• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41855
+
-

رزمایش سپاه در آب‌های خلیج‌فارس

فرمانده سپاه: رزمایش سپاه پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند

دفاعی
رزمایش سپاه در آب‌های خلیج‌فارس

مرحله نهایی دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز در منطقه خلیج‌فارس و جزیره قشم و با حضور فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح برگزار شد. پیش از برگزاری این رزمایش سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در یک نشست خبری با بیان اینکه اساس رزمایش پیامبر اعظم۱۲ آبی- خاکی است، گفته بود: عملیات آبی - خاکی یکی از پیچیده‌ترین انواع عملیات‌ها محسوب می‌شود. اگر کشوری ما را تهدید کند ما سراسر تهاجم و آفند خواهیم شد و در این رزمایش همین موضوع را تجربه می‌کنیم.

این رزمایش آفندی که از ٢٤ آذرماه با ستون‌کشی نیروها از مرکز کشور به منطقه عمومی رزمایش آغاز شده است، با حضور یگان‌های واکنش سریع، نیروی مخصوص، تکاوران، بالگردهای هجومی و پشتیبانی، پهپادهای شناسایی و رزمی، مهندسی، مکانیزه، جنگال، موشک‌های میانبرد و ناوتیپ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه برگزار شد.

تمرین انهدام بالگردهای دشمن با به کارگیری مین‌های جهنده، تمرین بازپس‌گیری جزایر از دشمن با تک‌زرهی و حرکت تکاوران نیروی زمینی سپاه از داخل آب به سمت اهداف ساحلی ازجمله بخش‌های این رزمایش بود. در بخشی از این رزمایش، غواصان با تخلیه از قایق‌ها در نزدیکی ساحل دشمن، مسافتی را تا ساحل غواصی کردند و پس از خروج از آب، تهاجم به ساحل و تصرف آن را با استفاده از مهمات واقعی و جنگی تمرین کردند. تکاوران نیروی زمینی سپاه هم با تخلیه در ساحل، غواصان را در تصرف ساحل و سرزمین دشمن همراهی کردند. در بخش دیگری از این رزمایش هم بالگردهای تهاجمی هوانیروز سپاه با هدف قرار دادن مواضع و استحکامات دشمن فرضی از نیروهای عمل‌کننده در عملیات بازپس‌گیری سرزمین خودی پشتیبانی کردند.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در منطقه حضور داشتند و از نزدیک برگزاری رزمایش را زیرنظر گرفته بودند.

به گزارش فارس، سردار محمدعلی جعفری در پایان این رزمایش در جمع خبرنگاران گفت: رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند حتما ١٠ تا خواهند خورد.

وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به‌نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود.

سردار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) هم گفت: هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، بیشترین هزینه را پرداخت خواهد کرد.

گشت زنی قایق‌های تندرو سپاه اطراف ناو آمریکایی

خبرگزاری‌های خارجی مدعی شده‌اند که قایق‌های تندرو سپاه در اطراف ناو هواپیما بر آمریکایی که عصر روز جمعه وارد آب‌های خلیج‌فارس شد، گشت‌زنی می‌کردند. به گزارش ایسنا، گزارش شده است که دریانوردان ایرانی در کشتی‎های همراه در حال عکسبرداری و فیلمبرداری از کشتی‌های آمریکایی بوده‌اند.

یک فرمانده ارشد وزارت دفاع هم  در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما درباره جزئیات خبر منتشرشده درخصوص نزدیک‌شدن شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران به ناو هواپیمابر آمریکایی گفت: اساساً وقتی هر شناوری وارد منطقه خلیج‌فارس می‌شود چون از تنگه هرمز و از مسیر آب‌های سرزمینی ما عبور می‌کند طبق عرف نظام دریایی، زمان ورود و حتی خروج شناورها از ملیت، مأموریت و مقصد آن سؤال و شناسایی می‌شود.

امیر دریادار امیر رستگاری افزود: این شناسایی از طریق نزدیک‌شدن شناورهای کشورمان به شناورهایی است که در حال ورود به خلیج‌فارس هستند و این طبق اصول دیپلماتیک و عرف بین‌الملل نظامی در آبراه‌های جهان انجام می‌شود و اصلاً چیز جدیدی نیست.

امیر رستگاری تصریح کرد: فقط به‌علت تبلیغات ایران‌هراسی، سؤالاتی که نیروهای دریایی سپاه در تنگه هرمز یا نیروهای دریایی ارتش در منطقه دریای عمان از شناورهای وارد شده می‌پرسند، از جانب طرف مقابل­ بزرگنمایی می‌شود؛ وگرنه اصلاً فرایند این عملیات شناسایی، بخشی از عرف بین‌الملل نظامی است.

وی افزود: در این چارچوب شناورهای ما به شناورهای واردشده نزدیک می‌شوند و در قالب عملیات شناسایی تأییدیه می‌گیرند و دوباره به آنان اجازه عبور می‌دهند که این طبق عرف عبور از آب‌های بین‌المللی جهان است. امیر رستگاری گفت: از 10‌ماه پیش ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج‌فارس حضور نداشتند و نخستین بار بود که پس از این مدت دوباره ناو هواپیمابری وارد خلیج‌فارس شد و طبیعی است که گشت‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران به آن نزدیک شدند، سؤال کردند و تأییدیه گرفتند و آنان نیز به‌طور صلح آمیز از مسیر عبور کردند و اکنون مسیر خودشان را طی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید