• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4064
+
-

ادامه عملیات جست‌وجو با کشف جسد 2دریانورد

اعضای تیم جست‌وجوی چینی موفق شدند با رفتن روی عرشه نفتکش علاوه بر جعبه سیاه، اجساد 2 نفر از دریانوردان را نیز کشف کنند

ادامه عملیات جست‌وجو با کشف جسد 2دریانورد

عملیات مهار آتش‌سوزی در نفتکش سانچی در حالی ادامه دارد که اعضای تیم جست‌وجو موفق شدند اجساد 2نفر را در نزدیکی پل فرماندهی کشف کنند. علاوه بر آن جعبه سیاه کشتی نیز پیدا شده اما خبرهای رسیده از محل حادثه حاکی از آن است که میزان حرارت و گازهای سمی روی عرشه آنچنان بالاست که امکان حضور مداوم در آنجا وجود ندارد. با وجود این عملیات سرعت بیشتری پیدا کرده و قرار است از صبح امروز تکاوران نیروی دریایی وارد محل حادثه شوند. به گزارش همشهری، 9روز است که نفتکش سانچی در آتش می‌سوزد و تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی تاکنون راه به جایی نبرده است. هنوز به‌درستی معلوم نیست سرنشینان کشتی چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند اما تلاش‌ها برای یافتن 30دریانورد ایرانی و 2ملوان بنگلادشی با اعزام تیم‌های ویژه‌ای از کشورمان و اضافه شدن چند کشتی آتشخوار ژاپنی به تیم عملیات همچنان در جریان است. هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تازه‌ترین تلاش‌ها برای یافتن سرنشینان سانچی به همشهری می‌گوید: «صبح شنبه اعضای تیم جست‌وجوی چینی برای نخستین بار موفق شدند روی عرشه نفتکش بروند. آنها در جریان جست‌وجوهایشان توانستند جعبه سیاه کشتی را کشف کنند. این اقدام بسیار حائز اهمیت است چرا که با رمزگشایی از جعبه سیاه به سؤالات زیادی که درخصوص وقوع حادثه وجود دارد پاسخ داده می‌شود.»

کشف 2جسد روی عرشه

اما این همه دستاوردهای روز گذشته تیم جست‌وجو نبود. چرا که آنها اجساد 2نفر از دریانوردان را نیز کشف کردند. حق شناس در این‌باره می‌گوید:« چون نفتکش همچنان در آتش می‌سوزد و درجه حرارت عرشه بالا و گازهای سمی زیادی در آنجا وجود دارد، تیم چینی فقط حدود نیم ساعت توانستند روی کشتی باقی بمانند اما در این زمان کوتاه توانستند اجساد 2نفر از دریانوردان را در نزدیکی پل فرماندهی پیدا کنند. هرچند این اجساد فعلا قابل شناسایی نیستند اما قرار است به شانگهای و از آنجا به کشورمان منتقل شوند. هم‌اکنون مهم‌ترین اولویت‌یافتن دریانوردان است.»

آغاز رمزگشایی جعبه سیاه

با کشف جعبه سیاه کشتی همه منتظرند با رمزگشایی از آن علت وقوع این حادثه روشن شود. کاری که ممکن است چند روز زمان ببرد. حق شناس در این‌باره به همشهری می‌گوید:« با وجود اینکه چینی‌ها جعبه سیاه کشتی را پیدا کرده‌اند و در حال انتقال آن به ساحل هستند اما قرار است برای رمزگشایی به ما و نمایندگان کشور پاناما تحویل داده شود. بررسی محتویات این جعبه می‌تواند مسائل زیادی را روشن کند. اینکه سانچی در چه مسیری در حال حرکت بوده که با کشتی چینی برخورد کرده و آخرین تماس‌های کاپیتان و... از مهم‌ترین اطلاعاتی است که امیدواریم به‌زودی مشخص شود.»

ورود تکاوران نیروی دریایی

از چند روز قبل 2تیم شامل 12نفر از تکاوران نیروی دریایی برای حضور در عملیات جست‌وجو به آب‌های چین اعزام شده‌اند. هرچند هنوز آتش‌سوزی نفتکش مهار نشده، اما آنها در بندرشانگهای که 270مایل دریایی با محل حادثه فاصله دارد حضور دارند و به گفته حق‌شناس ظهر شنبه به محل حادثه اعزام شدند. او می‌گوید: «متأسفانه با وجود تلاش‌های انجام شده و حضور چندین کشتی آتشخوار هنوز آتش‌سوزی مهار نشده است. اما تیم ویژه نیروی دریایی از بندرشانگهای به سوی محل حادثه حرکت کرده و به‌احتمال زیاد صبح یکشنبه به آنجا می‌رسد و قرار است کار جست‌وجو در کشتی توسط تیم نیروی دریایی انجام شود. متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این حادثه فاصله بسیار زیاد آنجا به نزدیک‌ترین منطقه خشکی است. طوری که این منطقه تا بندر شانگهای حدود 270مایل دریایی فاصله دارد و دست‌کم رسیدن به آنجا 12ساعت زمان می‌برد.»

همکاری مشترک ایران و چین

از سوی دیگر علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی که به‌عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است می‌گوید کمیته مشترکی برای بررسی ابعاد این حادثه بین ایران و چین تشکیل شده است.

او به تسنیم می‌گوید:« اکنون باید کمیته مشترکی که تشکیل شده جعبه سیاه را بررسی کنند و همچنین به‌شدت درخواست داریم که با خدمه، کاپیتان و مسئولان کشتی که با نفتکش ما تصادف کرده بتوانیم ملاقات داشته باشیم که ابعاد موضوع برایمان بیشتر روشن شود و در حال نزدیک شدن به نتیجه نهایی هستیم.» وی ادامه می‌دهد:« به چین آمدم که کارها با سرعت بیشتری دنبال شود و به پیگیری امور نظارت داشته باشم در این چند ساعت اخیر تحولاتی رخ داد و باعث شد امور با سرعت بیشتری پیش رود. سفیر ایران در چین با نماینده دریانوردی فرمانده کل عملیات در این کشور تفاهمنامه شیوه همکاری برای رفتن روی کشتی امضا کردند. براساس یادداشت تفاهم امضا شده قرار بر این شد که نیروهای ایرانی که برای امدادرسانی به چین آمده‌اند همراه با نیروهای چینی به سمت عرشه کشتی اعزام شوند. با اطلاعات به‌دست آمده نیروهای امدادی می‌توانند به موتورخانه برسند و با کنترل درجه حرارت می‌توان به نتیجه نهایی دست پیدا کرد.»

ربیعی ادامه می‌دهد: «آنچه ما را نگران کرد،  تعطیلی کار اطفای حریق در شب‌ها بود. ما با کوچک‌ترین احتمال زنده‌ماندن دریانوردان وظیفه خودمان می‌دانستیم تمام تلاش خود را به‌کار گیریم. به همین دلیل بدون هماهنگی با دولت چین به شانگهای آمدم. انتظار مردم ایران این بود که هرچه در توان بود برای این کشتی به‌کار گرفته شود.» وی ادامه می‌دهد: «برای خرید فوم جهت اطفای حریق هیچ مشکل نداریم و از هر سازمان و شرکتی که لازم باشد تهیه می‌کنیم. امیدوارم تیم نجات ایرانی صبح یکشنبه روی کشتی باشند و هر نتیجه‌ای برای روشن‌شدن موضوع برای ما مهم است. خاطره ملت ایران نسبت به این موضوع تاریخی خواهد بود و در اذهان ملت ایران خواهد ماند لذا ما می‌خواهیم هر چه از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم.»

یک چشم اشک، یک چشم خون

می‌گوید از روزی که این حادثه اتفاق افتاده شبانه‌روز در شرکت نفتکش نشسته و به‌دنبال شنیدن خبری درباره برادرش است. با اینکه می‌گوید خواب و خوراک ندارد اما امیدوار است برادرش به‌زودی برگردد. او فرزاد، برادر بزرگ‌تر حسن رومیانی، مهندس چهارم نفتکش سانچی است. وقتی از او می‌خواهیم درباره برادرش صحبت کند، نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: «ما 4برادر و 4خواهر هستیم و حسن برادر کوچک‌تر است. او متولد سال 70است و از حدود 5سال قبل در شرکت نفتکش کار می‌کند. حسن تا کلاس پنجم دبستان در شهر خودمان گمیشان استان لرستان درس خواند اما بعد چون جزو تیزهوشان بود به مدرسه شبانه‌روزی رفت. بعد هم در دانشگاه قبول شد و در دانشگاه محمودآباد در رشته دریانوردی تحصیل کرد. حسن عاشق دریاست و در چند سال اخیر مدام به ماموریت می‌رفت. او مهندس مکانیک موتورخانه است.»

برادر حسن، درباره روزی که این حادثه اتفاق افتاد، می‌گوید: «من در تهران تحصیل می‌کنم. روز شنبه هفته گذشته حدود ساعت 8صبح یکی از اعضای خانواده تماس گرفت و خبر داد که برای کشتی سانچی حادثه‌ای اتفاق افتاده است. نمی‌دانید با چه وضعیتی خودم را به شرکت نفتکش رساندم. آنجا غوغا بود. خانواده دریانوردان جمع شده بودند تا از وضعیت عزیزان‌شان خبر بگیرند. یک روز قبل از حادثه تلفنی با حسن صحبت کرده بودم. آن روز حالش خوب بود. اما خبرهایی که از حادثه شنیدم حالم را بد کرد. از آن روز تا به حال من و خانواده‌های بقیه دریانوردان شبانه‌روز در شرکت نفتکش هستیم و کارمان انتظار کشیدن است. امیدواریم مسافران‌مان صحیح و سالم به خانه‌های‌شان برگردند.» او مثل خانواده بقیه دریانوردان حادثه دیده درد دل‌های زیادی دارد: «قرار بود کارگروهی تشکیل و اخبار مربوط به این حادثه از این طریق به ما اطلاع داده شود اما این کار انجام نشد. به ما گفتند خبرها را از ما بگیرید اما هیچ خبری به ما ندادند و هرچه که ما می‌دانیم از طریق صدا و سیما و روزنامه‌هاست. بیشتر از 7روز گذشته و ما از عزیزان‌مان بی‌خبریم. هیچ خبر موثقی از روند عملیات به ما نمی‌دهند. این حق مسلم ماست که بدانیم عزیزان‌مان چه وضعیتی دارند. به‌نظر من و خانواده‌های خیلی از دریانوردان در این ماجرا کوتاهی شده است. عزیزان ما حافظ محموله‌ای عظیم بودند اما حالا به آنها بی‌توجهی شده است.»  با اینکه خانواده‌های دریانوردان روزها و شب‌های سختی را می‌گذرانند اما همگی امیدوارند. برادر حسن می‌گوید: «هر یک ثانیه هم برای ما مهم است. از همه می‌خواهم کمک کنند تا حسن و بقیه همکارانش را به کشور برگردانند. اینجا خانواده‌های زیادی منتظر عزیزان‌شان هستند. روزهاست که خواب و خوراک نداریم. یک چشم‌مان اشک است و یک چشم‌مان‌ خون، اما همگی امیدواریم که عزیزان‌مان برگردند. امیدوارم حسن برگردد و دست در دست هم به شهرمان برگردیم؛ ما منتظریم.»

دستور رئیس‌جمهور برای بسیج تمام امکانات

عملیات اطفای حریق و جست‌وجو در حالی ادامه دارد که رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کار از آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفتکش سانچی مطلع شد و دستور داد همه اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریع‌تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود. به گزارش ایرنا، حسن روحانی در تماس تلفنی با علی ربیعی که در چین حضور دارد، گفت: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریع‌تر و اطلاع از وضعیت خدمه نفتکش از کشورهای همجوار و تسریع همکاری‌های دولت چین به‌کار گرفته شود. رئیس‌جمهور  از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان یابد که در نخستین فرصت ممکن نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفتکش شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید