• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44494
+
-

قدیس جعلی ٍآقای ده‌نمکی!

قدیس جعلی ٍآقای ده‌نمکی!

رسول بهروش|  اظهارنظر مسعود ده‌نمکی در مورد اینکه «نباید به یمن 5 گل می‌زدیم، چون این کشور جنگ‌زده است» آنقدر عجیب و ماقبل تحلیل است که زیاد نباید جدی‌اش گرفت. به‌طور کلی ده‌نمکی مجموعه تفکرات غریب و کلیشه‌زده‌ای در مورد فوتبال دارد که بخشی از آن در مستند «کدام استقلال، کدام پیروزی» متبلور بود. لابد همه هواداران فوتبال کم‌وبیش این طعنه را شنیده‌اند که «پولش را آنها می‌گیرند، حرصش را تو می‌خوری.» کل اثر فوتبالی ده‌نمکی هم انگار القای همین باور به مخاطب بود؛ جایی که او از کفش‌های پاره تماشاگر روی سکو به استوک‌های گران‌قیمت بازیکنان داخل زمین کات می‌زد و بعد با دیالوگی تاریخی پند می‌داد که «در روم باستان گرسنه‌ها می‌جنگیدند و اشراف تماشا می‌کردند، اما الان اشراف می‌جنگند و فقرا تماشا می‌کنند.» او البته بعدتر خودش سه‌گانه اخراجی‌ها و مشتی فیلم تجاری دیگر ساخت و میلیونرهای سینما را با پول تماشاچیان فقیر ثروتمندتر کرد؛ آنچه لابد ایرادی ندارد!

چنان‌که گفته شد ادعای آقای کارگردان کم‌مایه‌تر از آن است که بشود در موردش بحث کرد؛ ضمن اینکه طی چند روز گذشته به اندازه کافی به آن واکنش نشان داده شده. با وجود این در موضع‌گیری اخیر ده‌نمکی جملات مهم‌تری وجود دارد که مهجور مانده؛ جایی که او می‌گوید: «من مطمئنم اگر امثال پروین و قلعه‌نویی مربی تیم ملی بودند، اجازه نمی‌دادند 5 گل به یمن بزنیم». چیزی که آدم را آزار می‌دهد این است که یک مستندساز که طبعا باید آدم اهل تحقیق و موشکافی باشد، به همین راحتی دست به قدیس‌سازی از کسانی می‌زند که آنها را خوب نمی‌شناسد. لابد ده‌نمکی فکر می‌کند فقط ما ایرانی‌ها اهل فتوت و جوانمردی هستیم و خارجی‌هایی مثل کی‌روش از این چیزها سر در نمی‎آورند. با وجود این خوب است خدمت ایشان عرض شود همین علی‌آقای پروین (که این اواخر خیلی هم دوست‌داشتنی شده) زمانی که هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت در یک بازی مثلا خیریه که به بهانه زلزله بم ترتیب داده شده بود، با نتیجه 10بر صفر تیم هنرمندان را درهم کوبید و خرد کرد؛ تیمی که تازه پا گرفته بود و در اوج ناآمادگی فقط با اهداف نیکوکارانه به مصاف قهرمان ایران رفت، اما نتیجه‌ای که در پایان به‌دست آمد خیلی‌ها را شوکه کرد. آن زمان بسیاری از سلطان سرخ ایراد گرفتند که چرا مراعات حریف و میدان را نکرده و حالا مستندساز مملکت در جوانمردی و مروت به او اقتدا می‌کند!

اصلا 5گل در فوتبال عدد عجیب و غریبی نیست. اگر یک روز قرار به مدارا با ضعیف بود، مثلا باید از 19یا 17گل زدن به گوام و مالدیو خودداری می‌کردیم؛ مخصوصا که موقع انجام آن بازی تاریخی با مالدیو سرمربی ایرانی هم داشتیم. در غیراین صورت 5گل را که حتی بارسا و رئال هم به هم می‌زنند و شکست یمن با این نتیجه، نباید اوقات جناب ده‌نمکی را تلخ کند. 
خوب است که مخصوصا افراد شناخته‌شده جامعه به‌کار تخصصی خودشان بپردازند که اگر اینطور بود، شاید ده‌نمکی حتی فیلم هم نباید می‌ساخت!

این خبر را به اشتراک بگذارید