• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39976
+
-

گزارش اختصاصی همشهری از رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم

CFT درخوان آخر

مجلس
CFT درخوان آخر

فرزانه آیینی/خبر‌نگار

 دیروز اکثریت مجلس در لابه‌لای هیاهوی مخالفان، سرنوشت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم -CFT- را تعیین کرد. نمایندگان بخشی از ایرادات شورای نگهبان که بیشتر شامل ابهامات عبارتی بود را رفع و با اصرار بر برخی دیگر، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند. حالا پیوستن ایران به FATF به خوان آخر یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است. به این ترتیب لایحه مصوب مجلس به صورت همزمان به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعلام ارجاع همزمان به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به همشهری گفت: در نشست دیروز بهارستان برای لایحه CFT مجلس 2بار وارد رأی‌گیری شد، یک‌بار ماده واحد لایحه به رأی گذاشته شد که با 125رأی موافق، 59رأی مخالف و 6رأی ممتنع از مجموع 190نماینده حاضر تصویب شد و دومین‌بار اصرار کمیسیون بر مصوبه قبلی‌اش در خصوص برخی بندهای لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 134رأی موافق، 58رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 207نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

جنجال برنامه‌ریزی‌شده مخالفان CFT
جوی که در نشست دیروز بهارستان بر سر بررسی لایحه مذکور حاکم شد، فضایی را از تقابل‌های سیاسی و وزنه‌های جریان‌های سیاسی در کشور به تصویر کشید که قابل تأمل و توجه است. جمعی از منتقدان همیشگی دولت چون ناصر موسوی‌لارگانی‌، سیدحسین نقوی‌حسینی، جواد کریمی‌قدوسی‌، نصرالله پژمانفر، احمد سالک، محمدجواد ابطحی و مجتبی ذوالنور با به دست گرفتن کتابچه آیین داخلی مقابل هیات‌رئیسه رفتند و فریاد اعتراض سر دادند و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه برای دیده‌شدن از سوی هیات‌رئیسه روی صندلی‌اش رفت و فریادزنان خواستار ارائه تذکر شد، قریب به 16نفر کتاب آیین‌نامه را بالای سرشان گرفته بودند، جو در همان لحظات اولیه چنان ملتهب شده بود که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی که طی هفته‌های گذشته تمام تلاشش را به‌کارگرفته بود تا نظر اجماعی بین ارگان‌های تصمیم‌ساز حاصل شود و کار و تعیین سرنوشت لایحه به هیاهو و غوغاسازی کشیده نشود، با سرعت برای چاره‌جویی نزد علی لاریجانی رفت و همزمان با او مجتبی ذوالنور با فریاد و به نشان اعتراض خودش را به گعده دونفره لاریجانی و فلاحت‌پیشه رساند.

مخالفت حاجی‌بابایی با آبستراکسیون در نشست هماهنگی مخالفان 
از صحن مجلس فریاد دو-دو شنیده می‌شد و اکثریت مجلس با چشمانی باز و متعجب نظاره‌گر نمایشی بودند که  از سوی مخالفان به‌راه افتاده بود؛ هرچند موافقان می‌دانستند همین جمع پرهیاهو صبح پیش از برگزاری نشست برای هماهنگی در مواضع، جلسه برگزار کرده‌اند اما بی‌نتیجه ماندن نشست آنها به‌خاطر مخالفت حمیدرضا حاجی‌بابایی برای آبستراکسیون و از رسمیت انداختن نشست سبب شده بود که تصور شود اعتراضات و هیاهوی منتقدان کمرنگ‌تر از قبل باشد، چراکه اصل مخالفت آنها در زمان رأی به لایحه در نشست 15مهرماه به نمایش گذاشته شده بود. مخالفان برای دادن تذکر مدام هیاهو می‌کردند؛ آنچنان که لاریجانی از فلاحت‌پیشه خواست در مورد عملکرد و ورود کمیسیون توضیح دهد و او روند بررسی ایرادات را شرح داد. 

از پاره‌کردن نامه زاهدی در دفاع از پزشکیان 
 
هیچ توضیحی برای منتقدان قانع‌کننده نبود و آنها تنها اصرار به فریاد مخالفت داشتند. اوج مخالف آنها تذکر نادر قاضی‌پور بود که موافقان CFT را ترسو لقب داد؛ واژه‌ای که موافقان را عصبانی کرد و جو مجلس را به نفع حامیان CFT تغییر داد. حالا دیگر موافقان بودند که با استناد به اصل75 آیین‌نامه داخلی مجلس و دفاع از جایگاه نمایندگی خواستار تذکر بودند. پروانه مافی نماینده تهران در اولین تذکر به قاضی‌پور گفت شما با چه اجازه‌ای نیمی از مجلس را به ترسویی متهم می‌کنید؟ بعد از مافی، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس خطاب به قاضی‌پور گفت: سابقه کسانی که شما به ترسویی متهم می‌کنید روشن است؛ معلوم است چه کسانی جنگیده‌اند و اسیر و جانباز شده‌اند. ترسو کسی است که فقر و بدبختی را می‌بیند و خودش را به کوچه علی‌چپ می‌زند اما در مجلس پشت تریبون از فقر صحبت می‌کند. نطق پزشکیان چنان کوبنده بود که جمعی برای تشکر از او گرد صندلی‌اش جمع شدند و با او روبوسی کردند و در این بین ذوالنور به سمت او رفت و با او مشاجره کرد؛ مشاجره‌ای که سبب جمع‌آوری طرحی برای بررسی عدم صلاحیت نمایندگی او در کمیسیون آیین‌نامه داخلی از سوی برخی نمایندگان چون محمد دهقان و زاهدی شد؛ هرچند نامه توسط بهروز نعمتی پاره شد و کارشان به ثمر نرسید.
 بعد از سخنان پزشکیان، علی لاریجانی گزارش کمیسیون را به رأی گذاشت. با اعلام زمان رأی‌گیری قریب به 14نفر از مخالفان برای از رسمیت انداختن مجلس به سمت درهای خروجی مجلس دویدند اما به دستور لاریجانی نمایندگان فرصت خروج نیافتند و اکثریت مجلس به گزارش کمیسیون امنیت ملی رأی موافق داد. 

   چه نمایندگانی در رأی‌گیری CFT شرکت نکردند

بر اساس اطلاعات رسیده به همشهری احمد امیرآبادی، پاپی‌زاده، پژمانفر، قاضی‌پور، عباس گودرزی، جلیل مختار نماینده آبادان، نیاز آذری، علی‌اکبر کریمی نماینده اراک، کوچکی‌نژاد‌، محسن کوهکن، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، سیدجواد ساداتی‌نژاد و نقوی‌حسینی، 13نماینده‌ای بودند که در رأی‌گیری شرکت نکردند. 

   کدام نمایندگان قصد آبستراکسیون داشتند

 با اعلام زمان رأی‌گیری جمعی از نمایندگان با دویدن به سمت درهای خروجی مجلس قصد آبستراکسیون -از نصاب انداختن نشست علنی بهارستان- را داشتند. زهرا سعیدی، محمدجواد ابطحی‌، کوچکی‌نژاد، ساداتی‌نژاد،کریمی قدوسی، حاجی‌دلیگانی، کریمی نماینده اراک‌، ناصری‌نژاد، ادیانی، ذوالنور‌، پاپی‌زاده‌، پژمانفر، شهریاری‌، زاهدی و شکری قصد خروج از صحن را داشتند که با گیت‌های بسته مواجه شدند و از نیتشان بازماندند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :