• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37283
+
-

خرم‌رود ساماندهی می‌شود

بابایی: خرم‌رود اولین رودخانه شهری در کشور است که طرح تفصیلی آن به تصویب رسیده است

شهری
خرم‌رود ساماندهی می‌شود

فاطمه حافظی |  خرم آباد - خبرنگار:

عبور رودخانه از وسط شهر موهبتی است که کمتر شهری از آن برخوردار است. خرم‌آباد یکی از شهرهایی است که از این موهبت برخوردار است، اما بهره بردن از امکانات «خرم‌رود» نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها یا ساماندهی امکانات موجود است و در صورت برنامه‌‌ریزی و استفاده از ظرفیت کارشناسان خبره می‌توان از این موهبت به عنوان زمینه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد. 

ساماندهی رودخانه خرم‌آباد وظیفه تنها یک دستگاه نیست، بلکه نیاز به همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگری هم دارد تا نتیجه‌ای مطلوب به دست آید. سال‌هاست ساماندهی خرم‌رود به آرزوی مردم این شهر تبدیل شده است. حالا در جریان پانزدهمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران که در تهران برگزار شد، طرح جامع این رودخانه به تصویب رسیده است. 


استفاده از ظرفیت‌های خرم‌رود

عضو شورای شهر خرم‌آباد می‌گوید: خرم‌آباد در کنار مشکلات و محرومیت‌های زیادی که دارد، ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی نیز دارد که در صورت استفاده درست و با برنامه از این ظرفیت‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع و توانایی‌های شهر را به منصه ظهور رساند. «اردشیردریکوندی» ادامه می‌دهد: یکی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده در این شهر، رودخانه خرم‌رود یا همان «گلال» است؛ ظرفیتی که در شهرهای کمی وجود دارد؛ متاسفانه با وجود دارا بودن این چنین ظرفیت مهمی تاکنون از آن بهره‌های لازم برده نشده است. 

دریکوندی اظهار می‌کند: بهترین استفاده از این رودخانه می‌تواند در بخش گردشگری و ایجاد درآمد باشد؛ اجرایی کردن طرح‌های ساماندهی این رودخانه نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌هاست. 
این عضو شورای شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: می‌توان امکاناتی برای حضور بیشتر گردشگران در این محدوده ایجاد کرد؛ مثل ایجاد محلی برای حضور و استقرار دستفروشان، ایجاد پیست دوچرخه‌سواری در محدوده پل جهادگران یا ایجاد نمایشگاه‌هایی در مسیرهای مختلف. همچنین می‌توان ساز و کارهایی لحاظ کرد که بستر رودخانه به تفرجگاهی برای مردم تبدیل شود. توجه به این ظرفیت‌های رودخانه بی‌شک زمینه‌ ایجاد اشتغال و جذابیت‌های ظاهری و در نهایت حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. 


تصویب کلیات طرح ویژه ساماندهی خرم‌رود
 
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به تصویب طرح مطالعه ساماندهی رودخانه خرم‌رود می‌گوید: رودخانه خرم‌آباد دارای یک نقشه کلی مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری شهرسازی کشور است. «سجاد بابایی» می‌افزاید: با توجه به این طرح مسئولان مربوطه می‌توانند با پیگیری‌های لازم اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی رودخانه خرم‌آباد را جذب کنند. 

وی ادامه می‌دهد: یکسان‌سازی ساخت و سازهای اطراف رودخانه مطابق طرح جامع، احداث پل‌هایی روی رودخانه، احداث سدهای لاستیکی و همچنین ایجاد مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌رو از مهم‌ترین نقطه نظرات این طرح مطالعاتی است. 


فازهای طرح مطالعاتی

این عضو شورای شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: مطالعه طرح ساماندهی رودخانه خرم‌رود بیش از 16 ماه زمان برده است که نشان از دقت بالا در انجام مطالعات دارد. البته مسائلی هم بود که هرچند بر جذابیت‌های اطراف رودخانه می‌افزاید اما قابلیت اجرا ندارند. به عنوان مثال مشاور، طرح را در 3 جبهه تعریف کرده که در آن ساختمان‌هایی که در کوچه‌های قرار و به رودخانه اشراف دارند، به صورت پلکانی در یک، 2 و 3 طبقه ساخته شوند. البته به دلیل ساخت و سازها در شهر  و شمالی و جنوبی بودن نوع سازه‌ها، این طرح قابلیت اجرا نداشت. 
بابایی عنوان می‌کند: جبهه دوم در مورد کنار رودهاست؛ خیابان اصلی در این طرح خیابان 24 متری است که در بر اساس طرح مطالعاتی مصوب شده خط عابر پیاده، مسیر ویژه دوچرخه و سواره ایجاد شود. حتی راه‌اندازی تراموا نیز پیش‌بینی شده است. 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: فاز سوم نیز مربوط به داخل رودخانه است؛ در بخش‌هایی از بستر رودخانه ایجاد سدهای لاستیکی در نظر گرفته شده است. البته این موضوع باید مورد بررسی و مطالعه بیشتر قرار بگیرد. همچنین برای زیر پل گپ نیز آب‌نماهایی در نظر گرفته شده است. 
بابایی عنوان می‌کند: طرح ساماندهی رودخانه خرم‌رود یکی از طرح‌های ویژه در راه و شهرسازی است و چارچوبی برای گرفتن اعتبار برای آن ایجاد شده است. طرح تفضیلی برای تمام رودخانه در نظر گرفته شده است و در حقیقت خرم‌رود اولین رودخانه شهری در کشور است که برای آن طرح جامع در نظر گرفته شده و به تصویب رسیده است. 
شهردار خرم‌آباد نیز در این زمینه بیان می‌کند: کلیات طرح ویژه اراضی شهری و ساماندهی رودخانه خرم‌رود برای بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرم‌آباد به تصویب رسیده است. 
 «وحید رشیدی» می‌افزاید: مقرر شده تا جزئیات طرح که شامل انطباق طرح ویژه با طرح جامع و حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است برای اصلاح در کمیته فنی ۳ بازنگری شده و نتیجه طی ابلاغیه‌ای به استان اعلام شود. 


موافقت با کلیات طرح ساماندهی
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز می‌گوید: در جلسه شورای عالی شهرسازی با کلیات طرح ساماندهی رودخانه خرم‌رود موافقت شده است و قطعا تصویب کلیات طرح ساماندهی خرم‌رود کمک زیادی به اجرایی شدن آن می‌کند و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای تسریع در امر ساماندهی این رودخانه مهیا کرد. 
 «احمد مرادپور» می‌افزاید:  البته اکنون بخشی از ساماندهی رودخانه خرم‌آباد با احداث 2 پل آغاز شده و شاهد پیشرفت قابل قبولی در اجرای این طرح‌ها هستیم. در صورتی که در روند کار پیمانکار وقفه‌ای ایجاد نشود تا پایان سال جاری این 2 پل افتتاح می‌شوند. 


انجام لایروبی خرم‌رود

معاون خدمات شهرداری خرم‌آباد نیز در این مورد می‌گوید: طرح ساماندهی رودخانه خرم‌رود یکی از موضوعاتی است که مورد توجه مدیریت شهری است؛ لایروبی سطح رودخانه نیز در دستور کار قرار گرفته است.  «فرشید خدامرادی» بیان می‌کند: لایروبی رودخانه خرم‌رود در 3 محور شمال، شرق و جنوب به تفکیک توسط مناطق درحال انجام است و دراین زمینه از همه امکانات استفاده می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از شهروندان پسماندها و نخاله‌های ساختمانی خود را در رودخانه می‌ریزند که همین موضوع در انجام درست کار، وقفه‌هایی را ایجاد می‌کند اما موضوع مهمی که نه تنها در طرح ساماندهی رودخانه خرم‌رود بلکه برای سایر پروژه‌های شهری نیز باید مد نظر قرار بگیرد استفاده از توان و مشارکت مردم است؛ تا شهروندان پای کارنباشند هیچ کاری به سرانجام نخواهد رسید. 


لزوم وجود طرح جامع برای ساماندهی خرم‌رود

وزیر راه و شهرسازی چندی قبل در جریان جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با اشاره به تصویب کلیات ساماندهی خرم رود، گفت: بقیه موارد که شامل یکسان‌سازی و انطباق طرح با طرح جامع، حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است به کمیته ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری برگردد و جزئیات نیز پس از اعمال اصلاحات، ابلاغ شود. 
به گفته«محمد اسلامی»، وجود رودخانه در شهر خرم‌آباد یکی از ظرفیت‌های مهمی است که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرد و با طرح و برنامه‌‌ریزی مناسب برای ساماندهی، گردشگری و ایجاد درآمد اقتصادی از آن استفاده‌های لازم را داشته باشند. 
 وی افزود: ساماندهی رودخانه هدف غایی ما برای اجرای کامل طرح جامع است. ساماندهی رودخانه نباید کل طرح جامع شهر را تحت‌الشعاع قرار دهد بلکه باید به موازات هم باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید