• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62487
+
-

رهاسازی فاضلاب خانگی؛ زخم ناسور چهره شهری مازندران

مازندران از دیرباز به عنوان استانی زیبا معروف بوده است اما امروز درگیر پدیده ناهنجار رهاسازی فاضلاب خانگی در کوچه پس‌کوچه‌های خود است.

به گزارش ایرنا، این روزها اگر حتی در بزرگ‌ترین شهرهای مازندران سری به خیابان‌های اصلی و کوچه‌های فرعی بزنید، نخستین تصویری که می‌بینید، خروج فاضلاب خانگی و جاری شدن آن در خیابان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم است.

پرسش این است که چرا دستگاه‌های متولی و ناظر مانند شهرداری‌ها در این مورد هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟


بی‌مسئولیتی ؛ مشکل اساسی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این‌که مدیریت فاضلاب بر عهده شرکت و آب و فاضلاب و شهرداری‌هاست، گفت: متاسفانه همواره این ۲ دستگاه مسئولیت این کار را به دیگری موکول و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

دکتر «محسن اعرابی» بیان کرد: هر ساله از سوی واحدهای بهداشت شهرستان‌ها تذکرهای متعددی بابت مدیریت فاضلاب‌های خانگی رها شده در خیابان‌ها به شهرداری‌ها و اداره آب و فاضلاب ارسال می‌شود، اما همواره مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی با عمیق و بحرانی دانستن مساله فاضلاب در مازندران گفت: زشتی خیابان‌ها کوچک‌ترین مشکل ناشی از رها‌سازی فاضلاب خانگی به خیابان‌هاست. انتشار بیماری‌های متعدد و خطرناک یکی دیگر از پیامدهای آن است. کودکان که همواره در کوچه و خیابان در حال گشت و گذار و بازی هستند بیش از همه در معرض خطر و آسیب قرار دارند.

اعرابی میزان بهره‌برداری از فاضلاب را در مازندران بسیار پایین دانست و افزود: در حالی که میانگین بهره‌برداری در کشور ۵۰ درصد است، اما فقط ۱۵ درصد از جمعیت شهری مازندران از سیتسم دفع استاندارد فاضلاب برخوردارند.


بی‌توجهی به هشدارهای محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ضمن اشاره به این‌که تاکنون هشدارهای بسیاری در مورد رهاسازی فاضلاب و خطرات زیست‌محیطی داده شده است، گفت: متاسفانه گویی این هشدارها برای مسئولان امر هیچ معنایی ندارد.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» افزود: متولی فاضلاب‌های سطحی شهرداری‌ها و فاضلاب‌های زیرسطحی و رودخانه‌ها نیز شرکت آب و فاضلاب است که همواره از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی اظهار کرد: فاضلاب‌های سطحی همانند زیرسطحی خطرناک و آلوده هستند و باید شهرداری‌ها نسبت به آن مسئولیت‌پذیر باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: هشدارها، اخطارها و تذکرهای زیادی داده شده، اما این این هشدارها چندان جدی گرفته نمی‌شوند.


رهاسازی فاضلاب غیر قانونی است

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران هم گفت: رهاسازی فاضلاب خانگی در خیابان و حتی رودخانه‌ها ممنوع است و باید شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی با آن برخورد کنند.

«مجید عبداللهی» افزود: چنانچه این موضوع در حیطه کار آب و فاضلاب باشد در صورت شکایت مردمی و یا مشاهده بازرسان این شرکت، با متخلفان برخورد می‌شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان این‌که در حال حاضر فاضلاب ۱۴ شهر در حال توسعه و نوسازی است، افزود: برای این ۱۴ شهر با توجه به افزایش قیمت‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گفته وی برای هر متر شبکه فاصلاب در حوزه شهری ۲۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که این میزان در مناطق روستایی ممکن است تا 3 برابر افزایش یابد.

عبداللهی با اشاره به این‌که این میزان اعتبار با توجه به این‌که فاضلاب در کشور درآمدزا نیست، ادامه داد: تاکنون با بانک توسعه اسلامی برای تامین اعتبار تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است که خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال پیگیری دریافت اعتبار هستیم.

وی به مشکلات و موانع در حوزه توسعه فاضلاب مازندران اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی همچون بالا بودن سطح آب، سست بودن زمین و نشست خاک، شیب کم شهرهای مازندران نه تنها ساخت شبکه فاضلاب را پرهزینه کرده، بلکه در برخی مواقع آن را با چالش روبه‌رو می‌کند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران افزود: در کنار این‌که شهرداری‌ها باید وظایفشان را در حوزه فاضلاب سطحی انجام دهند، مردم نیز برای زندگی در محیط سالم و حفظ حقوق یکدیگر باید از رهاسازی فاضلاب خانگی در خیابان جلوگیری کنند.

عبداللهی با اشاره به این‌که علت رهاسازی فاضلاب خانگی به خیابان‌ها نبود شبکه گسترده فاضلاب است، تصریح کرد: یکی از منابع درآمدی برای احداث فاضلاب‌ها می‌توانند خود مردم باشند و با پرداخت حق فاضلاب به توسعه شبکه کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید