• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52693
+
-

قزوین؛ مقصد محبوب گردشگران

2 میلیون و 400 هزار نفر در نوروز 98 از نقاط گردشگری و آثار تاریخی استان بازدید کردند

بهناز عبداللهی|‌ قزوین- خبرنگار:

قزوین شهری در میانه جاده ابریشم از دیرباز اتراقگاه و اقامتگاه مسافران بسیاری بوده است و امروز در میانه جاده‌های منتهی به شمال و جنوب و غرب و شرق انتظار می‌رود که بتواند پذیرای حجم وسیعی از گردشگران باشد.
نوروز 98 که نوروزی پرچالش و حادثه در سراسر کشور بود، درِ بسیاری از شهرها به روی مسافران بسته شد و میزان سفرهای نوروزی تا حد زیادی کاهش یافت، اما در این میان قزوین توانست گردشگران را جذب کند و میزان اسکان آنها را افزایش دهد.


افزایش اسکان مسافران

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، نوروز 98 را می‌توان نوروزی خوب به جهت حجم بازدید‌ها از نقاط گردشگری استان نام‌گذاری کرد.
امیر ارجمند افزود: هرچند تا رسیدن به نقطه ایده‌آل جذب گردشگر فاصله داریم، اما براساس آمارهایی که از بناها و آثار تاریخی قزوین به دست آمده در نوروز 98 تعداد گردشگران قابل توجه بوده است. البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل شرایط خاص جوی در ایام نوروز میزان ورود گردشگران به استان در مجموع با کاهش رو‌به‌رو بوده، اما میزان اسکان مسافران در اقامتگاه‌ها و هتل‌های قزوین رشد داشته است.


میزان بازدیدها

وی اظهار کرد: در نوروز 98 بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر از نقاط گردشگری و آثار تاریخی استان بازدید کردند که امیدواریم طی سال‌های آینده این عدد با رشد مواجه شود. در بناهایی که بلیت‌فروشی در آنها وجود دارد به تفکیک کاخ‌موزه چهل‌ستون 12 هزار و 547 گردشگر داخلی و 102 گردشگر خارجی، موزه شهر 4 هزار و 198 گردشگر داخلی و 15 گردشگر خارجی و قلعه گازرخان 2 هزار و 526 گردشگر داخلی و 92 گردشگر خارجی بازدید کردند.

ارجمند ادامه داد: سرای سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی به همراه آستان مقدس امامزاده حسین بن علی بن موسی‌الرضا (ع) از جمله پربازدیدترین مکان‌های گردشگری قزوین در نوروز 98 بوده‌اند. با توجه به برنامه‌های اجراشده در دولتخانه صفوی و سعدالسلطنه، استقبال خوبی به لحاظ جذب گردشگر اتفاق افتاد. بازخورد خوبی نیز به دنبال داشت که این موفقیت را می‌توان به دلیل همکاری‌های خوب همه نهادهای مرتبط با گردشگری با یکدیگر دانست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: از آنجا که در یک تصمیم کشوری مقرر شد تصاویر آثار و بناهای تاریخی شهرهای گوناگون روی بلیت‌های فروخته‌شده جاذبه‌های گردشگری به چاپ برسد، به این معنی که در بلیت‌های فروخته‌شده در استان قزوین تصاویر بناهای تاریخی استان‌های دیگر به چاپ رسید تا بتوان از این ظرفیت برای معرفی همه ظرفیت‌های گردشگری استفاده شود، به نظر می‌رسد بسیاری از گردشگران واردشده به قزوین به واسطه همین تبلیغات برای سفر به استان ترغیب شده بودند.


استقبال از برنامه‌های نوروزی

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به وضعیت گردشگری در نورز 98 به همشهری گفت: برگزاری جشنواره اقوام و عیدانه شهرداری منطقه 3 با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شد و بازخوردهای خوبی از مردم قزوین دریافت کردیم.
مهدیه سادات قافله‌باشی افزود: از آنجا که به دلیل شرایط جوی ناپایدار و مشکلات به‌وجودآمده در شهرهای مختلف بر اثر سیل، امکان سفر به‌شدت محدود شده بود، شهروندان قزوینی به برنامه‌های اجرایی در طول نوروز اقبال نشان دادند و استقبال کردند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به شرایطی که اشاره شد، بسیاری از مسافران که قصد اقامت در قزوین را نداشتند، قزوین را به عنوان شهر مقصد انتخاب کردند و اینجا ماندند. از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان قزوینی برای بازدید از جشنواره‌ها و برنامه‌های برگزارشده در دولتخانه صفوی و سرای سعدالسلطنه، میهمانان خود را همراهی کردند و این باعث افزایش میزان بازدیدها شد. با این‌که جشنواره سعدالسلطنه ورودی داشت بسیاری از شهروندان به صورت چندباره بازدید خود را تجدید کردند.


 همکاری همه ارگان‌ها

قافله‌باشی ادامه داد: مهم‌ترین نقطه قوت برنامه‌های نوروزی در سال جدید همکاری همه ارگان‌های مرتبط با گردشگری بود که توانست نظر شهروندان قزوینی و گردشگران را جلب کند و نتایج خوبی داشته باشد.
عضو شورای شهر قزوین اضافه کرد: هرچند به دلیل کاهش میزان سفرهای نوروزی به دلیل شرایط جوی و وضعیت اقتصادی شاهد کاهش میزان گردشگر در تمام کشور بودیم، قزوین توانست با افزایش رقم اسکان مسافر گام خوبی بردارد.


جشنواره اقوام 

عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: هرچند جشنواره اسباب‌بازی که در گذشته برگزار می‌شد، بازخوردهای خوبی به دنبال داشت و می‌توانستیم به عنوان برند از آن استفاده کنیم، به دلیل ناتوانی در احیای بازی‌های سنتی و بومی در استان و صرفا ارائه اسباب‌بازی‌های موجود در بازار نمی‌توانستیم به‌راحتی به موفقیت برسیم. بنابراین، این جشنواره امسال برگزار نشد.

مهدیه سادات قافله‌باشی ادامه داد: برای این منظور باید ریشه‌های اسباب‌بازی‌های بومی و محلی قزوین در گام اول شناسایی شود و این جشنواره را تبدیل به پایلوت معرفی و رشد بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی کنیم که به نظر می‌رسد در این مرحله دچار توقف شده‌ایم.وی افزود: اما با تجربه‌ای که در برگزاری جشنواره اقوام در استان داشتیم واستقبال خوبی که از آن به عمل آمد در نوروز 98 جشنواره اقوام در دولتخانه صفوی اجرا شد و توانست رضایت حداکثری به دنبال داشته باشد.قافله‌باشی اضافه کرد: از آنجا که قزوین سرزمین همزیستی اقوام گوناگون کرد، لر، ترک و شمالی است، این جشنواره قرابت‌های بیشتری با ترکیب قومیتی قزوین داشت و به نظر می‌رسد نتایج بهتری نسبت به جشنواره اسباب‌بازی داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید