• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49485
+
-

نوروز، فرصتی برای تعامل با جهان

محمدجواد ظریف: کشورهای حوزه نوروز، تفکر مبتنی بر سلطه‌گری را به گفت‌وگو، همدلی و همزیستی در خانه، جامعه، کشور، منطقه و جهان تبدیل کنند

میراث‌ جهانی
نوروز، فرصتی برای تعامل با جهان

محمد باریکانی/خبر‌نگار

آیین جهان نوروز به همت کمیسیون ملی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و نمایندگان 12کشور عضو حوزه نوروز در یونسکو و 70سفیر خارجی در برج میلاد تهران برپا شد. این آیین که به جشن جهانی نوروز نیز شهرت یافت دومین حضور رسمی محمدجواد ظریف پس از بازگشت دوباره به وزارت خارجه را به همراه داشت و طی آن، سیدمحمد میرشکرایی، تدوین‌کننده پرونده ثبت جهانی نوروز در این آیین، نشان نوروز را از وزیر امور خارجه کشور دریافت کرد.
به گزارش همشهری، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم از کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز درخواست کرد با توسعه گردشگری بین کشورهای حوزه نوروز، فرهنگ نوروز را در جهان منتشر کنند.

به گفته مونسان، کشورهای حوزه نوروز می‌توانند با برپایی نمایشگاه‌های مشترک با محوریت نوروز حق جهانی بودن این میراث ارزشمند را به جای آورند. رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم از به اشتراک گذاشتن پرونده ثبت جهانی یلدا، عود، عروسک‌های بدون صورت، نقره کاری و سوزن دوزی برای پیوستن دیگر کشورها به این پرونده‌ها به‌منظور ثبت جهانی در یونسکو خبر داد. وزیر خارجه کشورمان نیز در مراسم جهانی نوروز در سخنانی نوروز را یک رویداد طبیعی ندانست و گفت: نوروز تحول انسانی و تغییر نگرش و دیدگاه انسان است که یونسکو نیز آن‌را سرلوحه کار خود قرار داده است.

محمد جواد ظریف گفت: امروز در جهان با مشکل فهم و شناخت روبه‌رو هستیم و با نوروز از کینه‌ها، رنج‌ها، سلطه‌گری‌ها و سلطه جویی‌ها باید عبور کنیم و این فرهنگ نوروز است. به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، وظیفه کشورهای حوزه نوروز این است که تفکر مبتنی بر سلطه‌گری و به کارگیری سلاح‌های مخرب را به تفکر، گفت‌وگو ، همدلی ، همزیستی و همراهی در خانه، جامعه، کشور، منطقه و جهان تبدیل کنند. محمد جواد ظریف با بیان اینکه کشورهای نماینده نوروز نباید خود درگیر جنگ و دعوا باشند و نباید میان هندوستان و پاکستان درگیری باشد، تأکید کرد: امنیت به قیمت ناامنی دیگران و توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران نامطلوب و غیرممکن است. به گفته ظریف، باید با رفتار و اندیشه نوروزی به دنیا نشان دهیم که دوران هژمونی و سلطه‌گری سرآمده است.وی خطاب به قدرت‌های سلطه‌گر گفت: 7تریلیون دلار هزینه کردند اما از روز اول هم شرایط بدتری دارند. اگر هم بیشتر هزینه کنند شرایط‌شان بدتر می‌شود. تا نفهمید بشریت آینده مشترک دارد، نمی‌توانید روی صلح و آرامش را ببینید. وزیر خارجه کشورمان، نوروز را زمان کنار گذاشتن قهرها و دلخوری دانست  و افزود: درحال حاضر، نیاز به انسجام و هم افزایی داریم.


امضای تمبر یادبود نوروز

آیین جهان نوروز اما با هنرنمایی گروه موسیقی و آیینی از ایران، افغانستان و آذربایجان ادامه یافت و نوروزخوانی و اجرای موسیقی مربوط به کشورهای حوزه نوروز در این آیین گنجانده شد. تمبر یادبود آیین جهان نوروز نیز از دیگر اسنادی بود که توسط محمد‌جواد ظریف و علی اصغر مونسان و حجت‌الله‌ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو به امضا رسید. رونمایی از یک ربات نقاش هم در حاشیه این جشن جهانی جالب بود. ربات کمال‌الملک، 2 تصویر از محمد‌جواد ظریف و علی‌اصغر مونسان، وزیر امورخارجه و رئیس سازمان میراث فرهنگی را نقاشی کرد و در پایان این تصاویر به ظریف و مونسان  تقدیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید