• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37589
+
-

عقب‌نشینی به نفع کوهنوردان زن

مخالفت‌هایی که در فضای مجازی علیه بیانیه هیأت کوهنوردی به‌پا شده بود، مدیران ورزش خراسان را مجبور کرد بگویند زنان برای کوهنوردی نیاز به رضایتنامه پدر و همسر ندارند.
هیأت کوهنوردی خراسان بیانیه‌‌ای را که علیه زنان صادر کرده بود، پس گرفت. بیانیه‌ هیأت کوهنوردی استان خراسان رضوی، روز سیزدهم آبان‌ماه صادر شده بود اما روز سه‌شنبه خبری شد و جنجال به‌پا کرد. در این بیانیه تأکید شده بود که زنان متاهل و دختران مجرد زیر 20سال برای حضور در برنامه‌های کوهنوردی باید اجازه همسر و پدرشان را داشته باشند. این بیانیه با واکنش‌های منفی در فضای مجازی روبه‌رو شد. سؤال مخالفان این بود که چرا یک زن برای یک فعالیت ورزشی باید اجازه شخص دیگری را داشته باشد؟ در متن این بیانیه به ناهنجاری‌هایی اشاره شده بود که در برنامه‌های کوهنوردی اتفاق می‌افتد و سؤال خیلی از زنان و حتی مردان در توییتر این بود که برای حضور در این فضای نابهنجار چرا نباید مردان از زنانشان اجازه بگیرند؟ 

مخالفت‌هایی که با این بیانیه شد، فرزاد فتاحی -مدیرکل ورزش استان خراسان رضوی- را مجبور کرد به مسئله ورود کند. فتاحی به ایسنا گفته است: «اداره کل در جریان این موضوع نبوده است. اصلا چنین قانونی را در ورزش و در فدراسیون کوهنوردی نداریم که برای رفتن به ورزش نیاز به اجازه والدین باشد. نکته‌ای که رئیس هیأت بیان کرده، نظر شخصی خودش بوده و مخاطبش نیز گروه‌ها و کسانی بوده‌اند که به‌صورت غیررسمی در فضای مجازی اقدام به ثبت‌نام دختران، خانم‌ها و پسران برای برنامه‌های کوه‌پیمانی می‌کردند. در آن برنامه‌ها مسائل غیراخلاقی را توسعه می‌دادند». فتاحی گرفتن این اجازه را تکذیب کرده و مدعی شده است که به هیأت کوهنوردی تذکرات لازم داده شده و قرار است اصلاحیه صادر شود.
در سایت هیأت کوهنوردی خراسان رضوی، هنوز اصلاحیه‌ای دیده نمی‌شود، اما عجیب‌تر از آن ادعای فتاحی مبنی بر بی‌خبری اداره کل استان از صدور این بیانیه است. تصویر بیانیه هنوز در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری هست، رونوشت‌ها هم مشخص است. هیأت کوهنوردی این بیانیه را به دادستان عمومی استان، رئیس فدراسیون کوهنوردی، مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس پلیس، نایب‌رئیس بانوان هیأت و... رونوشت کرده است. واکنش رئیس فدراسیون کوهنوردی به این بیانیه خنثی بود. رضایی که از سیزدهم آبان این بیانیه به دستش رسیده بود، 9روز بعد پیگیر دلیل صادر‌شدن این بیانیه نشده بود؛ «ملاک عمل فدراسیون آیین‌نامه‌های وزارت یا آیین‌نامه‌های داخلی فدراسیون است. ممکن است در یک استان شرایط خاصی پیش بیاید که مسئولیت آن به‌عهده استان است. من این موضوع را تأیید و تکذیب نمی‌کنم چون نمی‌دانم براساس چه کاری صورت گرفته است.» رضایی گفته بود این بیانیه با همکاری هیأت و اداره کل ورزش استان نوشته شده و اینکه فتاحی چرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، مشخص نیست.

فتاحی در صحبت‌هایش تأکید کرده است که مخاطب هیأت در این بیانیه باشگاه‌ها نیستند، گروه‌هایی هستند که در فضای مجازی از دختران و زنان برای برنامه‌ها ثبت‌نام می‌کنند، اما در بیانیه، باشگاه‌ها را مخاطب قرار داده‌ و از آنها خواسته‌ است مواردی را رعایت کنند؛ مواردی که نه‌تنها شامل گرفتن رضایت همسر و پدر برای زنان و دختران است که به باشگاه‌ها تأکید شده با حضور مربیان زن برای زنان برنامه‌های جداگانه‌ای برگزار کنند. به‌نظر می‌رسد توجیهات فتاحی، در جواب به واکنش‌های مردمی باشد. در خبرگزاری ایسنا که به‌عنوان نخستین خبرگزاری‌ای که بیانیه را منتشر کرد، این واکنش‌ها دیده می‌شود: «خب، این نشونه رشد و بلوغ در جامعه هست. قدیم فقط تو مقطع دبستان رضایت ولی لازم داشتیم!»، «تقریبا فقط اختلاس مونده که میشه بدون اجازه کسی انجام داد. بشتابید...»، «استقبال رسمی رئیس‌جمهور سنگاپور (که یک خانم محجبه هستند) از آقای پوتین را در سایت‌های خبرگزاری‌ها ملاحظه و با خبر کوهنوردی مشهد مقایسه کنید». واکنش‌ها در توییتر و اینستاگرام خیلی تندتر از این بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید