• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41329
+
-

مرکز منطقه‌ای گردوغبار در کشور ایجاد می‌شود

 معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی از موافقت تبدیل شدن مرکز گردوغبار این سازمان به یک مرکز منطقه‌ای از سوی سازمان هواشناسی جهانی خبر داد.
به گزارش ایرنا، داوود پرهیزکار دیروز در نشست خبری در حاشیه سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته افزود: سابقه گردوخاک در کشور به 50 تا 60سال قبل برمی‌گردد و یکسری اطلاعات در این زمینه وجود دارد اما کافی نیست.
وی با اعلام اینکه امروز از ما انتظار می‌رود اطلاعاتی فراتر از گذشته داشته باشیم که همان پیش‌بینی میزان گرد و‌خاک به شکل کمی است، تصریح کرد: بر این اساس بعد از پیشنهاد ما، نمایندگانی از سازمان هواشناسی جهانی از مرکز ملی گردوخاک سازمان هواشناسی کشور بازدید و تأیید کردند که توانایی تبدیل شدن به مرکز منطقه‌ای برای جنوب غرب آسیا وجود دارد. وی با اشاره به اینکه مرکز ملی گردوخاک توانایی تبدیل شدن به مرکز منطقه‌ای را دارد، گفت: نامه‌نگاری‌ها انجام شده و کارها در حال پیشرفت است که امیدواریم هرچه زودتر به‌عنوان مرکز منطقه‌ای از سوی سازمان هواشناسی جهانی اعلام شود.

 تدوین طرح راهبردی
پرهیزکار در این نشست از تدوین طرح راهبردی برای سازمان هواشناسی خبر داد و گفت: براساس این طرح، برنامه عملیاتی استخراج و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد. این طرح تا سال۱۴۰۰ را پوشش می‌دهد که برای اجرا در سال۹۶ به اعتباری حدود هزارمیلیارد تومان نیاز داشت، هرچند این اعتبار محقق نشد اما با همکاری سازمان برنامه و بودجه موفق به اجرای برخی از بخش‌های آن شدیم.
به گفته وی، در این طرح علاوه بر توسعه فنی، اقدام به ظرفیت‌سازی‌ کردیم که در این راستا 3هزار نیرو در مدت ۵سال آموزش دیدند که نتایج به‌دست‌آمده نشان از موفقیت این طرح دارد. رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که این طرح در آن موفق بود، در حوزه هواشناسی کشاورزی با عنوان طرح تهک است که اطلاعات این بخش را کاربردی و ‌در اختیار کاربران که همان کشاورزان هستند قرار دادیم. در مدت 3سال اجرای طرح تهک سازمان هواشناسی حدود 3هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی ارزش افزوده داشته است.

 کاهش تلفات سیل
رئیس سازمان هواشناسی گفت: سال‌های زیادی است که این سازمان وقوع سیل در کشور را پیش‌بینی می‌کند که این مسئله موجب کاهش تلفات شده است. وی افزود: در سال1380 با وقوع سیل در تنگ‌راه در استان گلستان 400نفر کشته و مفقودالاثر شدند و 10هزار نفر در محاصره سیل باقی ماندند. این خسارات درحالی رخ داد که سازمان هواشناسی وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود؛ اما اخیرا به‌رغم افزایش تعداد سیل‌ها به‌علت گرمایش جهانی و تغییر اقلیم تلفات به کمتر از تعداد انگشتان دست رسیده است. پرهیزکار یادآور شد: احیای پژوهشکده‌های هواشناسی از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی است که خدمات خوبی مانند ایجاد سامانه‌های هشدار سیل ارائه می‌دهد. این سامانه‌ها میزان سیل را براساس دبی یا رواناب اعلام می‌کنند، البته با وجود افزایش سیلاب‌ها این سامانه‌ها نیز باید توسعه یابند و تمام حوزه‌های آبریز را دربرگیرند.

رد ادعای پایان دوره خشکسالی 
پرهیزکار در واکنش به برخی اخبار درخصوص پایان یافتن خشکسالی در کشور گفت: سازمان هواشناسی این ادعا را قبول ندارد. وی گفت: این سازمان با دقت 70 تا 80درصد می‌تواند پیش‌بینی فصلی ارائه دهد، برای پاییز امسال بارش نرمال و بیشتر پیش‌بینی شده بود که محقق شد و برای زمستان امسال نیز بارش نرمال و زیرنرمال پیش‌بینی شده است. در مجموع این سازمان پیش‌بینی کرده است که تا پایان اسفندماه بارش‌ها در کشور در حد نرمال باقی بماند.

تغییر اقلیم، زاگرس را تهدید می‌کند
پرهیزکار با اشاره به تأثیر تغییر اقلیم بر کشور گفت: در زمینه پیامد گرمایش جهانی 4سناریو مطرح است که کشورهایی که در نشست پاریس دور هم جمع شدند متعهد به اجرای برخی موارد برای نگه‌داشتن دمای کره‌زمین تا یک‌ونیم درجه شده‌اند که اگر اجرا شود شرایط به همین حالت باقی خواهد ماند و به مرور تا 100سال آینده بهتر خواهد شد. وی گفت: در ایران 11سال متوالی کم بارشی و 2سال خشک داشتیم که نشان‌دهنده تأثیر تغییر اقلیم به واسطه گرمایش جهانی است.پرهیزکار تأکید کرد: اگر کشورها به تعهد خود در نشست پاریس عمل نکنند، در سال2100 میانگین دمای کره زمین 5درجه افزایش خواهد داشت و در خاورمیانه این افزایش 5 تا 7درجه خواهد بود. در ایران نیز بیشترین آسیب را منطقه زاگرس خواهد دید زیرا دما افزایش و بارش کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است با اینگونه مسائل علمی برخورد شود تا خسارت‌ها کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید