• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45794
+
-

بارداری دومین زن در آزمایش جنجالی دانشمند چینی

مقام‌های چینی می‌گویند زن دیگری را پیدا کرده‌اند که بارداری او طی آزمایش تولد نوزادان اصلاح ژنتیک‌شده صورت گرفته است

بارداری دومین زن در آزمایش جنجالی دانشمند چینی

پس از گذشت چندین ‌ماه از اعلام تولد نخستین نوزادهای اصلاح ژنتیک‌شده از سوی یک دانشمند چینی، هنوز هم ماجرا جنجالی است. گاردین گزارش داده که اکنون مشخص شده در جریان این آزمایش، زن دیگری هم باردار شده است و مقام‌های دولتی چین این ماجرا را تأیید کرده‌اند. هه‌جیانکوی چند‌ ماه پیش با اعلام تولد نخستین نوزادهای اصلاح ژنتیک شده، دانشمندان را شوکه کرد. اعلام این خبر باعث تحقیقات گسترده پلیس چین و پیگرد قضایی این محقق شد. اکنون شینهوا هم گزارش داده که در جریان تحقیقات مشخص‌شده زن دیگری در این پروسه باردار شده اما هنوز بچه او به دنیا نیامده است. متخصصان دانشگاه علوم و فناوری «شنژن» آزمایشاتی را برای جایگزین‌کردن ژن CCR5 صورت داده‌اند که ویروس HIV هنگام آلوده‌کردن بدن انسان از آن استفاده می‌کند. بدین‌منظور از روش پیشرفته CRISPR/Cas9 استفاده‌شده که طی آن بخشی از DNA جدا شده و با توالی دیگری جایگزین می‌شود.
هدف از این طرح تحقیقاتی ویرایش ژن‌های این دو نوزاد به نام‌های «لولو» و «نانا» بود تا آنها در برابر ویروس HIV ایمن‌سازی شوند.
هه جیانکوی، سرپرست این پروژه، با استفاده ابزاری خاص برای ویرایش ژن‌ها، آزمایشاتی را روی ۳۱جنین برای جایگزین‌کردن ژن CCR5 که ویروس HIV هنگام آلوده‌کردن بدن انسان از آن استفاده می‌کند، انجام داده بود.
براساس گزارش رویترز، دولت چین به‌صورت کامل فعالیت محققان تولد این نوزادان را متوقف کرده و فعالیت دانشگاهی آنها را به حالت تعلیق درآورده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید