• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50697
+
-

سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک رونمایی شد

سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک به‌صورت نمادین در ۳۱ استان کشور رونمایی شد.
قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در این مراسم گفت: با اجرای فناوری‌های الکترونیک در نظام سلامت، خرید خدمت باید به شیوه الکترونیک انجام شود و تمرکز اصلی به توسعه شیوه الکترونیک به جای روش سنتی باشد. فراهم‌سازی‌ زمینه‌های ارائه خدمات در بستر الکترونیک یک مگا پروژه است که در اجرای آن باید از نقطه نظرات صاحبنظران و ذی نفعان استفاده کنیم تا این پروژه هوشمندانه پیش رود.
مطابق بند الف ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و نیز بند ث ماده ۷۴ این قانون، وزارت بهداشت مکلف به اجرای نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان مبتنی بر مراقبت‌های اولیه سلامت با محوریت نظام ارجاع و پزشک خانواده است. این مهم با به کارگیری پزشکان عمومی، خانواده و گروه پرستاری در ارائه خدمات مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منزل، 
سطح بندی خدمات، پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده‌۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت مبتنی بر عملکرد مطابق قوانین مربوط اجرایی خواهد شد؛ به‌نحوی که تا پایان سال دوم اجرای قانون، آحاد ایرانیان تحت پوشش نظام ارجاع قرار گیرند.
جان بابایی با بیان اینکه استحقاق سنجی مهم‌ترین و علمی‌ترین برنامه و بخش مهمی از چرخه ارجاع و مسیر ارجاع محسوب می‌شود، تصریح کرد: نوبت‌دهی الکترونیک، نسخه نویسی الکترونیک، رسیدگی الکترونیک به اسناد در بیمه در تمامی سطوح مبتنی بر سطح بندی خدمات خواهد بود. به‌عنوان مثال، در بیمارستان کوچک با تعداد تخت کم، نوع خدمات مبتنی بر سطح بندی خدمات خواهد بود. تمام این موارد نیازمند شکل‌گیری پرونده الکترونیک سلامت است.
جان بابایی درخصوص پرداخت‌های الکترونیک نیز گفت: چنانچه پرداخت‌ها آخر هر‌ماه و براساس اسناد الکترونیک ارسالی صورت گیرد، انگیزه ارائه دهندگان خدمات برای ارائه خدمات باکیفیت، بیشتر خواهد شد. همچنین، خرید خدمت بیمه‌ها براساس استحقاق سنجی خواهد بود و معاونت درمان به‌عنوان مسئول برنامه‌ها، استانداردها، راهنما‌ها و گایدلاین‌های بالینی را با ساختاری قوی، تدوین و به‌صورت مستمر به روز می‌کند. چنانچه خدمات براساس استحقاق سنجی ارائه شود، خطایی در خرید خدمت توسط بیمه‌ها رخ نخواهد داد.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ١٣٠ داروی آنتی‌بیوتیک نیز در حال سطح بندی است، ادامه داد: براساس این برنامه، در هر سطح، نوع و میزان مصرف هر دارو مشخص خواهد شد. سامانه نوبت دهی الکترونیک هم‌اکنون در ۶ استان فعال است و استان گلستان بیشترین ارائه و بازخورد را
 دارد.(ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید