• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40276
+
-

قم، ارزان‌ترین استان

شاخص تورم برای خانوارهای شهری قم در آبان امسال 139 است

قم
قم، ارزان‌ترین استان

«هر که بامش بیش، برفش بیشتر». حکایت سرانه درآمد خانوارهای شهری و تورم در قم مانند این ضرب‌المثل است. سرانه درآمد خانوارهای شهری در قم از متوسط کشوری پایین‌تر و نرخ تورم در این استان هم پایین‌تر از متوسط کشوری است. این‌که محاسبه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد قم شهر ارزان است، زیاد هم قابل افتخار نیست، چون سبد کالای خانوارهای شهری در قم لاغر است.
به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی قم، شاخص تورم برای خانوارهای شهری در آبان امسال در کشور 147 و در قم 139 است. یعنی سطح عمومی قیمت‌ها در قم نسبت به میانگین مناطق شهری کل کشور پایین‌تر است و قم در رتبه 28 کشور از نظر پایین بودن نرخ تورم قرار دارد. محمدجواد شاکرآرانی می‌افزاید: میزان تغییرات قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در فروردین 96 در کشور 8/6 درصد و در قم 2/7 درصد بود. این تغییرات در اسفند 96 در کشور 1/8 درصد و در قم 8/7 درصد بود. در فروردین 97 نیز این تغییرات در کشور 2/13 درصد و در قم 6/15 درصد بود. این آمار نشان می‌دهد قم تا ماه‌های ابتدایی امسال شهر ارزان نبوده است. اما معاون سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان می‌گوید سطح عمومی قیمت‌ها در قم در خرداد 97 کمتر از میانگین کشوری را نشان می‌دهد و هرچه به آبان نزدیک‌تر می‌شویم این شکاف بیشتر می‌شود.
شاکرآرانی پایین بودن سرانه درآمد خانوار شهری در قم نسبت به میانگین کشوری را یکی از دلایل ارزان بودن قیمت کالاها در قم می‌داند و می‌گوید: وقتی سطح عمومی درآمد کمتر است، خانوارها در هزینه‌ها هم کمتر مصرف می‌کنند؛ بنابراین سبد مصرفی آن‌ها کوچک‌تر می‌شود. نتیجه این می‌شود که تعداد بیشتری دردهک‌های پایین قرار می‌گیرند و شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید