• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43532
+
-

ده اولویت بودجه 98 قزوین

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی: بودجه عمرانی استان برای سال آینده ۳۲۷ میلیارد تومان است

بودجه
ده اولویت بودجه 98 قزوین

مهری غیاثوند|  قزوین - خبرنگار:

بودجه 98 درحالی به صحن بهارستان رفت که استان قزوین با سهم 7/1درصدی از درآمد کشور، تنها 3/1درصد بودجه را برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های متناسب با استانی که قطب صنعت و کشاورزی است، به خانه برمی‌گرداند. این‌که در این سال‌ها استان در پایین‌ترین سطح جدول بودجه بوده و حتی ردیف‌های 30و 31 را به خود دیده، پدیده عجیبی برای نمایندگان و مدیریت ارشد استان نیست، ولی بودجه 98 که برای اولین‌بار قزوین را در ردیف بیست و هشتم جدول قرار داد، نشان می‌دهد همچنان این ارتقا نیز توان آن را ندارد که بتواند هزار پروژه نیمه‌تمام باقیمانده استان را به سامان برساند.


 درآمدهای مالیاتی ناعادلانه است

یکی از ویژگی‌های بودجه 98در صحبت‌های رئیس‌جمهوری کم کردن اتکای بودجه به فروش نفت با سختگیری‌های مالیاتی است؛ موضوعی که نشان‌دهنده افزایش میزان درآمدهای دولت از محل مالیات و درنتیجه سهم استان‌های برخوردار از مالیات است. در بودجه 98سهم استان از محل درآمد‌های مالیاتی به 1800میلیارد تومان رسیده یعنی در بدترین شرایط اقتصادی و ادامه خشکسالی‌ها در دشت قزوین که حوزه صنعت و کشاورزی را به شدت تحت تاثیر خود در سال آتی قرار خواهد داد، حالا استان باید به فکر اخذ مالیات بیشتر از واحدهای صنعتی باشد که رمقی هم برای تولید ندارند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه 98 گفت: دولت در سال جاری به دلیل ادامه تحریم‌های اقتصادی و کاهش درآمد نفتی، درآمدهای مالیاتی و گمرکی را غیرواقعی افزایش داده که هردو ممکن است به ضرر اقتصاد و تولید استان صنعتی قزوین باشد.
وی افزود: 18 هزار و 390 میلیارد ریال در سال جاری و 15 هزار و 640 میلیارد ریال در سال قبل به عنوان درآمد مالیاتی برای استان قزوین تعیین شده است در حالی که استان بیش از 10 هزار میلیارد ریال ظرفیت ندارد.

زرآبادی اضافه کرد: در این برهه حساس که تحریم‌های اقتصادی فشارهای زیادی را به صنایع وارد می‌کند باید برای کمک به صنایع اقدام کنیم که متاسفانه این نوع نگاه در بودجه وجود ندارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: باید تلاش کنیم درآمدهای مالیاتی استان عادلانه و منطقی باشد چون ظرفیت استان قزوین نسبت به عدد تعیین شده پایین‌تر است.
وی افزود: قزوین همیشه رتبه‌های 30 و 31 جدول بودجه را داشته است ولی امسال با تلاش‌های صورت گرفته شاهد ارتقای جایگاه استان در این زمینه هستیم.زرآبادی که امیدوار است بتوان با رایزنی رقم درآمدهای مالیاتی را کاهش داد، با اشاره به مشابه بودن این وضعیت در بودجه 97 گفت: درآمدهای مالیاتی قزوین در بودجه سال 97 نیز بیشتر از توان استان وضع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته کاهش یافت.


ردیف استان در جدول بودجه متکی به چانه‌زنی نیست 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان نیز در گفت وگو با همشهری ویژگی‌های بودجه استان را بررسی کرد.
ابوالفضل یاری در این رابطه گفت: بودجه عمرانی استان برای سال آینده ۳۲۷ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.
این مقام مسئول افزود: بودجه جاری نیز با 10درصد رشد نسبت به سال قبل به 235میلیارد تومان رسیده است که هرچند با میزان تورم تناسبی ندارد ولی در شرایط سخت اقتصادی این موضوع پذیرفته است، چراکه در شرایط اقتصادی نگاه دولت، تنظیم بودجه‌ای براساس واقعیت‌های موجود جامعه و تحقق درآمدهای مالیاتی و فروش نفت است.

وی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، گسترش بیمه‌های سلامت، یکسان‌سازی حقوق و دستمزد، پرداخت یارانه‌ها و کمک به اقشار آسیب‌پذیر و توجه به اشتغال و تولید را از ویژگی‌های بودجه 98 برشمرد.
یاری با اشاره به شاخص‌های تعیین بودجه گفت: تنظیم بودجه بدون نگاه سیاسی براساس رویکرد کارشناسی و توجه به شاخص‌های جمعیت و مساحت استان‌ها و بیش از ۲۰ شاخص دیگر صورت می‌گیرد و انتقاد برخی به تاثیرگذاری افراد در میزان بودجه غیرمنطقی است. وی ادامه داد: این تصور که مدیران و نمایندگان می‌توانند ارقام تعیین شده را افزایش دهند منطقی نیست زیرا در این صورت باید استان‌هایی که نمایندگان بیشتر و تاثیرگذاری دارند بیشترین اعتبارات را بگیرند.


سهم استان از محل درآمدهای ملی

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان با اشاره به سرانه برخورداری استان از مجموع درآمدهای ملی و بودجه خاطرنشان کرد: قزوین در ردیف ۱۵ استان بالای جدول در حوزه سرانه قرار دارد و مردم نباید نگران قرار گرفتن استان در پایین جدول باشند چراکه همه تلاش مدیریت استان این است که با اختصاص سهم بیشتری از اعتبارات پروژه‌های ملی و سایر منابع نیازهای خود را برای اجرای پروژه‌های بزرگ و زیرساختی تامین کنیم.
وی با اشاره به قرار گرفتن بوستان ملی فدک و دهکده طبیعت استان در ردیف بودجه گفت: در سفر محمدباقر نوبخت به استان توانستیم موافقت اختصاص بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای توسعه بوستان ملی فدک و دهکده طبیعت را دریافت کنیم و سهم بخش دولت در اجرای طرح انتقال آب سد طالقان را از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش دهیم. در کنار آن توانستیم برای کمک به مساجد، راه روستایی و تقویت پوشش صدا و سیما اعتبارات خوبی بگیریم.


اولویت‌های استان در بودجه 98

وی اولویت‌های بودجه را برای سال 98 تکمیل پروژه‌های عمرانی با بیش از 70درصد پیشرفت فیزیکی اعلام و خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری، تکمیل طرح شتابگر ملی، بیمارستان‌های هزار و ۷۰۰ تختخوابی، تسریع در انتقال آب سد طالقان، تامین آب شهرک مهرگان، تکمیل سد نهب و بالاخانلو و تکمیل راه قزوین به الموت و تنکابن و رحیم‌آباد به کلاچای و راه‌های روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های استان در سال 98 است.

یاری با بیان این مطلب که ظرفیت‌های درآمدی استان را فعال می‌کنیم، افزود: در استان قزوین ظرفیت‌های مالی فراوانی داریم که اگر شناسایی و به‌کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های ما در اجرای طرح‌ها را جبران کند و مکمل بودجه استان باشد.

وی گفت: گردش مالی بانک‌های خصوصی و دولتی استان بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان و گردش مالی شرکت‌های خصوصی در استان ۱۸ هزار میلیارد تومان است که اگر برای استفاده از آنها برنامه‌‌ریزی کنیم شاهد توسعه و پیشرفت استان خواهیم بود.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات استان برای رونق اقتصادی در سال آینده گفت: توجه به اجرای طرح بازآفرینی شهری، نوسازی بافت‌های ناکارآمد، تقویت اشتغال و تولید، حمایت از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، از رویکردهای مسئولان استان برای رونق اقتصاد است.

هرچند وضعیت بودجه در سال آینده برای قزوین با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های طرح‌های عمرانی بودجه قابل اعتنایی نیست ولی مدیران استان باید بکوشند با جذب اعتبارات ملی، کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری، مدیریت منابع، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و فعال کردن کد‌های درآمدی استان و مهم‌تر از همه تسریع در واگذاری پروژه‌هایی از بخش دولتی که با کندی مواجه است از این گذر سخت اقتصادی استان را به سلامت عبور دهند.


تلاش‌ برای افزایش سهم استان

 داوود محمدی، نماینده استان در مجلس با اشاره به تلاش مجمع نمایندگان استان برای ارتقای جایگاه استان در جدول بودجه گفت: با این‌که استان تنها 4 نماینده در مجلس دارد ولی تمام تلاش‌ها برای ارتقای جایگاه استان در جدول بودجه انجام شد و در نتیجه همین تلاش‌ها رتبه 30 استان به 28 ارتقا یافته است.

وی با بیان این که دراین وضعیت باید منابع ملی در طرح‌های بزرگ توسعه‌ای استان هزینه شود، گفت: امیدوارم با برخورداری از اعتبارات ملی رتبه استان در برخورداری از درآمدهای ملی به 24 و 25 ارتقا یابد که بسیار مطلوب است.
این نماینده با بیان این‌ جمله که در مجموع وضعیت قزوین در جدول بودجه خوب است ولی راضی نیستیم، ادامه داد: با توجه به این‌که جمعیت، صنعت،کشاورزی و گردشگری از ملاک‌های اصلی بودجه‌‌ریزی هستند و قزوین از همه این عناصر برخوردار است باید بودجه استان افزایش یابد.

وی بزرگ‌ترین اولویت استان در شرایط فعلی را حمایت از معیشت مردم، تامین آب آشامیدنی استان با اتمام پروژه انتقال آب از سد طالقان و حمایت از صنعت و تولید استان برای حفظ اشتغال موجود برشمرد.
هرچند به نظر در ارقام بودجه ردیف عمرانی و جاری در استان رشد داشته است ولی در نظر گرفتن این مهم که میزان رشد 10تا 15درصدی بودجه عمرانی و جاری استان با میزان تورم هیچ تناسب منطقی ندارد، نشان دهنده آن است که سال 98 سال مطلوبی برای پیشبرد هزار پروژه عمرانی بر زمین مانده در قزوین نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید