• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65576
+
-

محو بیکاری در کرمانشاه با توسعه کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی‌کرمانشاه: شکوفایی کشاورزی می‌تواند آمار بیکاری در این شهرستان را به صفر برساند

گزارش
محو بیکاری در کرمانشاه با توسعه کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان گفت: کشاورزی کرمانشاه آن‌قدر جای کار دارد که آمار بیکاری شهرستان را به صفر برساند. به گزارش ایسنا «شهرام آشتاب» با اشاره به ضرورت برنامه‌‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاران برای شکوفایی کشاورزی شهرستان اظهار کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی باید جاذبه‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان تاکید کرد: کرمانشاه این قابلیت را دارد که سرمایه‌گذاران زیادی را در حوزه کشاورزی جذب کند. 
مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان این‌که کار کردن جدی در حوزه کشاورزی این شهرستان به نگاه ویژه دیگر دستگاه‌ها نیاز دارد، تاکید کرد: کشاورزی کرمانشاه آن‌قدر جای کار دارد که می‌تواند آمار بیکاری‌اش را به صفر برساند. 


کرمانشاه؛ بزرگ‌ترین شهرستان کشاورزی 

آشتاب سپس با بیان این‌که شهرستان کرمانشاه بزرگ‌ترین شهرستان کشاورزی کشور است، افزود: وسعت اراضی این شهرستان از ۱۲ استان کشور بیشتر است. وی اضافه کرد: برخورداری از دشت‌های بسیار خوبی مثل دشت ماهیدشت، میاندربند، سراب نیلوفر و... در کنار ویژگی‌های اقلیمی کرمانشاه، این شهرستان را از نظر کشاورزی غنی کرده است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه تاکید کرد: شهرستان کرمانشاه بین 2 تا 3 اقلیم مختلف دارد، به نحوی که مناطق گرمسیر آن در محدوده جلالوند منتهی به استان لرستان، مناطق معتدل آن در منطقه سرفیروزآباد و درود فرامان و مناطق با آب‌و‌هوای معتدل سرد آن در منطقه بیلوار و میاندربند واقع شده است. 

آشتاب تاکید کرد: در شهرستان کرمانشاه منابع آبی خیلی خوبی در اختیار داریم که با مدیریت این منابع با استفاده از آموزش‌های متکی بر علوم نوین کشاورزی می‌توانیم در ارتقای میزان بهره‌وری کشاورزی گام برداریم. آشتاب در ادامه با بیان این‌که شهرستان کرمانشاه بیش از ۳۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، اضافه کرد: سالانه بیش از ۶۶ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کرمانشاه زیر کشت آبی و بیش از ۲۴۴ هزار هکتار دیگر زیر کشت دیم می‌رود. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه ادامه داد: سالانه یک میلیون و 216 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود که معادل 4/33 درصد تولیدات زراعی و باغیاستان است.آشتاب با بیان این‌که کرمانشاه بیش از 3807 هکتار باغ دارد، میزان تولیدات باغی این شهرستان در سال را بیش از ۳۸ هزار تن اعلام کرد. 


روند کُند مدرن شدن کشاورزی 

این مسئول در ادامه با اشاره به سنتی بودن کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: کشاورزان کرمانشاهی در حوزه‌های مختلف دامی، باغی و زراعی تاکنون به سمت مدرن کردن کشاورزی پیش نرفته‌اند‌. 
آشتاب ادامه داد: برای بالا بردن میزان بهره‌وری بخش کشاورزی در شهرستان کرمانشاه 2 کار باید انجام شود؛ اول این‌که برای استفاده بهینه از واحدها و ظرفیت‌های موجود برنامه‌‌ریزی کنیم و دوم این‌که تلاش کنیم کشاورزان به‌ویژه کشاورزان جوان را با کشاورزی مدرن آشنا کرده و از این طریق کشاورزی شهرستان را سمت کشاورزی مدرن سمت‌و‌سو دهیم.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه اضافه کرد: نداشتن الگوی کشت مناسب، عدم کشت به‌موقع بر مبنای اقلیم و نداشتن مدیریت در کاشت، داشت و برداشت در کنار دانش فنی نسبتا پایین در همه بخش‌ها، کشاورزی کرمانشاه را در حالت سنتی نگه داشته است. آشتاب سپس با بیان این‌که قطعات اراضی شهرستان کرمانشاه از نظر وسعت با استانداردها فاصله دارند، تصریح کرد: باید مدیریت یکپارچه اراضی در برنامه جهاد کشاورزی قرار بگیرد. 

وی با تاکید بر این‌که استفاده از ادوات کشاورزی در اراضی کوچک معمولا هزینه‌بر است، گفت: برای حل این مشکل و اقتصادی کردن کشاورزی باید یکپارچه‌سازی اراضی را در برنامه قرار دهیم، چراکه در غیر این ‌صورت نمی‌توانیم از سبک
و سیاق کشاورزی سنتی فاصله بگیریم. 


جشنواره محصولات کشاورزی در کرمانشاه 

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، آموزش و ترویج را محور اصلی در افزایش تولید و درآمد کشاورزان دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌‌های محصولات کشاورزی معروف شهرستان‌های استان برنامه‌ای تاثیرگذار در معرفی برندهای کشاورزی و ترویج در این حوزه است.

«کوروش مهرابی» افزود: بخش کشاورزی قابلیت‌های زیادی برای برند شدن دارد. آلبالوی صحنه، زیتون دالاهو، تخمه سنقری، لیموی قصری و… از جمله محصولات برند استان هستند و قصد داریم جایگاه این محصولات را با نام استان کرمانشاه به کشور معرفی کنیم. 
وی با بیان این‌که دستیابی به تولید محصول سالم و حلقه ارزش فراوری در تولیدات کشاورزی سالم هدف‌گذاری و دیده شده است، تصریح کرد: بعد از این موضوع به زنجیره فروش، عرضه و تقاضا، نیز دست خواهیم یافت. 

این مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت حضور زنان و نقش آنان در عرصه تولیدات کشاورزی گفت: امروزه در روستاها و فعالیت‌های کشاورزی زنان نقش بی‌بدیلی دارند و از جایگاه ویژه برخوردارند.مهرابی با اشاره به رویکرد جدید و بهره‌گیری از توان زنان کارشناس برای کنترل و نظارت بر امر تولید محصول سالم خاطرنشان کرد: قصد داریم با این رویکرد در جهت نیل به اهداف صندوق خرد زنان روستایی از توانمندی زنان در روستاها بهره‌گیری شود. وی افزود: افراد نخبه در حوزه کشاورزی آموزش‌ها و مهارت‌هایی را فرامی‌گیرند تا بتوان شاخص‌های بهره‌وری را ارتقا بخشید.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید