• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41460
+
-

سوباسا در تسخیر رئالی‌ها

سوباسا در تسخیر رئالی‌ها

ستاره‌هایی مثل اینیستا، آگوئرو یا حتی مسی گاهی از تأثیری که کارتون فوتبالیست‌ها در اراده و سرنوشت آنها داشته است، سخن گفته‌اند. اینیستا که هم‌اکنون در لیگ ژاپن بازی می‌کند با خالق کارتون محبوب خود، «یوئیجی تاکاهاشی» هم عکس یادگاری انداخته تا ارادت خود را به او و کارتون خاطره‌ساز و الهام‌بخش «کاپیتان سوباسا» که در ایران به «فوتبالیست‌ها» معروف است نشان دهد. کاپیتان سوباسا تمام نمی‌شود و از بین نمی‌رود بلکه از فصلی به فصلی دیگر منتقل می‌شود. حالا بازی موبایلی جدید این کارتون هم رونمایی شده که در آن برخی اسطوره‌های رئال هم حضور دارند. روز 28دسامبر این بازی با هنرنمایی گوتی، مورینتس و روبرتو کارلوس رونمایی می‌شود که هر کدام از آنها در این بازی قدرت خارق‌العاده ویژه‌ای دارند. نیروی ویژه مورینتس این است که سلطان محوطه جریمه است و تکنیک خاص او نیز تکنیک «آدم فضایی‌ها» است.قدرت ویژه و جادویی گوتی همان قدرتی است که او در دنیای واقعی فوتبال داشت؛ پاس‌های جادویی توی در. او در این بازی به‌عنوان «عاشق هافبک» معرفی شده است. روبرتو کارلوس هم با آن پای چپ دیوانه‌وارش حضور دارد؛ ویژگی او «پای چپ شیطانی» است و تکنیک ویژه‌اش پاسکاری. بازی‌های کامپیوتری و موبایلی دیگری هم پیش‌تر روانه بازار شده بود که معمولا به «کاپیتان سوباسا؛ تیم رؤیایی» شهرت دارد. در اندروید، آی‌اواس، نینتندو، پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و... بازی‌های این انیمیشن طرفدارانی برای خودش دست‌وپا کرده بود.
سوباسا ابتدا یک شخصیت مانگا یا همان کمیک‌استریپ بود که بعدا با کارگردانی و تهیه‌کنندگی «هیروشی میتسونوبو» به کارتون درآمد. کاپیتان سوباسا که اولین‌بار در ۱۳آوریل۱۹۸۱ رونمایی شد، خیلی زود توانست از همه انواع انیمه ژاپنی در جهان سبقت بگیرد. بچه‌های دهه‌های60 و 70 در ایران هم خاطرات زیادی با فوتبالیست‌ها دارند و بعدازظهر جمعه‌ها پای آن میخکوب می‌شدند و یک هفته تمام منتظر می‌ماندند تا ببینند سرنوشت شوت چرخشی سوباسا چه خواهد شد یا عموی برزیلی فوتبالیست نونهال این سریال انیمیشنی چه کمکی به پیشرفت او خواهد کرد. ایرانی‌ها دوران جوانی و بزرگسالی سوباسا و کاکرو و واکی‌بایاشی و دیگران را ندیده‌اند و شاید خبر ندارند سوباسا در نوجوانی از نانکاتسو (همان تیم امید کارتون فوتبالیست‌های خودمان) جدا شد و به لیگ برزیل و باشگاه سائوپائولو رفت تا رقیب کارلوس سانتانا از فلامینگو ملقب به «پسر خدای فوتبال» شود یا در بزرگسالی پیراهن آبی‌واناری بارسلونا را که در کارتون «اف‌سی کاتالونیا» نامگذاری شده است پوشید. او در بارسلونای کارتونی با حریفان جدیدی مثل برایان کرایفورد از هلند، لوین از سوئد و ناتورزا از برزیل روبه‌رو می‌شود.
همزمان با سری کارتونی، مانگاهای مربوط به این شخصیت محبوب هم در ژاپن توسط خالق اصلی آن به چاپ رسید و انتشار آن در مجله‌های مصور ژاپنی همچنان ادامه دارد. در فاصله 
یکی، دو سال مانده به جام‌جهانی2002 که ژاپن در کنار کره‌جنوبی یکی از میزبان‌های آن بود 52 قسمت دیگر از این سریال پخش جهانی شد. 4فیلم سینمایی کارتونی هم با همین شخصیت‌ها توسط ماتسونوبو و کارگردانان دیگر اکران جهانی شد اما موفقیت آن به پای سریال‌های تلویزیونی نرسید و سازندگان دوباره به تولید سریال از این کاراکترها برگشتند. تاکنون  33 قسمت از سری جدید به کارگردانی توشیوکی کاتو روانه بازار شده است و تولید آن همچنان ادامه دارد. در سال2010 به مناسبت 30 سالگی این کارتون چند قسمت در اسپانیا پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت که 7قسمت آن به ال‌کلاسیکو اختصاص داشت. 2 گل اول سوباسا از سوی داور مردود اعلام شد. سرانجام درحالی‌که بارسلونا 1-2 عقب بود برای آنکه هیچ‌کدام از هواداران 2 تیم ناراحت نشوند، سوباسا در دقایق پایانی به سبک همه فیلم‌های ورزشی نتیجه را تغییر داد و با یک شوت چرخشی گل مساوی را وارد دروازه کهکشانی‌ها کرد. یوییچی اولین‌بار وقتی جام‌جهانی1978 را تماشا می‌کرد به این فکر افتاده بود تا شخصیتی کارتونی برای مجله‌های مانگا (کمیک) خلق کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید