• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43420
+
-

خصیصه کشورما همنشینی اقوام و ادیان است

شهردار تهران: ترکیب فرهنگ‌ها در تاریخ کشور و معماری بازمانده از آن به چشم می‌خورد

شهر
خصیصه کشورما همنشینی اقوام و ادیان است

محمد سرابی | خبر‌نگار

پیروز حناچی، شهردار تهران در نخستین روزهای سال نو میلادی، در محل باغ کتاب، پایتخت میزبان رهبران دینی، چهره‌های برجسته و شهروندان مسیحی (آشوری و ارمنی) بود. این مراسم با قرائت قرآن و همچنین بخش‌هایی از انجیل به 2 زبان آشوری و ارمنی درباره تولد حضرت عیسی(ع) آغاز شد. شهردار تهران با تشکر از حضور خانواده‌های شهدای مسیحی در این برنامه گفت: در روزگار سخت انقلاب اسلامی و جبهه‌های نبرد، هموطنان مسیحی در کنار ما بودند و ما را تنها نگذاشتند، ما نیز در روزهای صلح و شاد، آنان را فراموش نخواهیم کرد و در کنار همدیگر ایران را آباد خواهیم کرد.

حناچی افزود: خصیصه کشور ما همنشینی اقوام و ادیان مختلف است که در آثار تاریخی ازجمله تخت جمشید می‌شود نظاره‌گر آن بود. در حجاری‌های این بنا می‌شود دید که چگونه اقوام گوناگون تحت حاکمیت ایران به تصویر کشیده شده‌اند.

او با تأکید بر ترکیب فرهنگ‌ها و رنگ و بوی بی‌نظیر اقوام مختلف در کشورمان، تنوع معماری را نیز در ایران مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی نشانگر فرهنگ و هویت کشورمان است. مصداق بارز این مدعا را در کلیساهای ایران نیز می‌توان دید؛ کلیسایی در شمال‌غرب ایران داریم که به ثبت جهانی رسیده و متاثر از فرهنگ همان منطقه است. همچنین کلیسایی داریم در دل محله جلفای اصفهان که با وجود کلیسا بودن یک بنای کاملا اصفهانی با ترکیب‌های بومی منطقه خودش به‌حساب می‌آید.

شهردار بیان کرد: زمانی در یکی از کنفرانس‌های معماری بین‌المللی بحث جهانی شدن مطرح بود، یک سخنران لبنانی گفت: ما از کشورهایی آمده‌ایم که یک نوع بیان و معماری داریم اما همکاران ایرانی‌مان از جایی آمده‌اند که حتی در یک استان آن می‌توان تنوع فوق‌العاده‌ای یافت.

حفظ حقوق اقلیت‌ها

در بخش دیگری از این مراسم نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عهدنامه حضرت امام علی(ع) با آشوریان در 1400سال پیش گفت: حضرت علی(ع) در این عهدنامه بر حفظ حقوق اقلیت‌ها، حفظ جان، مال و اماکن اقلیت‌های دینی تأکید کرده است.

یوناتن بت کلیا ادامه داد: پیروان ادیان مختلف در ایران در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند و مدعیان حقوق بشر و دمکراسی باید از این امر الگو بگیرند.

اسقف اعظم ارامنه نیز با اشاره به اینکه در ایران و شهر تهران شاهد ارزشگذاری ویژه به میلاد حضرت مسیح(ع) هستیم گفت: این امر گنج ویژه‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانی و ایرانیان است. سیبوه سرکیسیان با بیان اینکه در برخی نقاط جهان مسلمانان از تبریک گفتن میلاد حضرت مسیح(ع) خودداری می‌کنند، تصریح کرد: ارج نهادن به میلاد مسیح برخاسته از درک مومنان به ادیان الهی است و ما از اینکه در این کشور و این شهر زندگی می‌کنیم افتخار می‌کنیم.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: شهرداری در کنار سایر دستگاه‌ها، محیطی امن و آرام را ایجاد کرد تا در کلیساها و شهر تهران مراسم‌های مختلف جشن و سرور برگزار شود.

مارنرسی بنیامین گفت: امیدواریم با انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار جدید و همکاری مدیران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران شاهد رفع مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا، سایر موارد و توسعه خدمات شهروندی و زیبا‌سازی‌ شهر باشیم.

اجرای گروه سرود هنرمندان آشوری و همینطور سالار عقیلی از دیگر قسمت‌های این مراسم بود. در پایان این همایش از شخصیت‌های برجسته ارمنی و آشوری با اهدای لوح قدردانی شد.

   کلیسای حضرت یوسف(ع)

رئیس شورای شهرتهران به همراه احمد مسجدجامعی و زهرا نژاد‌بهرام روز پنجشنبه از کلیسای حضرت یوسف(ع) بازدید کردند. «محسن هاشمی» در این بازدید با برخی رهبران دینی و شهروندان مسیحی حاضر در کلیسای حضرت یوسف(ع) دیدار کرد و میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی را به مسیحیان کشور تبریک گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید