• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42332
+
-

مهار شیر در زنجان

مدیرعامل اتحادیه دامداران زنجان: دولت با ارائه تسهیلات با سود کم از دامداران حمایت کند

بازار
مهار شیر در زنجان

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار:

 این روزها که نرخ دلار کاهش یافته دولت دست‌به‌کار شده تا با حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیرد. یکی از این راهکارها در حوزه دامداری و به تبع آن تولید شیر و لبنیات است. به‌تازگی مقرر شده از این پس قیمت شیر خام از 1750 تومان به 2000 تومان تغییر کند که هم دامداران متضرر نشوند و هم این‌که کارخانه‌داران تولید مواد لبنی مجبور شوند از قیمت محصولاتشان که در چند ماه اخیر افزایش یافته بکاهند. در این گزارش وضعیت دامداری و تولید شیر در استان را بررسی کرده‌ایم.


افزایش قیمت نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان اظهار می‌کند: با تصویب افزایش قیمت شیر به 2000 تومان به ازای هر کیلوگرم تغییر چشمگیری در وضعیت حاضر ایجاد نمی‌شود، با این حال امیدواریم تغییر قیمت به نفع همه باشد چراکه در حال حاضر قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است.

محمود اوغلی با بیان این‌که افزایش تعرفه‌های حمل‌و‌نقل موجب شده که نهاده‌ها با قیمت بالایی به دست دامدار برسد، می‌افزاید: بارها این موضوع پیگیری شده است اما از آنجا که قیمت قطعات خودرو و لاستیک افزایش یافته، نمی‌توان انتظار داشت که کرایه حمل‌و‌نقل کاهش پیدا کند و به همین دلیل نهاده‌ها نیز گران به دست دامدار می‌رسد.

وی سپس به موضوع وارداتی بودن نهاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر این کالاها از برزیل، اوکراین و آرژانتین وارد کشور می‌شوند، هرچند در وضعیت کنونی این نهاده‌ها نیز در دسترس نیستند و گاه قیمت تمام شده آن به نفع دامدار نیست.
اوغلی می‌افزاید: پیش‌تر بهای نهاده‌ها بعد از ارسال پرداخت می‌شد اما اکنون باید بعد از پرداخت نقدی 20 تا 30 روز منتظر ماند تا کالای مورد نظر دریافت شود.


تولید شیر مازاد

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان با اشاره به این‌که تولید شیر استان مازاد است، اظهار می‌کند: مازاد تولید شیر به استان‌های گیلان و تهران صادر می‌شود.وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان از دامداران است و می‌افزاید: ارائه تسهیلات با سود کمتر و شرایط آسان می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت این قشر کند.


 مدیریت نرخ نهاده‌ها

طبق گفته سید محمدعلی صادقی، معاون امور دام جهاد کشاورزی استان زنجان، میزان تولید شیر استان در سال 178 هزار تن است که از این میزان 118 هزار تن را هم‌استانی‌ها مصرف می‌کنند و مازاد آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود. 
وی در مورد قیمت نهاده‌های دامی و نظارت وزارت کشاورزی بر آن می‌گوید: نهاده‌هایی مانند ذرت و جو با ارز 4200 تومان وارد کشور می‌شوند و برای جلوگیری از دلال‌بازی و افزایش قیمت آن کمیته رصد و پایش تشکیل شده است. 

صادقی در توضیح چگونگی روند کار این کمیته می‌گوید: در کمیته مذکور مشخص می‌شود که نهاده‌های ارسالی با حواله دامداران تطبیق داده و در محل مقصد رصد شده است. مشخصات ورودی چک می‌شود تا از حصول نهاده به دست دامدار اطمینان حاصل شود. همچنین شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌های دامی را با قیمت مصوب دولت در اختیار تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها توزیع می‌کند تا افراد با قیمت پایین آن را تهیه کنند.


حضور دلالان 

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به این سوال که با تمام راهکارهای ارائه شده، چرا نهاده‌ها گران به دست دامداران می‌رسد، می‌گوید: واسطه‌ها و دلالان همواره در بازار بوده‌اند و قیمت‌ها را به صورت مجازی بالا برده‌اند و سعی دارند با حداکثر قیمت، کالا را به دست مصرف‌کننده برسانند.  وی می‌افزاید: دلالان همواره تلاش می‌کنند با تاخیر اجناس را به دست مشتری برسانند و از این راه به سود برسند. در حال حاضر نیز با چنین افرادی برخورد قانونی می‌شود و می‌توان گفت اوضاع در مقایسه با گذشته بهتر شده است. 


شیر گران و عرضه کمتر

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت 2000 تومانی شیر به نفع دامداران و کارخانه‌داران مواد لبنی است، می‌گوید: قطعا این قیمت به نفع دامدار است اما وقتی شیر گران به دست تولید‌کننده مواد لبنی می‌رسد، ممکن است تاثیر منفی بر روند تولید و عرضه بگذارد. از سوی دیگر کارخانه‌داران مجبورند شیر را ظرف مدت چند روز مصرف کنند، چراکه مواد اولیه فاسدشدنی است. 
وی در خصوص کاهش قیمت لبنیات می‌گوید: در چند ماه گذشته قیمت مواد لبنی گران شد اما ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که باید قیمت آن کاهش یابد و با قیمت تعدیل شده به دست مصرف‌کننده برسد. 


تولید سنتی

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: 70 درصد محصولات تولیدی شیر و گوشت استان به صورت سنتی و از طریق روستاییان تولید می‌شود.
سیدمحمدعلی صادقی با بیان این‌که ‌اکنون 125 گاوداری در استان وجود دارد، اضافه می‌کند: تولید روزانه شیر در استان ۵۰۰ تن و تولید سالانه این محصول نیز ۱۸۰ هزار تن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید