• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65365
+
-

حمله پلنگ به احشام منطقه اشکورات رودسر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر با اشاره به گزارهای پی‌درپی دامداران و روستاییان مناطق کوهستانی اشکورات رحیم‌آباد مبنی بر حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی به احشام گفت: با بررسی‌های تیم اعزامی اداره حفاظت محیط‌زیست رودسر از احشام مورد حمله جز چند مورد، بقیه به عنوان حمله پلنگ تایید می‌شود.

به گزارش ایرنا، « قربانعلی محمدپور» جمعیت پلنگ ایرانی را به عنوان بزرگ‌ترین گربه‌سان گوشت‌خوار در منطقه مناسب دانست و افزود: زیستگاه مناسب و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی در بقا و افزایش جمعیت این گونه تاثیرگذار بوده است.

با اشاره به دستورالعمل جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی تصریح کرد: از کلیه دامداران و کشاورزان تقاضا داریم برای پیشگیری و کاهش احتمال تعارض بین انسان و حیوانات وحشی به‌ویژه گوشت‌خواران به توصیه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه کنند.

محمدپور بر ضرورت بازگرداندن احشام به محل‌ نگهداری آنها قبل از تاریک شدن هوا تاکید کرد و افزود: در نظر گرفتن امکانات ایمنی، ایجاد حصار، دیوار یا پرچین در محل نگهداری شبانه احشام، رهانکردن دام‌ در چراگاه‌ها بدون حضور دائمی چوپان به باید توسط دامداران مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر دفن سریع لاشه حیوانات تلف شده به علت بیماری یا سقوط از ارتفاع به منظور جلوگیری از جلب توجه گوشت‌خواران منطقه بیان کرد: دام‌های تلف شده نباید توسط دامداران جابه‌جا شوند زیرا این کار بر اساس عادات غریزی پلنگ منجر به ایجاد خسارت می‌شود.

این مسئول از پرداخت بیش از 30 میلیون تومان به دامداران آسیب‌دیده منطقه طی 2 سال گذشته برای جبران خسارت از سوی سازمان محیط‌زیست خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :