• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65747
+
-

شناسایی ۴۳ نفر مبتلا به تب مالت

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد گفت: از ابتدای امسال ۴۳ مورد مبتلا به تب مالت در استان شناسایی شده است.«داریوش بستام» با بیان این‌که تب مالت در واقع یک بیماری شغلی است و شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود و به بیماری هزارچهره هم معروف است‌ به ایسنا اعلام کرد: استفاده از فراورده‌های لبنی آلوده از جمله پنیر، شیر و کره، تماس با دام‌های آلوده، تماس با پوست آسیب‌دیده و مخاط، تنفس کردن در آغل گوسفندان و تماس دامداران با جفت حیوان موقع زایمان عمده‌ترین راه انتقال بیماری تب مالت هستند. 

این کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: معمولا فرد مبتلا به این بیماری علائمی ندارد، اما در صورت داشتن تب، بدن‌درد، ضعف، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، تعریق، سردرد و درد عضلانی مشکوک به بیماری تب مالت است. کسی که علائم ذکرشده را دارد باید حتما آزمایش بدهد و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

بستام افزایش آگاهی جامعه، همکاری با سازمان دام‌پزشکی برای واکسیناسیون دام‌ها، شست‌و‌شوی صحیح دست‌ها بعد از تماس با محیط آلوده، و استفاده از لباس کار، کفش مخصوص و ماسک در صورت ورود به محل زندگی دام‌ها را از راه‌هایی دانست که جلو انتقال این بیماری را می‌گیرد. وی در ادامه تاکید کرد: باید گوشت را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر و مورد تایید دام‌پزشکی تهیه کرد. باید شیر را به مدت 3 تا 5 دقیقه جوشاند. پنیر سنتی حتما باید ۳ ماه در آب‌نمک باشد و گوشت از کشتارگاه‌های مجاز تهیه و محل زایمان دام و کشتارگاه نیز ضدعفونی شود. 

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که طی سال گذشته ۱۲۴ نفر در استان به بیماری تب مالت مبتلا شدند و میزان بروز ۱۷ درصد بود ادامه داد: از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۷ مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده است. این بیماری کشنده نیست، اما عوارضی چون بیماری‌های کلیوی، قلبی، چشمی و استخوانی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید