• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4133
+
-

لرستان و چالش بودجه 97

علی محمدی‌فر / کارشناس اقتصادی :

در بودجه سال ۹۷، سهم لرستان افزایش قابل توجهی داشته و بارقه‌های امید را در دل مردم استان ایجاد کرده است. اما واقعیت این است که با توجه به محرومیت لرستان از نظر زیرساخت‌های اقتصادی این حجم بودجه برای رفع محرومیت آن کافی نیست‌.

در استان لرستان بیش از هزار و 500 طرح نیمه‌تمام عمرانی وجود دارد که تکمیل آن‌ها ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. بین این طرح‌ها ۱۰۰ طرح تاثیرگذار وجود دارد که اگر با تامین بودجه تکمیل شوند، موجب رونق تولید، اشتغال‌زایی، کاهش فقر، محرومیت و در نهایت توسعه استان خواهند شد. 

زیرساخت‌های ضعیف اقتصادی استان در بخش‌های مختلف چون صنایع تبدیلی، صنعتی، کشاورزی، راه و ترابری، انرژی، آب و گردشگری، پروژه‌های نیمه‌تمام، ساخت طرح‌های تکمیلی جدید و رونق مجدد کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که اغلب مشکل سرمایه در گردش دارند، جملگی از مواردی است که اهمیت بودجه را در استان یادآوری می‌کند. در این شرایط، بودجه سال ۹۷ لرستان اگر انبساطی و تولیدمحور هزینه شود، می‌تواند موجب رونق تولید، صنعت و ایجاد اشتغال در استان شود. 

ما در لرستان دچار فقر مطالبه‌گری هستیم و آنطور که باید دنبال حق خود نرفته‌ایم. در حالی که با توجه به آنچه گفته شد و شرایط خاص لرستان لازم است مدیران ارشد استان و مجمع نمایندگان با وحدت، همدلی، چانه‌زنی و پیگیری از طریق دولت و مجلس، سهم بیشتری از بودجه سال آینده لرستان را دریافت کنند.

مدیران اجرایی یا نمایندگان استان در صورتی می‌توانند مطالبه بحق خود را مطرح کنند که اطلاعات درستی در اختیار داشته باشند در غیر این صورت نمی‌توانند مطالبه‌گر باشند.

حدود ۳۴ درصد بودجه کشور از طریق چانه‌زنی و پیگیری محقق می‌شود و اگر نمایندگان و مدیران نتوانند حق مردم لرستان را بگیرند، فرصت توسعه از ما دریغ خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید