• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50612
+
-

دستورالعمل پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه تهران باطل شد

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از دانشجویان، دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی سال 1397- 1396دانشگاه تهران را غیرقانونی دانست و رأی به ابطال آن داد.
به گزارش ایرنا، شاکی طی دو دادخواست ابتدا ابطال دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی سال 1397-1396دانشگاه تهران و بعداً ابطال دستورالعمل اشاره شده را از تاریخ تصویب خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است: «اینجانب حائز رتبه یک آزمون سراسری دکتری حقوق خصوصی سال 1396به‌دلیل اعمال حد نصاب براساس دستورالعمل دانشگاه تهران درخصوص نحوه پذیرش دانشجوی دکتری (PHD) در سال تحصیلی 1397-1396که به وضوح مغایر با قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1394است، از پذیرش در دوره روزانه حقوق خصوصی دانشگاه تهران محروم شده‌ام و خواهان ابطال دستورالعمل یادشده از زمان تصویب و عطف به ماسبق شدن ابطال براساس ماده 13قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری هستم.» در ادامه این شکایت آمده است: «براساس ماده 5قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1394، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی به شیوه آموزشی-پژوهشی باید براساس تأثیر 50درصدی آزمون سازمان سنجش و تأثیر 50درصدی نمره مصاحبه در دانشگاه‌ها صورت پذیرد. درحالی‌که دستورالعمل دانشگاه تهران درخصوص نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی مقرر می‌دارد «کسب حداقل 50امتیاز از 100امتیاز در این ارزیابی برای دوره روزانه و کسب حداقل 40امتیاز برای دوره نوبت دوم و پردیس‌های بین‌الملل و اقماری الزامی است. بنابراین دستورالعمل دانشگاه تهران در قسمت یادشده صریحاً با قانون سنجش و پذیرش مبنی بر تأثیر 50درصدی نمره سازمان سنجش مغایر است. زیرا اگر داوطلبی نتواند حد نصاب دانشگاه را به‌دست آورد، عملاً از گردونه رقابت خارج شده و اصلاً نمره سنجش وی منظور نمی‌شود. حال آنکه دانشگاه‌ها تنها حق تصرف در 50درصد نمره خود را دارا هستند.»
براساس این گزارش، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه بیستم آذر 1397که با حضور رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد، پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا مصوبه یادشده را ابطال کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید