسایه در حوزه رودخانه‌ها و جنگل‌ها داریم که باید یک میز فعال در حوزه دیپلماسی محیط‌زیست داشته باشیم. همکاران ما نیز باید در حوزه محیط‌زیست از نظرات متخصصان محیط‌زیست به‌عنوان مشاور بهره بگیرند.
رئیسی با اعلام اینکه با وجود اسناد بالادستی در حفظ محیط‌زیست در کشور نیازی به داشتن توافقنامه پاریس نداریم، گفت: به همکاری‌های بین‌المللی در همه حوزه‌ها اعتقاد داریم اما برای حفظ محیط‌زیست‌ نیاز نداریم که وارد این حوزه‌ها شویم.
رئیس قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعالان بازداشت‌شده محیط‌زیست، گفت: بگذارید دستگاه‌هایی که تخصص و مسئولیت در حوزه امنیت دارند، در این حوزه فعالیت کنند. اجازه دهید در این رابطه داوری با قاضی باشد. داوری نهایی را برعهده دستگاه قضایی بگذارید. شما به‌عنوان همکار آشنا، این افراد را در زوایایی از زندگی شخصی می‌شناسید، اما بی‌گناهی یا گناهکار‌بودن را به‌عهده قاضی بگذارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید