• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43542
+
-

چرا یزدی‌ها تاکسی سوار نمی‌شوند؟

مسئولان شهری یزد از کاهش سهم ناوگان تاکسیرانی یزد در جابه‌جایی مسافر به 2 درصد خبر می‌دهند

در شهر
چرا یزدی‌ها تاکسی سوار نمی‌شوند؟

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:

تاکسی‌های فرسوده هم هوای یزد را آلوده می‌کنند و هم اقبال عمومی ‌برای جابه‌جایی با تاکسی را کاهش داده است، به طوری که سهم تاکسی‌های شهری در جابه‌جایی مسافران یزدی به 2 درصد رسیده  است. تاکسی‌های فرسوده همچنین با روی کار آمدن تاکسی‌های تلفنی و تاکسی‌های اینترنتی جایگاه خود را در بین شهروندان یزدی از دست داده‌اند.

همین موضوع نقش تاکسی‌ها را در جابه‌جایی مسافران شهری کمرنگ کرده است و به دلیل کاهش مسافر و کمبود درآمد، بسیاری از مسیرهای شهر توسط تاکسی‌ها پوشش داده نمی‌شود. بخشی از کاهش استقبال به فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و بخشی به حضور اندک تاکسی‌های زرد در شهر مربوط می‌شود. تاکسیرانان یزدی دیگر خطی و گردشی کار نمی‌کنند، بلکه تنها در 8 ایستگاه در ابتدای و انتهای 4 مسیر توقف می‌کنند.
نبود مسافر تمایل تاکسیرانان را به جابه‌جایی دربستی مسافران افزایش داده، در حالی که اگر مردم قصد سفر دربستی داشتند، قطعا با تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی جابه‌جا می‌شدند.


دیدگاه شهروندان

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به فرسودگی بیش از حد ناوگان تاکسیرانی یزد می‌گوید: تاکسی‌های یزد بسیار فرسوده‌اند، به طوری که هنوز از پیکان‌های مدل پایین در این ناوگان استفاده می‌شود، در حالی که با روی کار آمدن تاکسی‌های اینترنتی مسافران می‌توانند با کمترین هزینه با   خودروها به مقصد برسند.«اصغر همایونی» ادامه می‌دهد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی خود به خود تاکسی‌ها را در حاشیه قرار داده است و کمتر در ترافیک شهر شاهد تردد تاکسی‌های زردرنگ هستیم.

وی می‌افزاید: رانندگان تاکسی با این شرایط دیگر تمایلی به جابه‌جایی مسافران خطی و گردشی ندارند و در واقع نقش تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی را به شکل سنتی ایفا می‌کنند، در حالی که می‌توان با همراهی و همدلی، سیستمی‌ برای ارائه خدمات تاکسی‌های شهر مطابق با نیاز روز طراحی شود.

این شهروند اضافه می‌کند: اگر تاکسی‌ها این سیستم را راه‌اندازی کنند، هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و هم از میزان آلایندگی هوا ناشی از دودزا بودن تاکسی‌های فرسوده کاسته خواهد شد. همایونی تاکید می‌کند: تاکسی‌ها باید نوسازی شوند و خدماتی در حد تاکسی‌های اینترنتی به مسافران ارائه کنند تا استقبال مردم بیشتر شود. یکی دیگر از شهروندان یزدی به فعالیت نامناسب تاکسی‌ها در شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: کم شدن مسافر فعالیت تاکسیرانان فعال را مختل کرده است. 

«مریم قلی‌پور» ادامه می‌دهد: در حال حاضر، تاکسی‌های شهری کمتر در شهر فعالیت می‌کنند و فعالیت همین تعداد هم به جابه‌جایی دربستی مسافران محدود شده است. همین موضوع باعث شده است که مردم به دلیل انتظار طولانی برای تاکسی، از تاکسی‌های اینترنتی بیشتر استقبال کنند.

وی می‌گوید: فرسودگی یکی از عوامل استقبال نشدن از ناوگان تاکسیرانی است، اما باید به عوامل دیگر نیز اشاره کرد. اگر تاکسی‌ها به‌روز شوند و نرخ جابه‌جایی مسافران را از سایر شرکت‌هایی که خدمات را ارزان ارائه می‌کنند کاهش دهند، قطعا مسافران به سمت آنها جلب خواهند شد.
یکی دیگر از شهروندان یزدی جابه‌جایی با تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی را مقرون به صرفه‌تر از تاکسی‌های شهری می‌داند و می‌گوید: زمانی که مسافر در کمترین زمان ممکن با کمترین هزینه به مقصد می‌رسد، چه دلیلی دارد که مدت طولانی در خیابان منتظر تاکسی بماند و کرایه بیشتری پرداخت کند؟

«حسین توکلی» ادامه می‌دهد: تاکسی‌های اینترنتی در کمترین زمان با کمترین هزینه مسافر را با نصب یک اپلیکیشن به مقصد می‌رسانند، در حالی که تاکسی‌های شهری حتی هنوز به سیستم پرداخت هوشمند مجهز نشده‌اند و باید دائم دنبال جمع کردن بقیه پول از مسافران باشند.


گلایه رانندگان تاکسی 

رانندگان تاکسی‌های شهری دل پری از بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌هایشان دارند. آنها خواستار جمع‌آوری تاکسی‌های اینترنتی هستند که به صورت غیرمجاز در شهر فعالیت می‌کنند.
یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به شرایط دشواری که سازمان تاکسیرانی برای فعالیت در این ناوگان برای رانندگان در نظر گرفته است می‌گوید: راننده تاکسی باید روندی طولانی را برای دریافت مجوز طی کند، اما تاکسی‌های اینترنتی با جمع کردن راننده در حاشیه میدان‌های شهر ناوگانشان را توسعه می‌دهند. «رضا قدیریان» ادامه می‌دهد: تاکسی‌های شهری قبل از این هم به دلیل کمبود مسافر درآمد چندانی نداشتند، اما این روزها تعداد مسافران آنها به صفر می‌رسد و همین موضوع بسیاری از آنها را از ادامه فعالیت منصرف کرده است.

 وی می‌افزاید: اگر قرار باشد تاکسی‌های شهری با نرخ تاکسی‌های اینترنتی مسافر جابه‌جا کنند، باید از جیب خودشان هزینه کنند، در حالی که فعالیت آنها برای کسب روزی است، نه این‌که برای خودشان خرج بتراشند. یکی دیگر از رانندگان تاکسی خواستار مساعدت مسئولان برای استفاده از ناوگان تاکسی‌های شهری در حوزه تاکسی‌های اینترنتی می‌شود و می‌افزاید: باید ترتیبی داده شود که ناوگان تاکسیرانی وارد چرخه تاکسی‌های اینترنتی شود و از فعالیت هر کسی در جابه‌جایی مسافر خودداری شود.
«حمید مولایی» می‌گوید: تاکسی‌های یزد فرسوده شده‌اند و زمانی که مسافر با کمترین هزینه با خودروهای مدل بالا سریع به مقصد می‌رسد، تمایلی به جابه‌جایی با تاکسی ندارد. برای همین، باید ترتیبی داده شود که تاکسی‌ها از ناوگان حمل و نقل عمومی‌حذف نشوند و از آنها حمایت بیشتری شود. 


تاثیر تاکسی‌های اینترنتی بر تاکسی‌های عادی 

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد یکی از مشکلات تاکسیرانان یزدی را محدود نبودن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و تاثیر آنها بر فعالیت رانندگان حوزه حمل و نقل شهری می‌داند و می‌گوید: باید محدودیت‌هایی برای فعالیت این تاکسی‌ها در نظر گرفته شود و در ارائه این خدمات از رانندگان فعلی ناوگان هم استفاده شود.

«مجید فلاحتی» اظهار می‌کند: مشکلاتی از جمله گرانی قطعات و لوازم یدکی و افزایش قیمت لاستیک و کمبود فعالیت تاکسی‌های شهری را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و به همین دلیل قادر به رقابت با تاکسی‌های اینترنتی نیستند.
وی ادامه می‌دهد: نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی اصلا مقرون به صرفه نیست و تاکسیرانان اگر بخواهند هم‌ردیف تاکسی‌های اینترنتی حرکت کنند، ضرر می‌کنند. برای همین، رغبتی برای ادامه فعالیت برای تاکسیرانان وجود ندارد.
فلاحتی تاکید می‌کند: در حال حاضر، فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی ‌پرهزینه و کم‌درآمد است. باید به سمتی رفت که با افزایش مسافر بتوان افزایش هزینه‌ها را جبران کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید