• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65812
+
-

محتوای کدام اینترنت ۸۰ درصد مستهجن است؟

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما به تازگی در یک سخنرانی به‌صورت کلمه به کلمه گفته است: «۸۰درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است». همین جمله باعث شده تا در شبکه‌های اجتماعی کسانی که به‌صورت ۲۴ساعته با اینترنت و فضای مجازی سر و کار دارند این سؤال را مطرح کنند که کدام اینترنت و فضای مجازی است که ۸۰ درصدش را محتوای مستهجن که تعریف حقوقی، قضایی و عرفی آن هم مشخص است پرکرده است‌؟!  روز گذشته با جنجالی شدن این جمله رسانه‌های جریان نزدیک به صدا و سیما اعلام کردند که منظور ایشان کل اینترنت اعم از دارک وب و دیپ‌وب بوده است. نکته مهم این است که آقای علی‌عسگری این جمله را در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی گفته و بر همین اساس اعلام کرده که باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک را بپرورانیم. قاعدتا در این شرایط ایشان تصور ندارند که کودکان به فضای دارک وب و دیپ وب که اصولا 98درصد مردم دنیا هم سر و کارشان به آن نمی‌خورد، دسترسی دارند! 
اعلام تشکیل ۸۰ درصد فضای مجازی از محتوای مستهجن در حالی از سوی این مقام مسئول اعلام شده که دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، محتوای مستهجن در فضای مجازی از کل دنیا را ۵ تا ۶ درصد می‌داند. ابوالحسن فیروزآبادی اعلام کرده که در کشور ما عدد مشخصی وجود ندارد، اما قطعا محتوای مستهجن فضای مجازی زیر یک درصد است.

چه‌کسی مسئول تولید محتواست؟
در شبکه‌های اجتماعی گروهی اعتقاد دارند که این سخنان رئیس صداو سیما تأکید بر همان رویکرد شبکه ملی اطلاعات جدا از اینترنت یا اینترنت ملی دارد؛ماجرایی که مقام‌های وزارت ارتباطات بارها آن را رد کرده‌اند. کم‌کاری صدا و سیما در تولید محتوا در فضای مجازی که تبدیل به بخشی از زندگی مردم شده به شکلی است که چندی پیش وزارت ارتباطات رأسا وارد کار شد و جشنواره کودک آنلاین را به راه انداخت. مشکل اصلی این است که دستگاه‌های متولی تولید محتوا به هزار بهانه ازجمله کمبود بودجه سال‌هاست که کم‌کاری خود را به نهادهای دیگر حواله می‌دهند. در شبکه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی دنیا بیشتر از ۷۰‌درصد ترافیک شبکه متعلق به ویدئوست. ویدئو به‌عنوان پلتفرم است و محتوای صوتی و تصویری روی آن سوار می‌شود. در واقع محتوای صوتی و تصویری است که یکی از نیازهای مهم امروز مردم را تشکیل می‌دهد. وزیر ارتباطات در این رابطه در گفت‌وگویی با همشهری گفته است: ما اعتقاد داریم که سازمان صداوسیما از طرفی مطالبه شبکه ملی اطلاعات می‌کند و از طرف دیگر خودش بزرگ‌ترین مانع در لایه خدمات است. وقتی شما مطالبه شبکه ملی‌اطلاعات می‌کنید، اول باید بدهی خودتان را بپردازید. همان بخش‌هایی که انجام شده هم درست اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :