• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38986
+
-

جولان دلالان در بازار خودرو

آشفتگی بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم توسط دلالان در این گزارش بررسی شده است

بازار
جولان دلالان در بازار خودرو

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:  


در چند نقطه از کرج ماشین‌های دست‌دوم خرید و فروش می‌شوند که مهم‌ترین آنها بازار خودرو کیانمهر است. بعدازظهر یک روز جمعه به این بازار می‌رویم که در جاده قزل‌حصار واقع شده است. به نزدیکی بازار خودرو که می‌رسیم، شلوغی جاده به ما می‌گوید که مکان مورد نظر را یافته‌ایم. در حاشیه خیابان افرادی به تنهایی یا گروهی ایستاده‌اند و منتظر مشتری هستند. برخی هم دور یک ماشین حلقه زده‌اند و در حال بحث هستند. 

کمی که جلوتر می‌رویم به نگهبانی بازار می‌رسیم که با دیدن ما متوجه می‌شود از اعضای بازار خودرو نیستیم و برای دیدن بازار و گفت‌وگو با مسئولان ما را به داخل بازار راهنمایی می‌کند. داخل بازار شلوغ‌تر است. بیش از 100 خودرو در چند لاین به ترتیب و پشت سر هم پارک شده‌اند. تعدادی از کاسبان و فروشندگان دور برخی ماشین‌ها جمع شده‌اند و در حال گفت‌وگو بر سر قیمت هستند. چند خریدار هم در حال پرس‌وجوی قیمت‌ها هستند.

 اینجا بازار خرید و فروش خودرو دست دوم است. بسیاری از مردم دید مثبتی به این بازارها ندارند و آن را محلی برای دلال‌بازی می‌دانند. این موضوع باعث گلایه کاسبان بازار شده تا اینکه به درخواست کسبه بازار به این مکان آمدیم تا مشکلات آنها را نیز منعکس کنیم؛ کسبه‌ای که از گزارش‌های منفی راجع به بازار خودرو شکایت دارند و عامل آن را دلال‌هایی می‌دانند که در بیرون بازار منتظر نشسته‌اند تا سر مردم کلاه بگذارند.


حضور  دلالان

یکی از کسبه که بیش از 20 سال است در این بازار مشغول فعالیت است و به گفته خودش، همواره پیگیر مشکلات کسبه بازار بوده است، می‌گوید: همواره دید منفی نسبت به این بازار وجود دارد و مردم فکر می‌کنند اگر به اینجا بیایند سرشان کلاه خواهد رفت؛ در صورتی که علت این موضوع دلال‌های بیرون بازار و کسانی هستند که جلو ماشین‌ها را می‌گیرند و باعث بدنامی بازار خودرو می‌شوند.

«عمران محمدی» می‌افزاید: این افراد از ابتدای جاده قزلحصار تا انتهای کیانمهر می‌ایستند یا در پارکینگ‌های اطراف فعالیت می‌کنند و به بهانه این‌که ماشین را با قیمت بالاتری می‌خرند مشتری را راضی می‌کنند که با آنها معامله کند. مشتری هم وقتی می‌بیند قرار نیست پول قولنامه بدهد و ماشینش را هم با قیمت بیشتری خواهد فروخت با این‌ها معامله می‌کند ولی پس از فروش مشکلاتش شروع می‌شود.
وی اضافه می‌کند: این دلال‌ها به بهانه این‌که ماشین رنگ دارد یا تصادفی است، شروع به چانه‌زنی با اخاذی از مشتری می‌کنند؛ حتی گاهی خودشان ماشین را رنگ می‌کنند. مشتری هم به دلیل این‌که قولنامه دستی نوشته و امکان اثبات هم وجود ندارد، مجبور است چند میلیون تومان خسارت پرداخت کند.

محمدی ادامه می‌دهد: همه معاملات داخل بازار خودرو قانونی است. اینجا حدود 300 کاسب وجود دارد که برای همه پرونده تشکیل داده‌ایم و اگر فروشنده‌ای به مشکل برخورد کند، به راحتی می‌تواند مشکلش را حل کند.

این کاسب بازار می‌گوید: بارها به نیروی انتظامی گفته‌ایم که با این افراد برخورد کند اما اتفاقی نیفتاده است. چند بار هم پارکینگ‌های اطراف پلمب شده‌اند، اما بعد از چند روز دوباره شروع به کار کرده‌اند. البته چند روزی است که نیروی انتظامی با این افراد برخورد و چند نفر را دستگیر کرده است، اما همان‌طور که می‌بینید هنوز عده‌ای کنار جاده یا جلو در ورودی ایستاده‌اند و ما نمی‌توانیم با آنها درگیر شویم.


شهرداری امکاناتی به بازار خودرو نمی‌دهد

یکی دیگر از افراد با بیان این‌که مسئول اینجا سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج است که آن را به پیمانکار واگذار می‌کند، می‌گوید: بازار خودرو هر سال به مزایده گذاشته و یک نفر به عنوان پیمانکار مشخص می‌شود، اما در این 30 سال هیچ امکاناتی به این بازار داده نشده است.

«محمود میرزایی» می‌افزاید: کف اینجا خاکی است و در زمستان‌ها گل می‌شود و مشتری رغبت نمی‌کند ماشین خود را به اینجا بیاورد. سرویس بهداشتی، نمازخانه، عابر بانک و آب آشامیدنی که حداقل امکانات است نیز در اینجا وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: سال‌های قبل روزانه نزدیک به 300 معامله در اینجا انجام می‌شد که حالا به روزی 80 تا هم نمی‌رسد. نبود امکانات از عوامل کسادی در کار ماست.
میرزایی نبود امنیت را از دیگر معضلات بازار خودرو عنوان و اضافه می‌کند: در گذشته برخی مشتری‌ها ماشین خود را همین جا پارک می‌کردند، اما به دلیل نبود دیوارکشی و امنیت، دیگر کسی اطمینان نمی‌کند.

وی با بیان این‌که مردم نباید به دلال‌های بیرون بازار اعتماد کنند، می‌گوید: 30 سال سابقه کار دارم اما یک بار هم بیرون قولنامه ننوشته‌ام؛ حتی به مشتری گفته‌ام خود هزینه را پرداخت می‌کنم، اما داخل بازار معامله را انجام دهیم.


نبود نظارت کافی بر بازار خودرو

به سراغ یکی از افرادی رفتیم که برای خرید ماشین به بازار آمده است تا نظر او را هم درباره بازار بدانیم.«افشین عظیم‌زاده» می‌گوید: یکی از مشکلات عمده بازار معاملات خودرو نبود نظارت کافی و قانونی بر روند معاملات است. در این بازار خریدار بدون این‌که فروشنده را بشناسد یا اطمینانی بر انجام معامله داشته باشد، خودرویی را خریداری می‌کند، اما اگر مشکلی در مراحل مختلف معامله یا پس از آن به وجود آید، در مقابل مشکلات قانونی احتمالی هیچ تضمینی دریافت نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر خودروهایی که برای فروش به این جا آورده می‌شوند، قدیمی‌اند، بارها دست به دست شده‌اند و یا نقص فنی دارند و نمی‌توان آنها را در نمایشگاه و مکان‌های معتبر فروخت. شما می‌توانید دستی به سر و روی ماشینتان بکشید و کمی به آن برسید و بعد آن را به‌راحتی در این بازار بفروشید و در مقابل هیچ چیز مسئول نباشید.بنابر اعلام اتحادیه اتومبیل و نمایشگاه‌داران کرج، این اتحادیه هیچ نظارتی بر بازار خودرو کیانمهر  ندارد.


واگذاری بازار خودرو به سازمان مشارکت‌های شهرداری


مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرج درباره وضعیت بازار خودرو کیانمهر می‌گوید: زمین بازار خودرو کیانمهر بیش از 10 هزار متر‌مربع است که به پیمانکار اجاره داده می‌شود؛ البته پیمانکار اخیر تاکنون مبلغی به عنوان اجاره بها پرداخت نکرده و قرار است از هفته بعد پرسنل سازمان در آنجا مستقر شوند.
«مجید استادکاظمی» می‌افزاید: قرار است تغییر و تحولاتی برای بازار رخ دهد که واگذاری آن به بخش مشارکت‌های شهرداری از آن جمله است و باید برای آن سرمایه‌گذاری مشخص شود.
وی ادامه می‌دهد: البته ما در جریان مشکلات این بازار هستیم و کارهای جزئی مانند دیوارکشی اطراف در برنامه کاری ماست، اما به دلیل این‌که قرار است به بخش مشارکت‌ها واگذار شود، نمی‌توان مبلغ سنگینی برای آن هزینه کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید