• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50739
+
-

عارف در نامه‌ای به لاریجانی خواستار شد

مقابله با هیاهوی اقلیت پرسر و صدا

مجلس
مقابله با هیاهوی اقلیت پرسر و صدا

فرزانه آئینی ـ خبرنگار

بلوای اخیر پایداری‌ها در بهارستان بر سر دیدار جمعی از امیدی‌ها با رئیس دولت اصلاحات، سبب شد محمدرضا عارف، در مقام رئیس فراکسیون امید دست به قلم شود و در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار تدبیر‌اندیشی او برای کنترل هیاهو‌سازی‌‌های جمعی کوچک در مجلس شود.
عارف در نامه‌ای که صبح دیروز به پیشنهاد جمعی از اعضای فراکسیون امید خطاب به رئیس مجلس نوشته با استناد به اصل‌24آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار ورود جدی لاریجانی به مباحث و جنجال‌سازی‌‌هایی شده است که جمعی مشخص و کوچک در مجلس به‌دنبال آن هستند. اصل  24 آیین‌نامه داخلی مجلس بر رعایت‌ شأن و جایگاه مجلس از سوی هیأت‌رئیسه و در رأس آن رئیس مجلس تأکید دارد.
رئیس فراکسیون امید در این نامه رفتار غیرمنتظره و به دور از ‌شأن مجلس شورای اسلامی جمعی از نمایندگان در نشست روز دوشنبه بهارستان را متذکر شده و با اشاره به اینکه آنها نه تنها ‌شأن نمایندگی بلکه ‌شأن هیأت رئیسه را رعایت نکرده‌اند و با رفتن به جایگاه هیأت رئیسه هم به علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس و هم به محمد‌علی وکیلی، عضو هیأت‌رئیسه هجمه وارد کرده‌اند، آورده است:  در شرایطی که کشور به وحدت نیاز دارد جمعی بر آتش اختلافات سیاسی می‌دمند. او تأکید کرده که کنترل این روند به تدبیر و درایت هیأت رئیسه نیاز دارد.
اشاره عارف به هیاهویی است که در پی دیدار امیدی‌ها با رئیس دولت اصلاحات برپا شد و به نشست علنی دوشنبه مجلس کشیده شد. در آن نشست محمد مهدی زاهدی، عضو فراکسیون اصولگرایان و وابسته به جبهه پایداری دیدار امیدی‌ها با رئیس‌جمهور اصلاحات را حمایت از طغیان خواند و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع شد.
در پی ادعای زاهدی، محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس در تذکری براساس اصل 75آیین‌نامه مجلس درصدد پاسخگویی به او بر آمد اما سخنان وکیلی در دفاع از دیدار امیدی‌ها با رئیس دولت اصلاحات هنوز آغاز نشده بود که برخی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری ازجمله مجتبی ذوالنوری، جواد کریمی‌قدوسی، عباس گودرزی و... به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و با تصاحب بلندگوی وکیلی و علی مطهری شعارهای سیاسی‌شان را مطرح و با فریاد زدن جو نشست علنی مجلس را متشنج کردند. برای نخستین بار نبود که پایداری‌های مجلس چنین هیاهویی را در صحن علنی به نمایش می‌گذاشتند. تصویر صف‌آرایی آنها در مقابل رئیس‌جمهور در روزی که روحانی برای تقدیم لایحه بودجه رفته بود یا تصویری که از طومارپراکنی آنها در روز رأی‌گیری برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم منتشر شد مصادیقی از رفتارهای جنجالی این طیف در صحن علنی است.
گلایه امیدی‌ها از عارف
اقدام دیروز عارف، می‌تواند نشانه‌ای برای خروج فراکسیون امید از انفعال و پایان سیاست و منش سکوت‌مدارانه‌ای باشد که طی 3 سال گذشته رفته‌رفته در عملکرد بیرونی این فراکسیون بروز یافته و انسجام و عملکرد گروهی امیدی‌ها را زیر سؤال برده است.
موید این امر نشست صبح دیروز هیأت رئیسه فراکسیون امید پیش از برگزاری نشست علنی مجلس بود که با محوریت بررسی اتفاقات ناخوشایند جلسه علنی دوشنبه بهارستان برگزار شد، آنطور که یکی از نمایندگان حاضر در این نشست که خواست نامی از او برده نشود به همشهری خبر داده است در این نشست برخی اعضای هیأت رئیسه چون شهاب‌الدین بیمقدار و عبدالرضا هاشم‌زایی به‌صورت جدی انتقاداتی را به محمدرضا عارف در صدر فراکسیون امید وارد دانسته و از او خواسته‌اند در دفاع از حیثیت اعضای فراکسیون امید به انفعالی که فراکسیون بدان دچار شده است پایان دهد و تدبیری بیندیشد که خروجی فراکسیون پویا‌تر و منسجم‌تر باشد. به گفته این نماینده، انفعال فراکسیون امید نقد درون گروهی است که تقریبا همه اعضای فعال فراکسیون امید به آن باور دارند و همواره بر پایان دادن به این روند تأکید می‌کنند و از عارف در راس فراکسیون می‌خواهند با موضع‌گیری بموقع و حمایت از طرح‌های فوریت‌دار به آن پایان دهد.
به زعم او فراکسیون امید در 3 سال گذشته به مدارا و سکوتی بدون وجاهت اجتماعی دچار شده است که نه خوشایند اکثریت اعضای فراکسیون است و نه خواسته کسانی که در اسفندماه 94به لیست امید رأی دادند.

نامه‌ای به روحانی

نامه عارف به علی لاریجانی تنها نامه‌ای نبود که دیروز از دل پارلمان بیرون آمد. محمدرضا فتحی، نماینده تهران با تدوین نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور نسبت به ورود مجمع تشخیص مصلحت‌نظام به عرصه قانون‌نویسی شکایت کرده است. او در حال جمع‌آوری امضا برای این نامه است و در نیم ساعت پایانی مجلس موفق شد 35امضا برای این نامه جمع کند. در بخشی از این نامه آمده است: « اخیرا مشاهده شده که مجمع تشخیص مصلحت نظام با تجاوز از حدود اختیارات مقرر در اصل 112قانون اساسی، به‌عنوان شورای نگهبان دوم بدعتی نو را بنیان نهاده است لذا استدعا دارد براساس اصل 113که رئیس‌جمهور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند ترتیبات و تمهیداتی فراهم آورید تا از اینگونه اقدامات ممانعت جدی و قطعی به عمل‌ آید.» دیروز علی مطهری،  نایب‌رئیس مجلس هم در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات لایحه بودجه سال ۹۸ در تذکری گفت: یکی از اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق در لایحه اعمال کرده به‌دنبال ایرادی است که مجمع تشخیص گرفته درحالی‌که مجمع نمی‌تواند مانند شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد بگیرد. نایب‌رئیس مجلس یادآور شد: اگر این رویه باب شود ما دو شورای نگهبان خواهیم داشت و این برای آینده خطرناک است. مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: این ایراد را شورای نگهبان فرستاده و ما هم جواب شورای نگهبان را می‌دهیم و البته اصرار ما بر مصوبه باعث می‌شود آن مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود.







این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :