• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48581
+
-

گفت‌وگوی همشهری با سیدحسین نقوی‌حسینی ،نماینده منتقد دولت درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهور

فشار به رئیس‌جمهور برای استعفا

فشار به رئیس‌جمهور برای استعفا

فرزانه آئینی/خبرنگار


مطرح کردن ایده استیضاح رئیس‌جمهور گامی دیگر در پروژه تزریق ناامیدی به بدنه اجتماعی و حامیان ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاحات است. دست مخالفان برای زدن دولت آنچنان باز است که از طریق تریبون‌هایی که دارند مدام علیه دولت و ائتلاف امید پمپاژ خبری می‌کنند و صدا و سیما بی‌دریغ هم منعکس‌کننده نظرات آنهاست.مثلا در یک مورد در جلسه گذشته علنی بهارستان یکی از اعضای فراکسیون ولایی مجلس 3 بار فرصت اظهارنظر در مقام مخالف  یا موافق پیشنهادهای مربوط به بندهای درآمدی بودجه را به‌دست آورد و در هر 3 فرصت بدون اینکه موضوع ارتباطی به گرانی گوشت و پراید 45میلیون تومانی داشته باشد مکرر روی این 2موضوع مانور داد تا از فرصتی که در اختیار دارد پیامش را به جامعه منتقل کند. با محمدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی که از منتقدان جدی روحانی در مجلس است به گفت‌وگو نشستیم. مشروح گفت‌وگوی همشهری با نقوی‌حسینی در مورد طرح عدم‌کفایت روحانی و چرایی به جریان افتادن آن در بهارستان به شرح زیر است.

چند روزی است که بحث طرح استیضاح حسن روحانی از سوی جمع کوچک و کم‌شماری در مجلس مطرح شده است. ارزیابی شما از به جریان انداختن طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور چیست؟
در همه نظام‌های سیاسی دنیا مرسوم است که وقتی دولتی منتخب مردم است اما به هر دلیلی موفق نمی‌شود رضایت مردم را جذب کند، استعفا می‌دهد و انتخابات زودرس برگزار می‌شود. در همه جای دنیا و در همه نظام‌های سیاسی هم همینطور است و امر عجیب و پیچیده‌ای نیست. 

 اما در کشور ما نظام سیاسی متفاوت است و ما قدرت‌های پنهانی داریم که در همه امور صاحب نفوذ و قدرت تصمیم‌گیری هستند اما پاسخگویی ندارند!
ما نمی‌خواهیم به جنگ نهادها برویم؛ موضوع ما دولت است. دولت هم انتخابی است و با رأی مردم روی کار آمده است. حالا هم نتوانسته رضایت مردم را کسب کند و وقتش رسیده استعفا بدهد و بگوید که من نتوانستم رضایت مردم را به‌دست آورم، پس استعفا می‌دهم تا زمینه برای خدمت دیگری فراهم شده و انتخابات زودرس برگزار شود تا گروه دیگری روی کار بیایند که می‌توانند امور را پیش ببرند. اینها از مبانی دمکراسی است اما زمانی هست که دولت می‌گوید رأی مردم را دارد و برای 4سال انتخاب شده و نمی‌خواهد استعفا بدهد، در اینجا نقش سایر دستگاه‌ها مؤثر است و براساس قانون اساسی ما در چنین مواقعی مجلس شورای اسلامی می‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح کند و تصمیم به بررسی طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور بگیرد یا نگیرد، اما برخی از نمایندگان احساس کرده‌اند که در این شرایط کشور وظیفه‌شان این است که باید دولت را استیضاح کنند، خوب می‌توانند این راه را بروند.

مگر چند درصد نمایندگان مجلس احساس می‌کنند حسن روحانی برای استمرار دوره ریاست‌جمهوری‌اش کفایت سابق را ندارد که در شرایط سخت اقتصادی کشور و همه مسائل ریز و درشتی که در این شرایط برای عامه مردم پیش آمده است، چنین طرحی را به جریان انداخته‌اند؟
من واقعا پیگیر این طرح نیستم و شرایط فعلی را برای استیضاح رئیس‌جمهور مناسب نمی‌بینم؛ هرچند که برخی اصلاح‌طلبان شاخص مجلس به تصور اینکه من طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کرده‌ام به من مراجعه کردند و گفتند موافق استیضاح روحانی هستند و اگر به جریان بیفتد به آن حتما رأی موافق می‌دهند اما برای امضای آن معذوریم! خب، این نشان می‌دهد جوی در مجلس برای استیضاح رئیس‌جمهور وجود دارد که ورای دسته‌بندی‌های سیاسی است. 

 بحثی که شما در مورد حمایت اصلاح‌طلبان از طرح عدم‌کفایت حسن روحانی مطرح می‌کنید، تکذیب شده است.
خودشان شخصا به من گفتند و 3 نفر هم بودند و هر 3 نفر هم عضو مجمع نمایندگان تهران هستند.

پس چرا در مورد استیضاح رئیس‌جمهور با آنها همراهی نکردید؟
من در این مورد نگاه متفاوتی دارم. دشمنی‌هایی که خارج از کشور صورت می‌گیرد و هدفی که معاندین و ضد‌انقلاب‌ها برای ایجاد آشوب و ناامنی در کشور دارند سبب می‌شود که من شرایط فعلی را برای طرح استیضاح و یا عدم‌کفایت رئیس‌جمهور مناسب ندانم.

برخلاف شما که دولت را ناکارآمد می‌دانید، برخی معتقدند عملکرد نهادهای موازی که نظارتی بر عملکردشان نیست، عملکرد دولت را تضعیف کرده است؟
اگر دولت را نهادهای پنهان مدیریت می‌کنند، بهتر است همین امروز استعفا دهد. واقعا برای من قابل‌قبول نیست که رئیس‌جمهوری می‌گوید عده‌ای مانع‌تراشی می‌کنند، این عده چه کسانی هستند بیاید و بگوید، نهاد پنهانی وجود ندارد.

شما منکر این قدرت پنهان می‌شوید اما در همین مجلس برخی از نمایندگان می‌گویند فشار رقبای دولت برای کنار زدن دولت روحانی چنان جدی است که تلاش دارند در اردیبهشت‌ماه سال آینده دولت را مجبور به استعفا کنند.
 اینها چه کسانی هستند و کجا هستند؟ این قدرت پنهان از مریخ آمده‌ یا ملائکه هستند یا شیاطینند. من اصلا این ادعا را قبول ندارم، نارضایتی ایجاد شده صدای مردم را درآورده است، شما می‌خواهید نهادهای پنهان را مقصر جلوه دهید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید