• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46947
+
-

رونق کشاورزی فارس در 4 دهه اخیر

جهاد کشاورزی در دهه فجر از ٦٤ پروژه با اعتباری بالغ بر 5/187 میلیارد تومان بهره‌برداری می‌کند

کشاورزی
رونق کشاورزی فارس در 4 دهه اخیر

امیر عفاف|   شیراز- خبرنگار:


فارس ١٠ درصد از سهم تولیدات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و یکی از مهم‌ترین استان‌ها در این بخش محسوب می‌شود. به گفته مسئولان و کارشناسان، موفقیت‌های بخش کشاورزی فارس پس از انقلاب اسلامی چشمگیر بوده و در زمینه صنایع تبدیلی و دامی نیز موفقیت‌های انکارناپذیری را کسب کرده است. جهاد کشاورزی استان، همزمان با دهه فجر از 64 پروژه بهره‌برداری و عرصه خدمات‌رسانی به مردم را گسترده‌تر می‌کند.


بهره‌برداری از 64 پروژه 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعلام این خبر که به مناسبت دهه فجر ٦٤ پروژه با اعتباری بالغ بر 5/187 میلیارد تومان افتتاح می‌شود در خصوص جزئیات پروژه‌های پیش‌بینی شده، می‌گوید: 4 هزار و ٤١ خانوار در استان از خدمات این پروژه‌ها بهره‌‌مند خواهند شد.«محمدمهدی قاسمی» با اشاره به این‌که 5 پروژه به بخش آب و خاک اختصاص دارد، می‌افزاید: بخش‌های بهبود تولیدات گیاهی و دامی به ترتیب 11 و 22 پروژه را از این تعداد به خود اختصاص داده‌اند.

وی سهم بخش صنایع تبدیلی و غذایی را 16 پروژه عنوان می‌کند و می‌افزاید: امور عشایر فارس و شیلات نیز در مجموع پروژه‌ها به ترتیب ٩ و یک سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
قاسمی با بیان این‌که تولیدات عمده کشاورزی فارس از 40 سال پیش تاکنون یک‌هزار و ٣٨٠ درصد افزایش داشته است، ادامه می‌دهد: فارس ١٠ درصد از سهم تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و از مهم‌ترین استان‌ها در این بخش به شمار می‌رود.


رشد صنایع تبدیلی و نوسازی اراضی

این مقام مسئول با یادآوری این‌که قبل از انقلاب فقط 4 واحد صنایع تبدیلی در فارس فعال بود، می‌افزاید: طبق آخرین آمار تعداد واحدهای صنایع تبدیلی استان به یک هزار و ٣٠٠ واحد رسیده است. 
قاسمی با بیان این‌که ظرفیت جذب ماده خام واحدهای صنایع تبدیلی فارس بالغ بر 5/7 میلیون تن است، اضافه می‌کند: واحدهای صنایع تبدیلی استان بیش از یک‌هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری دارند و اشتغال‌زایی برای ١٨ هزار نفر نتیجه راه‌اندازی و فعالیت این واحدها بوده است.

وی تجهیز و نوسازی اراضی را در سال‌ های قبل از انقلاب بسیار ناچیز می‌داند و می‌گوید: امروز ١١٨ هزار هکتار از اراضی فارس نوسازی شده و ضریب مکانیزاسیون و تجهیز بخش کشاورزی به ماشین‌آلات مورد نیاز نیز از 5/0 درصد به 66/1 درصد رسیده است.

قاسمی ادامه می‌دهد: طی 4 دهه اخیر، شبکه‌‌های آبیاری فارس به ١١٧ هزار و ٤٠٠ هکتار و احیای قنات‌ها به ٤٠٠ رشته و ٣٨٢ کیلومتر رسیده است.
وی با اشاره به این‌که سطح زیر کشت برنج و گندم استان پایش ماهواره‌ای می‌شود، می‌گوید: با اجرای طرح اصلاح اراضی فارس بیش از ٦٥ درصد از اراضی به قطعات زیر 5 هکتار تبدیل شده‌اند. 

قاسمی به دیگر اقدامات جهاد کشاورزی فارس طی 40 سال گذشته اشاره و اضافه می‌کند: راه ‌اندازی ١٧ کشتارگاه صنعتی طیور، 4 کشتارگاره صنعتی دام و ١٧٤ مراکز درمانی طیور و آبزیان نیز از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در این دوران بوده است.وی با بیان این‌که وجود ٢٩٠ انبار و ١٤٠ داروخانه دامپزشکی در فارس از دستاوردهای 4 دهه اخیر بوده است، ادامه می‌دهد: استفاده از ٨٠٠ پنل خورشیدی در استان نیز از اقدامات قابل توجه در این عرصه است.


اقدامات جهاد کشاورزی در 4 دهه اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به مقایسه مقدار تولیدات محصولات کشاورزی امروز با 40‌سال قبل می‌پردازد و ادامه می‌دهد: کل تولیدات محصولات کشاورزی کشور در سال ٥٧ فقط ٢٦‌تن بود، اما امروز این رقم به ١٢٠ میلیون تن رسیده است که محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان را شامل می‌شود.
قاسمی با تاکید بر این که بخش کشاورزی باید امنیت پایدار غذایی کشور را تامین کند، می‌گوید: تولید محصولات زراعی در 40 سال قبل 4/3 میلیون تن بود، اما امروز این رقم به 5/6 میلیون تن رسیده است که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تولیدات محصولات باغی از ٤٦٠ هزار تن به 1/3 میلیون تن افزایش یافته است، اضافه می‌کند: تولیدات دامی نیز از ٣٠٧ هزار تن در سال ‌57 به ٨٥٠ هزار تن در سال 97 افزایش یافته است.
قاسمی با بیان این‌که طی 40 سال اخیر تولید گوشت قرمز از ٣٠ هزار تن به ٦٠ هزار تن در سال رسیده است، می‌افزاید: تولید شیر نیز از ٢٥٥ هزار تن به ٦٠٤ هزار تن و محصولات شیلاتی از ٦٤٩ تن به ٩ هزار و ٦٥٠ تن در سال رسیده است.


حمله ملخ‌ها و شرایط کشت برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه تولیدات کشاورزی در همه جای جهان بیشترین مصرف آب را دارد، می‌گوید: در استان برای تولید محصولات کشاورزی از آب به‌صورت بهینه استفاده شده و طی سال‌ های گذشته رتبه اول آبیاری تحت فشار را کسب کرده است.قاسمی به مصوبه دولت برای کشت برنج اشاره و اضافه می‌کند: طبق این مصوبه کشت برنج با ۷ هزار متر مکعب آب و نصب کنتور حجمی آبیاری قطره‌ای و خشکه‌کار امکان‌پذیر و در غیر این صورت ممنوع است.

وی از کنترل مصرف آب در شرایط فعلی به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و می‌افزاید: طی سال‌ های گذشته بیش از ۴ هزار حلقه چاه مسدود و بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه کنتورگذاری شده است.
قاسمی به حمله ملخ‌های صحرایی در جنوب فارس به عنوان یکی از موضوعات روز در حوزه کشاورزی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اقدمات خاص شرایط اضطراری مانند تهیه سم، سمپاشی، آمادگی هواپیماهای سمپاش و اطلاع‌‌رسانی انجام شده است.وی با اعلام این‌که حمله ملخ‌ها تنها در شهرستان مُهر مشاهده شده است، می‌افزاید: کمیته بحران در شهرستان‌‌ها تشکیل و اطلاعیه‌‌های لازم به کشاورزان ارائه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید