• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65680
+
-

فارس کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارد

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد این استان پس از همدان کمترین آمار بیکاری را بین استان‌های کشور دارد

اشتغال
فارس کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارد

تازه‌ترین آمارهای مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال ۹۸ حاکی از آن است که استان‌های همدان و فارس کمترین میزان آمار بیکاری را در میان ‌استان‌های‌ کشور داشته‌اند، به طوری که استان فارس با آمار 7 درصد بیکاری پس از همدان کمترین آمار بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد.

به گزارش ایلنا، گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بهار امسال از مجموع ۲۷میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر شاغل و ۲میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بوده‌اند. اما این آمارها نمایانگر چیست و فارس چگونه توانسته است با کاهش 3 درصدی آمار بیکاری در بهار 98 نسبت به بهار 97 دست یابد؟ آن‌طور که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس می‌گوید، بخش خصوصی، تعاونی، اصناف و همچنین نهادهای عمومی و دولتی در ایجاد اشتغال وظیفه و نقش دارند.

«سهراب مختاری» با اشاره به آمارهای اخیر مرکز آمار ایران درباره وضع بیکاری گفت: آمار بیکاری استان فارس در سال 84، بیش از 13 درصد و در سال 89 بیش از 20 درصد (بالاترین آمار بیکاری در میان استان‌های کشور) بوده است، در حالی که امروز بر اساس معیارهای یکسانی که در مورد همه‌ استان‌های کشور وجود دارد فارس پس از استان همدان کمترین آمار بیکاری را در استان‌های کشور دارد.


حفظ فرصت‌های شغلی موجود 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این‌که آمار تعداد بیکاران فارس (بر اساس سرشماری سال 95) بیش از 198 هزار نفر بوده است افزود: بهعنوان مثال، برای حفظ اشتغال در کارخانه کاشی حافظ، پشم شیشه ایران و روغن نباتی نرگس تلاش زیادی از سوی نهادها و ارگان‌های مسئول مانند استانداری، اداره کل کار و تعاون و حتی در سطح وزیر و معاون وزیر کار صورت گرفت و این تلاش‌ها موجب شد بخش خصوصی به جای تعطیلی و فروش زمین و املاک کارخانه، فعالیت خود را ادامه ‌دهند. 

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های چهارده‌گانه کارگروه اشتغال فارس از جمله آموزش و تأمین اعتبار برای کارگاه‌های تولیدی افزود: سال گذشته از محل اعتبار روستایی فراگیر و حمایتی، نظام بانکی بیش از 500 میلیارد تومان به کارفرمایان مشمول و دارای تأییدیه کارگروه‌های مربوطه پرداخت کرده است. 
به گفته مختاری، استان فارس در بخش مصوب پرداخت تسهیلات روستایی در جایگاه سوم و در بخش پرداخت نیز در جایگاه دوم در میان استان‌های کشور قرار دارد.

وی با بیان این‌که 50 درصد فعالیت اقتصادی در استان فارس متعلق به بخش خدمات، 30 درصد بخش صنعت و 20 درصد بخش کشاورزی است افزود: فارس در بخش خدمات جذابیت‌های بالقوه ویژه‌ای در میان استان‌های کشور دارد و از طریق توزیع مناسب ثروت و حذف انحصارات می‌توان در این بخش شغل‌های بیشتری ایجاد کرد.


رسیدگی به درخواست کارگران فسا

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین درباره آخرین وضع کارخانه قند فسا و مطالبه‌های کارگران این کارخانه گفت: کارفرمای کارخانه قند فسا وظیفه دارد حقوق و مزایای معوقه کارگران کارخانه را پرداخت کند.

مختاری با قدردانی از «نجابت، همراهی و همکاری کارگران» این کارخانه خاطرنشان کرد: مسئولان در تلاش‌ هستند به کارفرمای کارخانه قند فسا کمک کنند که مسائل مربوط به حقوق و مزایای معوقه کارگران هرچه زودتر حل شود. اگر کارگران کارخانه قند فسا تمایل داشته باشند و در این باره درخواستی ارائه کنند، اداره کل کار و تعاون اجتماعی فارس آماده رسیدگی به خارج از نوبت به این درخواست آنها است.

وی همچنین با بیان این‌که صدور هر گونه رأی در مورد مشکلات بین کارگر و کارفرما بر اساس رأی سه‌جانبه‌ هیات حل اختلاف شامل نماینده دولت، نماینده کارفرمایی و نماینده کارگری است افزود: آرای صادرشده بر اساس قانون و مقررات است و ادعای جانبداری این هیات سه‌جانبه به نفع کارفرما تکذیب می‌شود.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی ‌کار در بهار ۹۸، بررسی آمار بیکاری افراد ده‌ساله و بیشتر نشان می‌دهد 8/10 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات آمار بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) 3/1 درصد کاهش یافته است.

در بهار ١٣٩٨، 6/40 درصد جمعیت ده‌ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات آمار مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این آمار نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) 5/0 درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلان ده‌ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با 6/49 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 5/31 درصد و کشاورزی با 9/18 درصد قرار دارند.آمار بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ساله حاکی از آن است که 7/23 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی آمار بیکاری این افراد نشان می‌دهد این آمار نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) 8/1 درصد کاهش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید