
مثلث طلایی اقتصاد یزد
معاون اداره کل امور اقتصاد و دارایی: حوزه گردشگری در سال گذشته حدود 115 میلیون دلار برای استان سودآوری داشته است

یکی از مهمترین ظرفیتهای شهر جهانی یزد که میتواند جهش مهم اقتصادی در استان ایجاد کند، حوزه گردشگری است؛ حوزهای که در سال گذشته توانسته ۱۱۵ میلیون دلار برای یزد ارزآوری داشته باشد.
به گزارش مهر، بعد از آنکه بافت تاریخی یزد به ثبت جهانی رسید، این امید در میان مردم قوت بیشتری گرفت که از ناحیه ارزآوری گردشگران خارجی، یزد میتواند به جایگاه اقتصادی مطلوبی در سطح کشور دست یابد. گردشگری به عنوان یک صنعت سبز نقش مؤثری در جوامع امروزی ایفا میکند تا اقتصاد جوامع پویا و توسعهیافته باقی بماند و گردشگران خارجی در این حوزه میتوانند نقش موثرتری ایفا کنند.
گردشگران خارجی با ارزآوری به اقتصاد کشور مقصد کمک شایانی میکنند و نهتنها موجب پویایی اقتصاد میشوند، بلکه در معرفی ظرفیتهای فرهنگی و میراثی هر کشور نیز مانند سفیرانی مؤثر نقش ایفا میکنند.
در انتظار قدمهای بزرگ
حالا دیگر سرمایهگذاریهای خارجی در حوزههای مختلف پایههای اقتصاد هر جامعه قلمداد میشود که در این خصوص استان یزد توانسته با جذب سرمایهگذاران خارجی گامهای مؤثری بردارد، هر چند که به گفته کارشناسان قدمهای بزرگتری باید در این زمینه برداشته شود تا حوزه سرمایهگذاری خارجی به سطح مطلوب برسد.
صادرات غیرنفتی نیز نهتنها موجب ارزآوری برای هر کشور میشود، بلکه باعث خروج کشور مبدأ از اقتصاد تکمحصولی نیز خواهد شد.
۴۶۵ میلیون دلار؛ صادرات غیرنفتی یزد
در استان یزد در حوزه صادرات غیرنفتی با ۴۶۵ میلیون دلار پایههای توجه به صادرات غیرنفتی گذاشته شده، هرچند که به نظر میرسد در این خصوص باید همچنان سرمایهگذاریهای جدیتری برای تولیدات بخشهای مختلف صنعتی، فناورانه و … انجام داد. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان یزد در این زمینه گفت: در استان یزد در سه حوزه صادرات از گمرک، گردشگری و سرمایهگذاری خارجی، ارزآوری انجام میشود.
«محمد دهقان منشادی» اظهار کرد: بخشی از صادرات استان یزد از گمرک استان انجام میشود که رقم اعلام شده در سال ۹۷ حدود ۴۶۵ میلیون دلار بوده است. وی افزود: البته این مقدار، همه رقم صادرات استان یزد نیست، زیرا برخی محصولات استان از جمله خیار سبز، گوجه فرهنگی و دیگر محصولات گلخانهای که اتفاقاً سهم مهمی در صادرات استان دارند، از گمرکات استانهای شمالی و غربی به خارج از کشور صادر میشوند و رقم صادرات آن در آمار گمرک یزد آورده نمیشود.
معون اقتصاد و دارایی استان عنوان کرد: البته رقمی که از سوی گمرک برای برخی محصولات اعلام میشود، حداقل نرخ تعریف شده در بازار است و ممکن است صادرکننده بتواند تا ۵۰ درصد بیشتر، محصول خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.
دهقان منشادی بیان کرد: یکی از بخشهایی که توانسته در حوزه ارزآوری طی سالهای اخیر موفقتر از قبل عمل کند، حوزه گردشگری است؛ به نحوی که در سال گذشته ۱۱۵ میلیون دلار از این بابت نصیب استان یزد شده است.
ورود ۱۰۸ هزار گردشگر خارجی
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۸ هزار گردشگر خارجی وارد استان یزد شدهاند که اگر هر گردشگر به طور متوسط هزار دلار در استان هزینه کرده باشد، میزان ارزآوری در این حوزه بالغ بر ۱۱۵ میلیون دلار است. وی ادامه داد: یکی دیگر از بخشهایی که ارزآوری نسبتاً قابل توجهی برای استان یزد داشته است، حوزه سرمایهگذاری خارجی است، به نحوی که خارجیها سال گذشته ۳۰ میلیون دلار در استان یزد سرمایهگذاری کردهاند.
دهقان منشادی یادآور شد: عمده این سرمایهگذاریها در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد است.
برآوردهای انجام شده از میزان ارزآوری سال گذشته
وی اظهار کرد: برآورد ما از میزان ارزآوری سال گذشته در استان یزد در این سه حوزه در مجموع ۶۱۰ میلیون دلار است.
در این رهگذر یکی از اساسیترین مشکلات موجود ورود ارز ناشی از فروش کالاهای ایرانی در کشورهای خارجی به کشور است؛ فعالان اقتصادی اعتقاد دارند ارز حاصل از کالاهایی که در بیرون از مرزها به فروش میرسانند را به سختی میتوانند به ایران بازگردانند.
دهقان منشادی نیز اعتقاد دارد بازگشت ارز حاصل از صادرات به روشهای مختلفی امکانپذیر است و تنها به این موضوع محدود نمیشود. وی گفت: برای بازگشت ارز دستورالعمل داریم و ارز حاصل از صادرات به روشهای مختلفی وارد کشور میشود؛ به عنوان نمونه صادرکننده میتواند با درآمد ارزی خود مواد اولیه وارد کند یا بدهیهای ارزی خود را بپردازد.
یزد در ابتدای مسیر توسعه گردشگری
باید در نظر داشت که در برههای که بسیاری از کشورها تنها بر پایه گردشگری خارجی اقتصاد خود را توسعه دادهاند، استان یزد با داشتن ظرفیتهای بیبدیل میراثی، فرهنگی و … شرایط بالقوه خوبی برای رشد اقتصادی ناشی از گردشگری خارجی دارد اما فعلاً در ابتدای این مسیر است. برخورداری از بافت تاریخی جهانی فرصتی است برای معرفی هرچه بهتر داشتههای فرهنگی و میراثی این شهر و جذب گردشگرانی که میتوانند با خود ارزآوری چشمگیری داشته باشند. در این زمینه باید به طور حتم چشمانداز مشخصی تعریف کرد که در آن، جوامع هدف، نحوه جذب گردشگر و چگونگی معرفی داشتههای میراثی و گردشگری یزد تعریف و پیشبینی شده باشد.