• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65313
+
-

رونق صنایع دستی مرکزی در گرو برندسازی است

چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی غرب کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی در اراک برگزار شد

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: رونق تولید و صادرات صنایع دستی در گرو برندسازی است و باید این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.

به گزارش مهر، «علیرضا ایزدی» در چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی غرب در اراک افزود: برگزاری این نمایشگاه ملی و تلفیق آن با ششمین جشنواره مد و لباس استان مرکزی تحقق بین بخشی نگاه ایرانی-اسلامی به آیین‌ها و هویت‌ها در کنار معرفی توانمندی‌های صنعت گردشگری و صنایع دستی است.
وی ادامه داد: استان مرکزی در این نمایشگاه میزبان هنرمندانی از ۳۰ استان کشور بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: بی‌شک اگر به دنبال تحقق نگاه ایرانی-اسلامی هستیم، به سادگی نمی‌توان از هنرهای سنتی و صنایع دستی هنرمندان که هویت و شناسنامه آنهاست بگذریم.
وی اظهار کرد: در چند هفته گذشته فولاد جوهری با کمک هنرمندان و معاونت صنایع دستی کشور به ثبت ملی رسید و این یعنی حرف برای گفتن در این حوزه بسیار است و اثبات‌کننده این ادعا ۱۴ مهر اصالت جهانی و ۶۳ اثر دارای شناسنامه ملی استان مرکزی است.

ایزدی گفت: امروز استان مرکزی به همت تلاش 8 هزار هنرمند حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی دارای فعالیت‌های مختلفی از قبیل صنایع چوب در سمقاور و شهسواران، مینا کاری در ابراهیم‌آباد، قلم‌زنی در اقصی نقاط استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که نگاه جدی به مقوله بسته‌بندی باید صورت پذیرد اظهار کرد: بسته‌بندی در انتخاب تأثیرگذار است و متأسانه حوزه تولیدات صنایع دستی استان باوجود کمیت و کیفیت به دلیل نداشتن بسته‌بندی مطلوب، در عرضه و صادرات دچار مشکل است.


برنامه‌‌ریزی برای ارزآوری از حوزه صنایع دستی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بر لزوم برنامه‌‌ریزی برای درآمدزایی و ارزآوری از حوزه صنایع دستی و همچنین گردشگری تأکید کرد.
«بهروز اکرمی» در حاشیه این نمایشگاه افزود: برای حل مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی باید گام‌های بیشتری برداشته شود و آثار صنایع دستی هنرمندان را از خطر انقراض دور نگاه داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: دولتی‌ها و هنرمندان باید تلاش کنند آثار هنرمندان صنایع دستی از مرزهای جغرافیایی به خارج از کشور به طور مثال کشورهای همسایه یا حاشیه خلیج فارس صادر شود و این موشوع باید استمرار داشته باشد.

اکرمی گفت: هر صنعتی مراحل بلوغی دارد و باید این مراحل را طی کنیم. اگر صنایع دستی هنرمندان با مشکل بسته‌بندی مواجه است باید دولتی‌ها و هنرمندان بازار را بشناسند و بازاریابان نیز در این امر همکاری کنند.

وی تأکید کرد: ارزش افزوده صنایع دستی در شرایط امروز کشور منحصر به فرد است. به طور قطع کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این قبیل مسائل را احصا کرده‌اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: زنجیره ارزش افزوده در صنایع دستی باید عملیاتی شود. اگر زنجیره ارزش و تولید در این حوزه عملیاتی شود حجم وسیعی از افراد از این طریق امرار معاش خواهند کرد که رسیدن به این موضوع نیازمند همفکری است.

اکرمی اظهار کرد: امروز یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند اقتصاد ما را در شرایط تحریم راهبری کند، حوزه صنایع دستی و گردشگری است. باوجود این‌که آمریکا کشور ما را تحریم کرده است، اما در این شرایط شهروندان آمریکایی می‌توانند به عنوان گردشگر وارد کشور شوند.
وی گفت: به موجب شرایط ارزی، ارزان‌ترین کشور برای توریست‌های خارجی ایران است و باید برای این موضوع برنامه‌ها و ایده‌های جدید داشته باشیم و با بخشنامه، دستورالعمل و سخنرانی گردشگری و صنایع دستی رونق پیدا نمی‌کند، بلکه نیازمند برنامه عملیاتی است.

اکرمی بیان کرد: هنرمندان حوزه صنایع دستی با اقدامات مجموعه دولت، مسئولان و مردم در این حوزه باید به رونق صنایع دستی دست پیدا کنند. با توجه به نامگذاری شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید باید با تاسی به این شعار برای رونق تولید صنایع دستی گام برداشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید