• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5177
+
-

همراهی مجلس با حذف بودجه نهادهای خاص

آیا مجلس از تصمیم کمیسیون تلفیق برای قطع بودجه نهاد‌های خاص حمایت می‌کند و اگر حمایت کند این بودجه نصیب چه‌ کسانی می‌شود؟

مجلس
همراهی مجلس با حذف بودجه نهادهای خاص

 

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

 

بحث بودجه 59مؤسسه فرهنگی که به نهادهای فرهنگی خاص شهره شده‌اند و در 37سال گذشته بخشی از بودجه کشور را به نام خود زده‌اند، همچنان بحث داغ مجلسی‌هاست. سازمان‌هایی ‌همچون تبلیغات اسلامی، جامعه‌المصطفی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری، مؤسسه حفظ و نشر آثار امام و... ازجمله این مؤسسات هستند که برای فعالیت‌های فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند اما نه الزام پاسخگویی به مجلس دارند و نه قائل به نظارت دولت هستند.

داستان به 16آذر‌ماه و روز ارائه لایحه بودجه 97 از سوی رئیس‌جمهور به مجلس بازمی‌گردد که خبرهایی از حذف جدول 17 لایحه بودجه به گوش رسید. همان ایام جمعی از نمایندگان گفتند: دولت با این اقدام 59 مؤسسه فرهنگی را که از نفوذ و لابی پر قدرتی برخوردار هستند پاسخگو می‌کند. 40روز پس از ارائه لایحه بودجه 97 به بهارستان اما کمیسیون تلفیق در اقدامی بی‌سابقه رأی به حذف همه مؤسسات فرهنگی داد و اعلام کرد بودجه 200میلیارد تومانی نهادهای خاص قطع و در بخش‌های دیگر تزریق می‌شود. حالا که قریب به یک هفته تا بررسی بودجه سال97 در صحن بهارستان باقی مانده سؤال این است که تصمیم اکثریت بهارستان نشینان در قبال حذف بودجه مؤسسات فرهنگی مذکور چه خواهد بود؟ این سؤال را با نمایندگان در میان گذاشتیم و پاسخ اکثریت به آن مشابه بود، آنها اشاره به وضعیت معیشتی، گرانی‌ها و سر ریزشدن کاسه صبر مردم در قبال کوچک‌شدن سفرهایشان از این اقدام کمیسیون تلفیق اعلام حمایت کردند و گفتند فضای مجلس برای همراهی با رأی کمیسیون تلفیق مساعد و آنچه بر این همراهی می‌افزاید اعتراضات اخیر مردم به مشکلات معیشتی‌شان است. علیرضا رحیمی، پروانه مافی، یحیی کمالی‌پور و قاسم میرزایی‌نکو از جمله نمایندگانی هستند که با برشمردن مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم از حذف بودجه قابل توجه مؤسسات فرهنگی جدول 17اعلام حمایت می‌کنند و می‌گویند: پیام مردم در مورد اعتراضات اخیر را که ناشی از فشار فقر و مشکلات اقتصادی برآنها بود باید شنید و به آن اعتنا کرد.

 

 

نگرانی از لابی پایداری‌ها

 

پروانه مافی، نماینده تهران به همشهری می‌گوید: ما نمایندگان مردم هستیم و وقتی که مردم از گرانی‌ها و شیب تند افزایش قیمت‌ها گلایه دارند باید راهی برای کاهش درد‌ها و نارضایتی‌های آنها بیابیم و بودجه را به بخش‌هایی تزریق کنیم که آرامش بیشتری را به مردم هدیه کنند.به زعم مافی فضای مجلس برای همراهی با تصمیم کمیسیون تلفیق هموار است و فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین به این اقدام نگاه مثبتی دارند اما نگرانی ما لابی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری است که بی‌تأثیر نیستند. یحیی کمالی پور، عضو کمیسیون قضایی هم با تأکید بر اینکه درباره قضاوت اکثریت مجلس نسبت به حذف بودجه این مؤسسات نمی‌توان پیشداوری کرد به همشهری می‌گوید: مؤسسات فرهنگی که هرسال در قالب جدول 17دیده شدند مؤسسات خوب و تأثیر‌گذاری هستند اما باید توجه داشته باشیم که بودجه امسال مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد که پرداختن به مشکلات اقتصادی مردم و ارائه راهکارهایی برای اشتغال‌زایی و ایجاد رفاه اقتصادی عامه مردم مهم‌ترین چالش آن است. او معتقد است که مؤسسات فرهنگی هم از لحاظ شرعی خود می‌دانند که پرداختن در امور مردم بر اقدامات دیگر اولویت دارد.

 

 

حذف بدون منطق

 

در این میان هستند نمایندگانی که این اقدام کمیسیون تلفیق به کام‌شان خوش نیامده است. نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از این تصمیم به همشهری می‌گوید: حذف بودجه مؤسسات فرهنگی کاری بدون منطق و نادرست است و توجیه منطقی نمی‌توان برای آن یافت. او تأکید می‌کند که مجلس همواره به اهمیت و جایگاه این مؤسسات واقف است و بودجه آنها را مجددا باز می‌گرداند.

 

 

نمی شود برخی نهاد‌ها را حذف کرد

 

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس نیز با تأکید براینکه پرداختن به مشکلات معیشتی مردم از امور واجب و مهم نمایندگان است به همشهری می‌گوید: اما اینکه ما بخواهیم همه مؤسسات فرهنگی را حذف کنیم کار صحیحی نیست و درست نیست ما بخواهیم بودجه نهادهایی مثل جامعه المصطفی یا مؤسسه حفظ و نشر آثار امام را حذف کنیم.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران هم با اعتقاد به اینکه مجلس باید با منطق استدلال قوی در این‌باره یک‌بار برای همیشه تصمیم‌گیری کند، به همشهری می‌گوید: امروز همه نمایندگان به مشکلات و درد‌های اقتصادی مردم آگاهند و همه می‌خواهند گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند به همین دلیل باید در حوزه اقتصادی ضمن احترام به برخی نهادها تصمیمی بگیرند که کام مردم را کمی شیرین کنند. او تأکید می‌کند: آنطور که از فضای مجلس بر می‌آید نمایندگان اکثرا موافق تصمیم کمیسیون تلفیق هستند اما باید توجه داشته باشیم که این مؤسسات همواره قدرت نفوذ و لابی خوبی در مجلس دارند که نمی‌شود از آنها غافل شد. به هر حال زمان زیادی تا تعیین تکلیف بحث مؤسسات فرهنگی مشهور جدول 17باقی نمانده است و باید دید اکثریت مجلس امسال چه رویه‌ای برای پرداخت بودجه نهاد‌های خاص اتخاذ می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید