• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43433
+
-

پاسخ ظریف به تهدید آمریکا

قطعنامه موشکی 1929 مرده است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه ضدایرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره پرتاب موشک‌های ماهواره ‌بر به او یادآوری کرده که قطعنامه ضدایرانی 1929 سازمان ملل مرده است. این قطعنامه که در آن محدودیت‌هایی برای آزمایش‌های موشکی ایران در نظر گرفته  شده بود با قطعنامه 2231 بعد از برجام لغو شد.  پمپئو، در بیانیه خود  با تأکید بر اینکه 3ماهواره جدید ایران که در نوبت پرتاب به فضا قرار دارند، با فناوری مشابه ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ساخته شده‌اند، خواهان توقف این اقدام شد. به گزارش تی‌آرتی، وزیر خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان اقدام ایران را نقض قطعنامه شماره2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند، افزود: نمی‌توانیم به ایران این اجازه را بدهیم تا امنیت بین‌المللی را تهدید کند. پمپئو همچنین با تکرار ادعاهای ضد‌ایرانی‌اش اظهار داشت: به ایران توصیه می‌کنیم که در این اقدام تحریک‌آمیز تجدیدنظر و همه فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند. در غیراین صورت تحریم‌های سخت‌تر اقتصادی و سیاسی علیه ایران اعمال خواهیم کرد. ادعای پمپئو در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل یک‌ماه قبل در رابطه با یک آزمایش موشکی ایران تشکیل جلسه داد اما نتوانست بر سر مغایرت آن با قطعنامه2231 به جمع‌بندی برسد.

سردار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شهریور امسال گفته بود در بهمن‌ماه یک ماهواره تحقیقاتی به فضا پرتاب می‌شود. وی آذرماه هم گفته بود در ماه‌های آینده 3 ماهواره توسط ایران به فضا پرتاب می‌شود. وی آذرماه هم گفته بود در ماه‌های آینده 3ماهواره توسط ایران به فضا پرتاب می‌شود. در رابطه با ادعاهای مقامات آمریکایی، وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به مقامات کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت: «پرتاب ماهواره‌بر فضایی و یا آزمایش موشکی توسط ایران قطعنامه۲۲۳۱ را نقض نمی‌کند. این آمریکاست که این قطعنامه را نقض کرده و در موقعیتی نیست که در این زمینه برای کسی داد سخن سر دهد.» ظریف به آمریکا 2نکته را هم یادآوری کرد. نخست؛ قطعنامه۱۹۲۹ مرده است و دوم اینکه تهدید، تهدید به بار می‌آورد، همانطور که احترام، احترام‌می‌آورد.

درخواست دوباره ترامپ برای مذاکره

دونالد ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا اظهارات خود درباره تغییر رفتار ایران را تکرار کرد و گفت: ایران نسبت به زمانی که من سر کار آمدم، کشور بسیار متفاوتی است. وقتی من آمدم در هر جایی که درگیری وجود داشت، دلیل آن ایران بود و من با خودم گفتم به یمن نگاه کنید یا سوریه، عربستان سعودی هم تحت محاصره بود. اصولا ایرانی‌ها یمن را به‌خاطر مرز طولانی که با عربستان دارد، می‌خواستند. رئیس‌جمهوری آمریکا  مدعی شد: «البته من می‌خواهم با ایران مذاکره کنم، ولی فکر می‌کنم هنوز برای آن آماده نیستند، اما به آنجا هم خواهند رسید. 2سال پیش ایران می‌توانست کل خاورمیانه را بگیرد و بعد به‌دلیل آن توافق اتمی مضحک هم، هرقدر بخواهند بمب اتمی بسازند. ایران نسبت به ۱۹‌ماه پیش، خیلی وضعیت متفاوتی دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید