• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46034
+
-

ساعت فلیکس!

تاریخ فوتبال قطر را می‌توان به قبل و بعد از دریافت میزبانی جام‌جهانی 2022 خلاصه کرد. این موفقیت بزرگ و تاریخی، نگاه آنها به فوتبال را عوض کرد و همه منابع کشور را بدون سؤال و جواب، در اختیار فوتبال قرار داد. «آکادمی اسپایر» سال2004 تاسیس شده بود اما بعد از رسیدن به میزبانی جام‌جهانی، قطری‌ها این آکادمی را جدی‌تر گرفتند و تلاش کردند تا مدل اسپانیایی ساخت فوتبالیست‌‌ها را در آن به اجرا دربیاورند. اگر یک آکادمی، نسل طلایی فوتبال فرانسه را ساخته بود، در قطر نیز «اسپایر» خالق نسل طلایی فوتبال این کشور شد. این مرکز کودکان را از 5سالگی تحویل گرفته و بعد از 4سال در مورد استعداد واقعی آنها به نتیجه می‌رسد. اگر قرار باشد این کودکان فوتبالیست شوند، مسئولیت تحصیل، آموزش و هزینه‌های زندگی آنها کاملا به این آکادمی مربوط می‌شود. آنها در چنین فضایی، چهره‌ای مثل «معز علی» ساختند؛ ستاره‌ای که در کودکی از سودان به قطر رفت و در این آکادمی رشد کرد تا امروز با 7گل زده، صدرنشین مقتدر جدول گلزنان جام‌ملت‌های آسیا باشد. 19بازیکن از فهرست فعلی تیم ملی قطر، سابقه حضور در آکادمی اسپایر در نوجوانی را دارند و تنها 4بازیکن این تیم، فوتبال را در این آکادمی یاد نگرفته‌اند. جذب چهره‌هایی مثل ژاوی هرناندز با حقوق‌های نجومی،تنها به باشگاه السد مربوط نمی‌شود. در درجه اول، این یک «استراتژی ملی» است که به واسطه آن، سوپراستارهای شاغل در لالیگا مثل ژاوی و گابی به‌عنوان الگو به فوتبال قطر دعوت می‌شوند تا توجه بیشتری را به طرف فوتبال این کشور جلب کنند و علاقه بیشتری به فوتبالیست‌شدن در قلب کودکان قطری به‌وجود بیاورند. عنابی‌ها همواره از استخدام یک مربی بزرگ مثل گواردیولا یا زیدان برای تیم ملی کشورشان استقبال کرده‌اند اما پروژه بزرگ تحول آنها،با یک چهره «لاماسیایی» تحقق یافته است. با یک مربی که حالا شاید مهم‌ترین پدیده جام ملت‌های آسیا باشد.
فوتبال قطر، خودش را تنها در حصاری از اسم‌های بزرگ قرار نداده است. جذب «فلیکس سانچز» یک کشف بزرگ برای فوتبال این کشور به شمار می‌رود. فلیکس هرگز بازیکن حرفه‌ای فوتبال نبوده اما به‌مدت 10سال در لاماسیا مربیگری کرده است. او در 21سالگی، در آکادمی فوتبال بارسلونا مشغول به‌کار شد و به‌مدت یک دهه در لاماسیا باقی ماند. پس از قهرمانی بارسا با فرانک رایکارد در لیگ قهرمانان اروپا،سانچز با پیشنهاد آکادمی اسپایر قطر روبه‌رو شد و در فاصله سال‌های2006 تا 2013، کار در این آکادمی را ادامه داد. آن روزها، او مربی بسیاری از ستاره‌های امروز تیم ملی قطر
 بود. مدیران فدراسیون فوتبال قطر به سرمایه‌گذاری روی سانچز ادامه دادند.
 او ابتدا سرمربی تیم زیر 19ساله‌های عنابی‌ها شد، سپس به تیم زیر 20سال رسید و پس از 3سال، هدایت تیم زیر 21ساله‌ها را برعهده گرفت. وقتی خورخه فوساتی از نیمکت تیم بزرگسالان قطر برکنار شد، عنابی‌ها به فلیکس سانچز به چشم یک گزینه موقت نگاه می‌کردند اما او با نتایج‌اش، نیمکت را برای خودش حفظ کرد. قطر با یک ترکیب جوان راهی جام ملت‌های آسیا شده است. در این تورنمنت، به سخت‌ترین مسیر ممکن برخورد کرده و در عین حال، نخستین حضورش در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها در طول تاریخ را جشن گرفته است. تیمی که دوره گذشته جام ملت‌ها را در همان مرحله گروهی ترک کرد، حالا چشم‌ها را خیره کرده است. آنها در مرحله گروهی، عربستان را در یک بازی کاملا سیاسی شکست دادند. سپس به عراق برخورد کردند و با یک ضربه ایستگاهی تماشایی، از سد این تیم نیز گذشتند. کمتر کسی تصور می‌کرد قطر قدرت کنار زدن کره‌جنوبی را نیز داشته باشد اما آنها به کمک خط دفاعی جادویی‌شان، سون هیونگ مین و هم‌تیمی‌ها را نیز کنار زدند. قطر در 5مسابقه گذشته هیچ گلی دریافت نکرده و این،یک نتیجه باورنکردنی برای عنابی‌ها به شمار می‌رود. تیمی که در اوج شایستگی به جمع 4 تیم نهایی جام رسیده است.
داستان قطر و فلیکس سانچز، بی‌شباهت به ماجرای معروف «ساعت برنارد» نیست. پسری که به کمک ساعت جادویی‌اش، می‌توانست همه‌‌چیز را در دنیا متوقف کند. سانچز انگار همه تیم‌های دیگر را متوقف کرده تا در همین بازه زمانی، قطر را به یکی از ابرقدرت‌های قاره آسیا تبدیل کند. داستان جام ملت‌ها برای او و تیمش حتی با صعود به نخستین نیمه‌نهایی تاریخ نیز تمام نمی‌شود. عنابی‌ها باید یک جنگ تمام‌عیار را با امارات میزبان پشت سر بگذارند. تجربه بازی‌های گذشته، نشان می‌دهد که برای این تیم، هیچ غیرممکنی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :