• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48145
+
-

ابرماه برفی در آسمان فردا شب

فردا شب ‌ماه را می‌توانید ۳۰ درصد درخشان‌تر و ۱۴ درصد بزرگ‌تر از شب‌های دیگر در آسمان ببینید

ابرماه برفی در آسمان فردا شب

فردا شب مردم گوشه و کنار جهان می‌توانند بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه سال ۲۰۱۹ را در آسمان شب مشاهده کنند. ابرماه از آنجایی که در فصل زمستان رخ می‌دهد در برخی کشورها به ابرماه برفی هم مشهور است.
قمر زمین در این شب نزدیک‌تر از همیشه به کره خاکی است و درخشندگی بیشترش خیلی‌ها را مجذوب خود می‌کند. در این تاریخ فاصله‌ ماه و زمین به کمترین میزان یعنی حدود ۳۶۵۸۰۰ کیلومتر می‌رسد که حدود ۲۷ هزار کیلومتر از حالت معمول به زمین نزدیک‌تر به‌حساب می‌آید. به همین‌خاطر ساکنان زمین ‌ماه را ۱۴درصد بزرگ‌تر و ۳۰درصد روشن‌تر می‌بینند.
مدار‌ ماه به دور زمین بیضوی است و وقتی‌ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد ماه‌افروختگی یا اَبَرماه (سوپرمون) رخ می‌دهد. طی این گردش به دور زمین، ‌ماه از 2نقطه عبور می‌کند؛ اوج و حضیض. اوج به‌معنای دورترین نقطه‌ در مدار بیضوی نسبت به زمین و حضیض به‌معنای نزدیک‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به این سیاره است. اگرچه‌ ماه هر 4هفته یک‌بار به حضیض مداری می‌رسد و به زمین نزدیک می‌شود اما همیشه در حالت بدر نیست که‌ ماه‌افروختگی یا ابرماه رخ دهد. پدیده ابرماه زمانی رخ می‌دهد که‌ ماه کامل به‌طور همزمان در نقطه حضیض قرار داشته باشد.
به گزارش همشهری، نخستین ابرماه سال ۲۰۱۹ در ۲۱ ژانویه رخ داد. این دومین ابرماه سال‌جاری میلادی است که درخشان‌ترین ‌ماه سال هم به‌حساب می‌آید. همچنین به گفته ستاره‌شناسان سومین ابرماه ۲۰۱۹ در ۲۱ مارس در آسمان قابل دیدن است.
ابرماه‌ آن قدر درخشان است که برای دیدنش نیاز به وسیله خاصی ندارید. هر چند اگر در نقاطی باشید که آلودگی هوا و نور کمتر باشد قاعدتا رصد بهتری خواهید داشت. وسایلی مانند دوربین دوچشمی هم باعث می‌شود که جزئیات بیشتری ببینید اما تنها کار لازم این است که چشم از زمین بردارید و فردا شب به آسمان چشم بدوزید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید