• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43537
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4PJJ
+
-

ابهام در توسعه نسل جدید پمپ‌های‌ بنزین

برنامه‌ریزی برای ساخت 55 جایگاه سوخت تک‌سکویی انجام و تا امروز 17 ایستگاه افتتاح شده است

انرژی
ابهام در توسعه نسل جدید پمپ‌های‌ بنزین

مهسا پاکروان|   اصفهان- خبرنگار: 

در حالی که آمارها نشان می‌دهد بیش از 20 هزار خودرو روزانه از جایگاه‌های سوخت تک‌سکویی در شهر اصفهان استفاده می‌کنند، مدتی است ساخت و گسترش این جایگاه‌ها به تعویق افتاده و دلیل آن نیز برخی مخالفت‌ها عنوان می‌شود. کارشناسان محیط‌ زیست اما معتقدند در شرایط امروز آلودگی هوا در اصفهان گسترش این نوع جایگاه‌های سوخت می‌تواند اقدام موثری در کاهش آلودگی هوا باشد.


از ایده تا اجرا

ایده ساخت جایگاه‌های سوخت تک‌سکویی اسفند سال 1395 عملیاتی شد. این جایگاه‌ها توسط یک شرکت خصوصی پس از بررسی و بر اساس نیاز کشور به دلیل پراکندگی جایگاه‌های سوخت طراحی شد. پمپ بنزین‌های تک‌سکویی فضای کمتری نسبت به جایگاه‌های متداول شهر می‌گیرند. به همین دلیل، با همراهی شهردار وقت جانمایی‌هایی برای ایجاد جایگاه‌های کوچک شهری صورت گرفت. پس از جانمایی، مراحل تولید و ساخت شروع شد و طی چند ماه شهر اصفهان حال و هوای دیگری گرفت.
نوروز سال 96 مسافران و شهروندان اصفهانی توانستند با صرف زمان کمتری سوخت‌گیری کنند. استقبال 16 هزار نفری در هر روز آماری بود که مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اصفهان اعلام کرد و باعث شد این جایگاه‌ها در سراسر کشور طرفدار پیدا کند.


پمپ بنزین‌های پرطرفدار

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اصفهان می‌گوید: پمپ بنزین‌های کوچک شهری همانند جایگاه‌های سنتی و مدرن هستند، با این تفاوت که نیازمند حداقل مساحت زمین هستند و سرعت راه‌اندازی بالا و کاهش آلودگی هوا از ویژگی‌های بارز آنهاست.

«حسین صادقیان» می‌گوید: این پمپ بنزین‌ها به دلیل داشتن سیستم بازیافت بخارات بنزین، موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده‌ها در محیط جایگاه خواهد شد. وی تاکید می‌کند: کاهش مسیر تردد و سفرهای درون‌شهری که به قصد سوخت‌گیری انجام می‌شوند نیز تاثیر بسزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی از قبیل منوکسید کربن دارند.
صادقیان ادامه می‌دهد: ساخت جایگاه‌های تک‌سکو با حمایت انجمن صنفی جایگاه‌داران استان انجام شد و نقاطی برای ساخت جایگاه‌های تک‌سکو معرفی شد که پس از تشکیل تیم کارشناسی و ارزیابی نقاط معرفی شده توسط شرکت ملی پخش، ارزیابی این نقاط از حیث فنی، بازرگانی و HSE انجام گرفت و در فاز نخست 17 جایگاه در مدت 5 ماه به بهره‌برداری رسید.


38 جایگاه سوخت در انتظار ساخت

معاون حمل‌ و‌ نقل شهرداری اصفهان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: برنامه اولیه ساخت 55 جایگاه سوخت تک‌سکویی بوده و تا امروز 17 ایستگاه افتتاح شده است.
«علیرضا صلواتی» می‌افزاید: ساخت بقیه ایستگاه‌ها موکول شد به بعد از اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری و کمیسیون ماده 5 نیز اخذ شد، اما به دلایلی این مصوبه برای اجرا ابلاغ نشد.

وی دلایل ادامه پیدا نکردن این طرح را مقاومت‌های یک‌طرفه عنوان می‌کند و می‌گوید: در انتظار ابلاغ این مصوبه هستیم تا ساخت جایگاه‌ها را ادامه دهیم، چون این موضوع می‌تواند در بهبود شرایط محیط زیستی اصفهان تاثیرگذار باشد.

صلواتی ادامه می‌دهد: توسعه جایگاه‌ها حداقل دسترسی را با حداکثر رضایت به دنبال دارد.
معاون حمل‌ و ‌نقل شهرداری اصفهان می‌گوید: به تعویق افتادن ساخت جایگاه‌ها به دلیل مسائل قانونی بود که در چالش بین دستگاه‌ها وجود داشت. حال با تغییر مدیریت‌ها و پیگیری‌های مدیریت استان امیدواریم ساخت جایگاه‌ها دوباره در دستور کار قرار بگیرد.


دستگاه مسئول کجاست؟

استاندار سابق اصفهان نیز تلاش مضاعفی برای برطرف شدن این مشکل انجام داد، اما با رفتن استاندار و آمدن استاندار جدید و البته رفتن مدیر کلی که باعث توقف طرح شده بود ظاهرا باید یک بار دیگر این موضوع از اول پیگیری شود.

استاندار جدید اصفهان اما هنوز اطلاعات کاملی از جزئیات اتفاقات سال‌های گذشته ندارد و جواب به همشهری را به زمان دیگری موکول می‌کند. شهردار اصفهان نیز می‌گوید: امیدواریم به‌زودی این طرح ازسر گرفته شود، چون می‌تواند تاثیر زیادی بر مشکلات محیط زیستی شهر اصفهان داشته باشد.


اصفهان در آغاز یک مسیر طولانی

اصفهان آغاز‌کننده ساخت جایگاه‌های تک‌سکویی است و این جایگاه‌ها در مرحله بعدی وارد قم شد. امروز نیز مناطق مختلف شهرداری تهران از طرح استقبال کرده‌اند و به‌زودی در شهرهای دیگری مثل مشهد، یزد و تبریز اجرا خواهد شد.

جایگاه‌هایی که در ابتدا با مقاومت گروه‌های محیط زیستی و حتی مدیران شهری روبه‌رو شد امروز پس از حضور روزانه بیش از 30 هزار خودرو در این جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری و تاثیرشان در کوتاه شدن مسیر سوخت‌گیری و کمک به کاهش آلودگی هوا می‌تواند عوامل موثری برای ادامه فعالیتشان باشد.نکته قابل توجه اما این است که اصفهان ممکن است از راهی که خودش آغاز‌کننده آن بوده بازبماند، در حالی که کلان‌شهرهای دیگر با شناخت مزایای این طرح، برای اجرای آن شتاب بیشتری به خرج بدهند.


سکوهایی برای حفظ زندگی

کارشناسان محیط زیست دلایل خود را برای حمایت از طرح پمپ بنزین‌های تک‌سکویی اینگونه بیان می‌کنند که این جایگاه‌ها با اجرای سریع، جلوگیری از انتشار بخارات بنزین، ریزش نداشتن بنزین، بالا بودن ضریب ایمنی، انطباق با استانداردهای روز دنیا، بهره‌مندی از سیستم پردازش‌کننده کیفی و کمی بنزین به صورت آنلاین و مستمر با مرکز و ارتباط آن با مراکز پخش فراورده‌های نفتی که امکان اعمال مدیریت کیفی بر عرضه سوخت را فراهم می‌کند، می‌توانند برای نجات زمین از هوای آلوده گامی موثر به حساب بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید