• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65411
+
-

اجحاف به ایلام در تزریق اعتبارات دولتی

عادل آذر:‌ در سال‌هایی که استان‌های مختلف با ارز ارزان قیمت دولتی و سرمایه‌گذاری های دولتی رشد کردند ایلام درگیر جنگ و مسائل بعد از جنگ بود

اجحاف به ایلام در تزریق اعتبارات دولتی

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در تزریق اعتبارات و سرمایه گذاری های دولتی به روشنی نسبت به استان ایلام از گذشته تاکنون اجحاف شده و با این استان به عدالت رفتار نشده است. به گزارش ایرنا، «عادل آذر» پنجشنبه گذشته در نشست اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی استان ایلام اظهار کرد: شرایط جغرافیایی و جنگ تحمیلی و نبود زیرساخت‌های لازم اقتصادی و اجتماعی برای جذب سرمایه گذاران در طول سال های گذشته از جمله دلایلی است که استان ایلام همسو با دیگر استان‌های کشور رشد نکند.
وی افزود: سرمایه گذاران به علت نبود جذابیت‌های زیرساختی هیچ رغبت و تمایلی برای سرمایه‌گذاری در استان ایلام ندارند و حاضر به پذیرش ریسک سرمایه گذاری در استان نیستند. آذر یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در حوزه استان ایلام وجود دارد این است که برای توزیع اعتبارات ملی، این استان را با استان های توسعه یافته و برخودار مقایسه می‌کنند در حالی که فاصله استان های برخوردار با استان ایلام در توسعه و رونق و تخصیص اعتبارات و پروژه های کلان بسیار زیاد است و باید با نگاه ویژه، فاصله ایلام با دیگر استان ها کمتر شود.


جای خالی ایلام در واگذاری پروژه‌های دولتی

رئیس دیوان محاسبات کشور به عملکرد سازمان خصوصی سازی هم اشاره کرد و گفت: با نگاهی اجمالی به واگذاری پروژه‌های ملی به بخش‌خصوصی توسط این سازمان جای استان ایلام خالی است چرا که سرمایه گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در استان ایلام نیستند و نبود جذابیت‌ها و سودآوری های سرمایه ای از دلایل اصلی عدم ورود سرمایه گذاران در ایلام برای تکمیل یا شروع پروژه‌های مختلف است.

آذر تاکید کرد: در سال‌هایی که استان‌های مختلف با ارز ارزان قیمت دولتی و سرمایه گذاری های دولتی رشد کردند ایلام درگیر جنگ و مسائل بعد از جنگ بود و بعد که سرمایه گذاری‌های دولتی در استان ها ممنوع شد ایلام باز هم به خاطر مسائل جنگ از رونق و توسعه و ایجاد زیرساخت‌های مختلف بازماند و اکنون با شرایط ارزی، سرمایه گذاران راغب به حضور در استان ایلام نیستند و برای جبران این نقیصه مسئولان باید نگاه به ایلام را همچون استان های برخودار نبینند.


عملکرد صندوق  توسعه ملی در ایلام

مدیرعامل صندوق توسعه ملی نیز در این جلسه گفت: این صندوق مجوز سرمایه گذاری در پروژه‌ها را ندارد و دامنه فعالیت این صندوق، پرداخت اعتبارات و تسهیلات به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های مختلف است مگر اینکه بخش دولتی مجوز دریافت اعتبار و تسهیلات را از رهبری دریافت کند تا این صندوق مجوز ورود به پروژه های دولتی پیدا کند.

«مرتضی شهیدزاده» در مورد سهم استان ایلام از صندوق توسعه ملی افزود: این استان به واسطه اینکه تامین کننده بخشی از خوراک مورد نیاز پارس جنوبی است، سومین استان دریافت کننده تسهیلات صندوق توسعه ملی است و همچنین این صندوق در ۲ طرح مهار آب های مرزی و احیای اراضی حاشیه سد کرخه در ایلام سرمایه گذاری کرده است.


تکمیل پروژه راه ارتباطی ایلام - مهران

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور  نیز در این جلسه گفت: ایجاد خط‌آهن یکی از ضروریات در تقویت حمل ‌و‌ نقل و ترابری هر استان و منطقه است که به طور جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

 «سید حمید پورمحمدی» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ارتباطی استان ایلام تکمیل راه ارتباطی ایلام - مهران است که در صورت تعهد پیمانکاران آن مبنی بر رفع گره‌های کور مسیر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می‌یابد، در غیر این صورت مبلغ یاد شده به پروژه دیگری در استان داده می‌شود.

وی تکمیل طرح تونل کبیرکوه را یک اولویت ملی برشمرد و افزود: این تونل می‌تواند به یک شریان حیاتی و راه ارتباطی ایلام و لرستان از سمت آبدانان و پلدختر تبدیل شود. همچنین بزرگراه زال - مورموری - دهلران برای تکمیل نیازمند 1۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که این طرح بزرگ به یک کریدور ارتباطی بین استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه تبدیل شود.


ظرفیت‌های نفت، گاز و کشاورزی

پورمحمدی گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های کلان طبیعی، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، اربعین، نزولات جوی موثر، مرز مهران و از همه مهم‌تر نیروی انسانی مستعد است، اما از لحاظ زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی و تولیدی اشتغالزا با مشکل و کمبود مواجه است و در این زمینه با استان‌های برخوردار فاصله دارد.

وی ادامه داد: ایلام با توجه به ظرفیت‌های عظیمش می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی، باغداری، دامپروری، پرورش طیور و استقرار زنجیره‌های تولید تبدیل شود.این مسئول بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های استان ایلام سنگ‌های تزئینی است و با توجه به این‌که ۷۰ درصد مساحت آن را اراضی طبیعی تشکیل داده‌اند اکتشاف و بهره‌برداری از این سنگ‌ها می‌تواند به محلی برای اشتغال و تولید در استان تبدیل شود. به گفته پورمحمدی، در مقوله کاغذ هم به صورت پایلوت در برخی استان‌ها - به جای چوب - از سنگ و ماسه کاغذ تهیه می‌شود که در استان ایلام نیز ظرفیت بهره‌گیری از این فناوری جدید تولید کاغذ وجود دارد.


بیمارستان ۳۶۰ تختخوابی

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین اظهار کرد: بیمارستان ۳۶۰ تختخوابی ایلام برای تکمیل به ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی افزود: در صورتی که این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام برسد، مبلغ مذکور به طور کامل به آن تخصیص می‌یابد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس دیوان محاسبات کشور همراه با برخی مسئولان اجرایی و بانکی کشور چهارشنبه گذشته وارد ایلام شدند. هدف آنها از این سفر رفع موانع توسعه این استان مرزی عنوان شد. مدیرعامل صندوق توسعه ملی کشور، مدیرعامل بانک ملی و رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های کشور، مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس شورای بانک‌های خصوصی در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه ایلام با موضوع طرح و بررسی مشکلات اجرایی طرح‌های کلان این استان نیز شرکت داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید