• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5192
+
-

ایرانی‌ها می‌توانند بی‌دغدغه از شبکه‌ای با 330 میلیون عضو فعال استفاده کنند؟

خیز دولت برای رفع فیلتر توییتر

گزارش
خیز دولت برای رفع فیلتر توییتر

شبکه اجتماعی مشهور توییتر در ایران ماجرایی عجیب و باورنکردنی دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کاربران کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور در آن حضور دارند و فارسی و انگلیسی در آن توییت منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم کشور این شبکه فیلتر است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اما در دوشنبه‌شب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود از تلاش دولت برای رفع فیلتر توییتر خبر داد. او در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر از سویی و استفاده اکثر مسئولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت، گفت: اشکال شما به‌نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد. روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شد، گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند، اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند.

چند وقت قبل هم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درخصوص رفع فیلتر توییتر و امکان دسترسی آزاد کاربران به این شبکه اظهار کرد: مسئله رفع فیلتر توییتر در حال بررسی است. توییتر حالا برای خیلی‌ها در کشور نام شناخته‌شده‌ای به‌حساب می‌آید. این شبکه اجتماعی که کاربران می‌توانند ۲۸۰ کلمه پیام متنی را به وسیله آن توییت کنند، براساس آخرین آمار رسمی اکنون ماهانه در جهان ۳۳۰میلیون کاربر فعال دارد. این کاربران به‌صورت روزانه ۵۰۰میلیون توییت را منتشر می‌کنند. توجه کاربران به موضوع خاص و افزایش توییت‌ها درباره یک موضوع باعث تبدیل‌شدن آن به سوژه داغ یا به قول مشهور، ترند می‌شود.

به همین‌خاطر بسیاری از کاربران ایرانی با سختی در موارد مختلف مانند استفاده ترامپ از واژه مجعول برای خلیج‌فارس وارد عمل شده‌اند تا مثلا نام خلیج‌فارس را تبدیل به یک ترند جهانی کنند.  اگر قصدتان از عضویت در یک شبکه اجتماعی، گشتن به‌دنبال خبر باشد، توییتر بهترین و سریع‌ترین گزینه به‌حساب می‌آید. اکثر مقام‌های جهان، شبکه‌های خبری، رسانه‌های مهم و خبرنگاران در توییتر اکانت دارند. به همین‌خاطر بسیاری توییتر را ادامه‌دهنده روزنامه‌نگاری می‌دانند. جذابیت این سرویس بیشتر به‌دلیل انتشار لحظه‌ای اخبار و اطلاعات و بازخورد (Feedback)‌های لحظه‌ای آن است. این خصوصیت توییتر باعث شده تا در بحران‌ها، حوادث، رویدادها و... بیشتر مورد توجه قرار گیرد. جواد افتاده، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی در این رابطه می‌گوید: اگرچه توییتر در ایران فیلتر است ولی به عقیده من قوی‌ترین رسانه‌ای است که در آن تولید محتوا صورت می‌گیرد. می‌بینیم محتوای تولید شده در توییتر هم به سمت کانال‌های تلگرامی، صفحه‌های اینستاگرام و حتی رسانه‌های رسمی کشیده می‌شود. به‌عبارتی از توییتر به‌عنوان یک منبع تولید محتوا استفاده می‌شود. این باعث می‌شود یک سری افراد که اصلا کاربر توییتر نیستند، وارد آن شوند و از آن استفاده کنند.  کاربران در توییتر محتوای تولیدی خودشان را منتشر می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید متنی را کپی کنند. به همین دلیل مطلب کاربر دیگر را یا ریتوییت (retweet)  می‌کنند یا لینک آن را می‌گذارند. تعاملات در توییتر خیلی بیشتر از شبکه‌های اجتماعی دیگر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید