• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52576
+
-

کمک شهرهای در معرض سیل به شهرهای سیل‌زده

شهرداری شهرهای بزرگ، بخشی از امکانات خود را به سیل‌‌زده‌ها اختصاص می‌دهند

استانی
کمک شهرهای در معرض سیل به شهرهای سیل‌زده


محمد سرابی/ خبر‌نگار
شهر‌هایی که باید به‌عنوان «معین» به کمک مناطق زلزله‌زده بروند خود با خطر بارندگی شدید و احتمال بروز سیل روبه‌رو هستند؛ با این حال مسئولان شهری با تقسیم امکانات و برنامه‌ریزی برای استفاده از توانایی‌های دستگاه‌های شهر و استان هریک امدادرسانی به یک شهر و محدوده سیل‌زده را بر عهده گرفته‌اند.

مشهد نزدیک‌ترین شهر بزرگ به مناطق سیل‌زده شمال شرق کشور است و هرگاه که بارندگی‌ها خطر سیل در این نواحی را افزایش می‌دهد از این شهر انتظار می‌رود که توان خود در مقابله با سیلاب را به‌کار ببندد. با این حال شهرداری مشهد با اعزام کمک‌هایی به مناطق سیل‌زده کار خود را آغاز کرد و شهروندان نیز با حضور در ایستگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در میادین اصلی شهر به اهدای کالا‌های مورد نیاز سیل‌زندگان پرداختند.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، با انتشار پست‌هایی در فضای مجازی پویش «مشهد مهربانی» با همکاری شهرداری و جمعیت هلال احمر را اعلام کرد. در این پویش مکان‌هایی در شهر برای جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی و اقلام ضروری سیل‌زدگان از سوی شهرداری مشهد اختصاص یافت و همزمان محمدرضاحیدری، رئیس شورای شهر مشهد نیز از مذاکره اعضای شورای شهر با فعالان اقتصادی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی خبر داد.

3مرحله تأمین و ارسال ۱۶۰هزار بطری آب معدنی، ۱۷۰هزار انواع کنسرو، ۴۰هزار بسته لوازم بهداشتی و... به مناطق سیل‌زده بخشی از نتایج این اقدامات بود.

از شهرداری مشهد، در هفته اول بارندگی‌ها با مشارکت جامعه پزشکی استان خراسان رضوی و بیمارستان قائم (عج) محموله‌ای به ارزش حدودی 2میلیارد و ۵۰میلیون ریال با هماهنگی مدیریت ساماندهی بحران شهرداری مشهد مقدس برای آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده آق‌قلا، گمیشان ارسال شد. محموله دوم نیز شامل آب معدنی، دارو و... بوده که از انبار شهرداری مشهد و انبار دارویی بیمارستان قائم(عج) بارگیری و به گلستان ارسال شد.

شهرداری مشهد همچنین ماشین‌آلات مورد نیاز برای کنترل سیل مانند دستگاه‌های پمپ لجن‌کش را به همراه ۱۰غواص و تیم عملیات ویژه روانه مناطق سیل‌زده کرد که با کمک نیروهای آتش‌نشانی اعزام‌شده به‌کار گرفته می‌شوند.

در 17فروردین اعلام شد که استان خراسان رضوی به‌عنوان معین استان گلستان در امر رسیدگی به سیل‌زدگان تعیین شده و با ابلاغ رسمی آن روند کمک‌رسانی ابعاد بیشتری پیدا کرده است.


در ابتدای فروردین یک تریلی کنسرو آب‌معدنی و لوازم بهداشتی به ارزش یک‌میلیارد تومان به استان گلستان ارسال شد. در مرحله دوم 3تن دارو به ارزش 200میلیون تومان به استان گلستان فرستاده شدو در مرحله سوم مجموعه مشابهی از آب معدنی، کنسرو و وسایل بهداشتی به ارزش 500میلیون تومان به استان لرستان فرستاده شد که این‌ اقلام از محل منابع داخلی شهرداری تأمین شد.
مدیرکل حوزه شهردار مشهد در این‌باره می‌گوید: قبل از اینکه خراسان رضوی به‌عنوان معین استان گلستان اعلام شود، یک تیم امداد و نجات از آتش‌نشان‌های مشهد با تجهیزات کامل برای مدت 10روز اعزام کردیم که در آق‌قلا و گنبد خدمات‌رسانی کردند.
بعد از معین شدن، 2گریدر و 6تریلی فرستادیم. مهدی حاتمی می‌افزاید: شهرداری مشهد به‌عنوان هماهنگ‌کننده اصلی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی با همکاری هلال‌احمر، کمیته امداد امام‌خمینی و برخی تشکل‌های مردمی در چهارچوب طرح «مشهد مهربانی» وارد عمل شد که تاکنون بیش از 3کامیون شامل بیش از هزارتخته پتو، هزارجفت کفش، بیش از 20هزار قطعه لباس، مجموعه‌ای از لوازم خانگی و مواد غذایی و بهداشتی به لرستان، گلستان و خوزستان فرستاده شده است. یک گروه از کارکنان شهرداری مشهد نیز در قالب ستاد اربعین یک واحد نانوایی سیار با 8تن آرد را در آق‌قلا مستقر کرده‌اند که روزانه می‌تواند 5، 6هزار قرص نان را تولید کند.
به گفته حاتمی، مناطق مختلف استان گلستان در مناطقی که سطح آب پایین آمده است، نیازمند پمپ آب برای شست‌وشوی منازل هستند و برخی نقاط هم نیاز به پخت غذای گرم دارند.


شهردار ارومیه می‌گوید که پس از بازدید چند روز قبلش از مناطق سیل‌زده تصور می‌کرده اگر کمک به سیل‌زدگان به سمت کمک‌های نقدی برود بهتر است. محمد حضرت‌پور گفت: «ساختمان‌های زیادی با تمام وسایل موجود در آن زیر آب رفته و من فکر می‌کنم رطوبتی که در کف و پی ساختمان‌ها ایجاد شده 5، 6‌ماه طول می‌کشد که خشک شود تا ساختمان‌ها دوباره قابل سکونت شوند، به همین دلیل سیل‌زدگان نیازمند کمک‌های مالی هستند تا در این مدت بتوانند در جایی ساکن شوند. برخی از ساختمان‌ها هم دچار نشست پی شده‌اند که باعث سستی بنا و خطرآفرینی آن می‌شود.» او افزود: « ما چند روز پیش همراه با مسئولان استان آذربایجان غربی به شهر موژین در استان ایلام رفتیم. خوشبختانه روحیه مردم با وجود اینکه دچار حادثه بزرگی شده بودند خوب بود اما معیشت و زندگی آنها به شدت آسیب دیده و باید راهی برای جبران آن پیدا کرد. ما ابتدا از طریق خود شهرداری 30کامیون اقلام مورد نیاز به مناطق سیل‌زده ارسال کردیم که با دیگر کمک‌های استان به 130کامیون هم می‌رسد. سپاه استان هم در پلدختر یک آشپزخانه مستقر کرده که در هر وعده کاری می‌تواند برای 6هزار نفر غذای گرم طبخ کند. همه امکانات این آشپزخانه از طرف استان ارسال شده است؛ به‌عنوان مثال برنج مورد نیاز از محل کمک‌های مردمی که توسط شهرداری جمع‌آوری شد، تأمین می‌شود. در مناطقی که آب فروکش کرده است هم امکانات لجستیک در قالب مینی‌لودر و لودر و کامیون و ماشین‌های مجهز به پمپ آپ که بتوانند شست‌وشو بدهند کاربرد دارد. در شهرداری 100نفر آماده اعزام هستند و منتظر اعلام محل مأموریت از سوی استان لرستان هستیم.


رودخانه خشک شیراز در بارندگی‌های امسال آنچنان پرآب شد که این شهر را هم دچار آبگرفتگی کرد؛ نکته‌ای که «حیدر اسکندر‌پور» شهردار شیراز در پیامی که پس از تعیین این شهر به‌عنوان معین بخشی از استان خوزستان منتشر شد، به آن اشاره کرد: «امروز وقت است که موج گرم دوستی را از «رودخانه خشک» که هنوز از مهر مردم شیراز به مسافران و همشهریان سیل‌زده نمناک است به «کارون» بفرستیم.» حیدر اسکندرپور به این هم اشاره کرد که شهرداری با همیاری سایر نهادها، کمپین کمک به سیل‌زدگان را در شیراز با عنوان «دوباره شیراز؛ دوباره مهربانی» راه‌اندازی کرده است. بر اساس آن در ورودی شهرداری‌های مناطق یازده‌گانه چادر‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی مستقر شده که هزار تخته پتو و مواد غذایی و بهداشتی به ارزش 300میلیون تومان در همین چهارچوب جمع‌آوری شده است.
شهرداری شیراز معین 2شهر شوش و شوشتر و بخش‌ها و روستاهای تابعه آن در استان خوزستان است. هفته پیش شهرداری شیراز 4دستگاه مینی‌لودر و یک دستگاه نانوایی سیار به پلدختر اعزام کرد. از هفته پیش هم 2لودر، 7کمپرسی و 2بیل زنجیری با 30نفر نیروی انسانی مهندسی به مناطق سیل‌زده فرستاده شد. همچنین یک سرویس بهداشتی که 24چشمه دارد و 12چشمه آن به دوش مجهز است نیز در منطقه نصب شده است. قاسم مقیمی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز هم به همراه گروه پزشکی در شوشتر مستقر هستند تا به نیاز‌های درمانی و بهداشتی ساکنان منطقه رسیدگی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید