• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43811
+
-

انجمن جاسوسی زنان

برای نخستین‌بار در تاریخ، همه مدیریت‌های مهم سیا به زنان سپرده شده است

جهان‌نما
انجمن جاسوسی زنان


جینا هاسپل، نخستین زنی که در تاریخ آمریکا به‌عنوان رئیس سیا انتخاب شده، همه معاونت‌های کلیدی و حساس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به زنان سپرده است. به‌عبارت دیگر، مشهورترین سازمان جاسوسی دنیا هیچ کاری نمی‌کند مگر اینکه جمعی 4نفره از زنان دستور آن را بدهند و به آن نظارت کنند.

هاسپل که بهار همین امسال به‌عنوان رئیس سیا انتخاب شد، در یکی از انتصابات اخیر خود، یک زن دیگر را مسئول یکی از پست‌های کلیدی این سازمان کرده است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی‌، بر این اساس سینتیا دیدی رپ به‌عنوان معاون رئیس سیا در امور تحلیل اطلاعات انتخاب شده است. این معاونت، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های سیا به‌شمار می‌رود و البته او آخرین زنی است که در چنین سمت مهمی مشغول به‌کار می‌شود. پیش از این، 2 معاونت کلیدی دیگر سازمان، یعنی معاونت‌های عملیات و دانش و فناوری هم از سوی هاسپل به زنان سپرده شده بود. به این ترتیب، برای نخستین‌بار در تاریخ، همه مشاغل کلیدی سازمان سیا در اختیار زنان است.

هاسپل که خودش به‌عنوان رئیس سیا تاریخ‌ساز شده است، پیش‌تر الیزابت کیمبر را به‌عنوان معاون عملیات سازمان انتخاب کرده بود. کیمبر هم همچون هاسپل یکی از جاسوس‌های کهنه‌کار سیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 35سال سابقه کار در این سازمان دارد. او نخستین زنی است که مسئول این معاونت بسیار مهم سیا می‌شود. کیمبر حالا مسئول بخشی است که تمامی عملیات‌های پنهانی سیا در سراسر جهان را اجرا می‌کند و شبکه‌ای جهانی از جاسوس‌ها دارد.

پیش از این دو، داون میریکس به‌عنوان معاون بخش دانش و فناوری انتخاب شده است. این معاونت هم یکی از پست‌های کلیدی سیا به‌شمار می‌رود. حضور همزمان این زنان در تمامی معاونت‌های کلیدی سیا شاید تاریخ‌ساز باشد اما چندان ساختارشکن نیست. براساس گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده، عملا نیمی از کارکنان سیا زن هستند. این رقم، به‌خصوص در بخش‌های مدیریتی رشد چشمگیری داشته است چون حدود 30 سال پیش، حتی یک زن هم در این بخش‌ها حضور نداشت.

زنان در سیا در سال‌های اخیر عملکرد خیره‌کننده‌ای هم داشته‌اند که بزرگ‌ترین آنها، کشف محل اختفای اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده در پاکستان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید