• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47580
+
-

کُشتی زنان کرمانشاه؛ نوپا اما پر افتخار

تیم استان از نظر فنی جزو تیم‌های اول کشور است و با حمایت هیات استان بدون داشتن اسپانسر بر سکوهای اول کشور ایستاد

ورزش
کُشتی زنان کرمانشاه؛ نوپا اما پر افتخار

سپیده امیری|  کرمانشاه- خبرنگار:


کشتی بانوان ورزشی نوپا در ایران محسوب می‌شود که قدمت آن در کشورمان به یک دهه نمی‌رسد، اما موفقیت‌هایی که در این مدت کوتاه نصیب اهالی آن شده بسیار است‌. گراپلینگ، آلیش و ‌کلاسیک نام رشته‌هایی از کشتی بانوان است که در ایران طرفدار دارد. گراپلینگ به دلیل شباهتش به ورزش‌های رزمی از فهرست این رشته خارج شد، اما بانوان ورزشکار‌کرمانشاهی آلیش و ‌کلاسیک (کشتی آزاد) هر گاه به هر رقابتی وارد شدند نه‌تنها دست خالی بازنگشتند، بلکه ثابت کردند کرمانشاه در کشتی بانوان هم حرفی برای گفتن دارد و 2سال است که قهرمان ‌کشتی کلاسیک کشور است. 


راه اندازی کشتی بانوان

«اکرم عبدالملکی» ۲۲دوره قهرمان کیک‌بوکسینگ و موی‌تای کشور، سرپرست و پایه‌گذار کشتی بانوان در استان درباره روند شکل‌گیری و توسعه کشتی بانوان در استان می‌گوید: پس از پیشنهاد فدراسیون کشتی به اتحادیه جهانی کشتی مبنی بر برگزاری رقابت‌های کشتی بانوان با لباس طراحی شده، با این پیشنهاد‌موافقت شد و ایران کشتی بانوان را بنیان‌گذاری کرد. ‌البته کشورهای مسلمان هم از آن استقبال کردند و در سال ۹۵ فعالیت بانوان شروع شد. 

وی می‌افزاید: هیات استان کرمانشاه هم از همان اوایل فعالیت خود را آغاز کرد. در دی‌ماه سال جاری برای دومین دوره قهرمانی رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان با حضور ۳۴نفر از شهرستان‌های جوانرود، کنگاور و کرمانشاه مسابقات انتخابی را در سالن تختی شهرستان کرمانشاه برگزار کردیم.

 عبدالمالکی ادامه می‌دهد: کشتی‌گیران در رده سنی ۱۸تا۲۵ سال برای راهیابی به مسابقات قهرمانی استان با هم به رقابت پرداختند و‌ در نهایت ۶کشتی‌گیر در اوزان ۵۰-۵۵-۶۰-۶۵-۷۰-۷۵ کیلوگرم ترکیب  تیم منتخب استان کرمانشاه را تشکیل دادند که قهرمانی پایان شیرین این رقابت‌ها شد.‌ 

وی اضافه می‌کند: 2 دوره پیش‌نیاز مربیگری کلاسیک و افزایش تعداد مربیان استان نسبت به استان‌های دیگر و 2 سال قهرمانی در گراپلینگ کرمانشاه پیش‌زمینه خوبی برای شروع کشتی کلاسیک بود. اولین دوره قهرمانی کشور نتیجه زحمات اعضای هیات و‌ مربیان و ورزشکاران بود و ‌با دومین قهرمانی در کشور به‌نوعی کشتی کلاسیک برند کرمانشاه محسوب می‌شود. 


اول شدن بدون اسپانسر 

سرپرست تیم‌کشتی بانوان‌استان می‌افزاید: کشتی کلاسیک قهرمانی در رده سنی ۱۸تا۲۵ سال برگزار می‌شود و تکنیک‌های فنی این رشته مانند کشتی آزاد زنان است و در یک تایم سه‌دقیقه‌ای برگزار می‌شود. این رشته کاملاً مجزا از کشتی آزاد زنان (کشتی دوبنده) و یک سبک مجزاست. تیم استان از نظر فنی جزو تیم‌های اول کشور است و با حمایت هیات استان بدون داشتن اسپانسر در سکوهای اول کشور ایستاده و افتخاری برای کرمانشاه است که به‌نوعی قطب کشتی محسوب می‌شود. عبدالمالکی ادامه می‌دهد: از سال ۹۳ ‌ با حمایت و تشویق آقایان محبی و تقی‌زاده با طرح استعدادیابی در مدارس استان و ‌ورود ورزشکاران به این رشته توانستیم عرصه را برای ورودشان به این رشته جدید فراهم کنیم. 

وی بیان می‌کند: رسانه‌ها کمتر به کشتی بانوان و‌ اخبار آن پرداخته‌اند. از طرفی فدراسیون تنها برای رده امید سرمایه‌گذاری کرده است و ‌سایر رده‌های سنی نتوانسته‌اند به درجه قهرمانی برسند، اما تغییر مقررات برای کشتی‌گیران می‌تواند در همه رده‌های سنی در تیم ‌ملی  انجام شود. «مونا امیریان» از داوران ملی کشتی است و در مسابقات بسیاری سوت زده است. وی درباره نحوه ورودش به دنیای داوری می‌گوید: از اولین دوره قهرمانی کشتی آلیش در ایران به عنوان کشتی‌گیر حضور داشتم و علاقه‌ام به کشتی مرا به سمت داوری کشاند که در آن استعداد داشتم. دوره‌های داوری را به ترتیب طی کردم و ‌اکنون داور ملی کشتی کلاسیک و آلیش هستم. 


ظهور استعدادهای جدید 

این داور کشتی بانوان ادامه می‌دهد: جا افتادن این رشته در ورزش بانوان با سرعت بالایی بوده که خبر خیلی خوبی است. هر سال شاهد ظهور استعدادهای شگرفی در این رشته‌ها هستیم که همگی بیانگر تلاش مربیان و پشتکار ورزشکاران است که در سایه حمایت مسئولان مربوطه می‌تواند مستدام باشد. وی اضافه می‌کند: داوری و‌ قضاوت در هر رده‌ای حساسیت بالایی دارد و ‌امیدوارم روزی کشتی بانوان المپیکی شود و داوران بتوانند در این جایگاه داوری کنند و‌ سوت بزنند.


کشتی؛‌ لذت‌بخش اما سخت  

«سحر امیریان» کشتی‌گیر ۲۱ساله‌ای است که ١٢سال سابقه ورزشی دارد و مربی ژیمناستیک و راگبی است. وی ٤سال است کشتی را شروع کرده و در مسابقات ۱۲بهمن که در خانه کشتی محمد بنا برگزار شد‌، مقام دوم را در وزن ۷۵کیلوگرم کسب کرد‌. این کشتی‌گیر رده سنی امید تندرستی را پایه و اساس ورزش قهرمانی می‌داند که احتمال آسیب در آن زیاد است.

امیریان در پاسخ به علت انتخاب این رشته ورزشی می‌گوید: کشتی برای تفریح بسیار لذت‌بخش است، اما اگر بخواهیم در این رشته حرفه‌ای کار کنیم بسیار سخت، سنگین و طاقت‌فرسا می‌شود. خیلی خوشحالم که به کشتی روی آورده‌ام.

وی می‌افزاید: کشتی را با آلیش در سال ۲۰۱۴ شروع کردم و در نخستین دوره مسابقات قهرمان کشور کشتی کلاسیک سال ٩٦ مقام سوم را کسب کردم و نایب‌قهرمان مسابقات انتخابی تیم ملی سال ٩٧ شدیم و حالا در رشته کلاسیک 2 سال پیاپی قهرمان کشور می‌شویم و این باعث خوشحالی من است و ‌جا دارد از سپیده گل منصوری که به عنوان یک مربی و دوست همراه ما هستند و نیز پدر و مادرم تشکر کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید