• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37061
+
-

چطور ساعت‌‌های کرخت ترافیکی را به ساعت‌هایی با ارزش‌افزوده بالا تبدیل کنیم؟

نبرد چریکی با ترافیک

عیسی محمدی

جک کانفیلد، نویسنده کتاب «اصول موفقیت» که به زبان فارسی هم برگردان شده است، فرمول جالبی دارد که در همه‌جای زندگی به کارتان می‌آید. فرمولش ازاین‌قرار است: نتیجه= حادثه + پاسخ. ما در طول زندگی‌مان، حوادث و اتفاقات و رویدادهای زیادی را پیش رو داریم، اما تفاوت زندگی‌های ما و نتایجی که به‌دست می‌آوریم و تفاوت شکست‌ها و موفقیت‌های افراد، در تفاوت نوع پاسخ‌های آنهاست. در مورد ترافیک نیز، ما به‌عنوان یک انسان شهری ایرانی، در پایتخت، با ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ پاسخ ما به این حادثه چیست؟ ما برای ساعت‌های ترافیک و راهبندان شما و برای اینکه پاسخ شما به این حادثه فرق داشته باشد، چندپیشنهاد داریم. فقط کافی است چندباری امتحان کنید و در اجرایی‌کردن‌شان، ثبات قدم داشته باشید.

پاسخ شما به اتفاق ترافیک، می‌تواند استفاده از فایل‌های صوتی آموزشی باشد

برایان -مربی توسعه فردی-معتقد است که دنیای آینده ما، دنیای آموزش‌های صوتی و فایل‌های صوتی است. همین الان هم فایل‌های صوتی، مشتریان و علاقه‌مندان زیادی دارند. نکته‌ای که تریسی مطرح می‌کند جالب است: شما ساعت‌های رفت‌وآمد و حضور خودتان در ترافیک روزانه را، ضرب در 5 روز هفته که سر کار می‌آیید، ضرب در 50هفته سال کنید، ببینید چه رقمی می‌شود؛ قطعاً رقم بالا و وحشتناکی است. تصور کنید با این زمان‌ها، چه کارها می‌شود کرد. در اینترنت، فایل‌های صوتی آموزشی زیادی وجود دارد. از سوی دیگر فایل‌های تخصصی‌تر نیز وجود دارند. اگر دانشجو هستید، می‌توانید فایل‌های کلاس‌های خودتان را ضبط کرده و مدام گوش کنید. اگر شما تنها یک‌ساعت در طول روز در ترافیک باشید که البته حتما زمان در ترافیک ماندن‌تان بیشتر است، این یک‌ساعت ضرب در 5روز هفته، ضرب در 50هفته سال، می‌شود 250ساعت تمام. می‌دانید با این ساعت‌های آموزشی چقدر اطلاعات شما بیشتر و بیشتر می‌شود؟ 

پاسخ شما به اتفاق ترافیک می‌تواند آموختن یک زبان جدید باشد.

در دنیای امروز، شما دست‌کم به یک زبان خارجی باید احاطه داشته باشید. در این مورد خوشبختانه، هم فایل‌های اینترنتی که قابل استفاده در گوشی همراه هستند و هم فایل‌های کاغذی که می‌توانید با خودتان حمل کنید، وجود دارند. با توجه به اینکه آموزش زبان، به آموزش گرامر و لغت‌های جدید و تکرار وابسته است، در این زمینه به‌خوبی می‌توانید عمل کنید.

پاسخ شما به اتفاق ترافیک، می‌توانید تقویت حافظه باشد

یکی از دانشمندان بزرگ جامعه‌شناسی، تمرین جالبی برای تقویت حافظه‌اش داشت؛ تمرینی که آن را از هگل، فیلسوف بزرگ آلمانی آموخته بود. او اشعاری از زبانی که نمی‌دانست را انتخاب کرده و آن را حفظ می‌کرد. شما هم می‌توانید این تمرین را انجام بدهید. از سوی دیگر، می‌توانید اقدام به حفظ‌کردن اشعار فارسی کنید. تمریناتی مثل تمرکز روی یک نقطه و شمارش معکوس اعداد و محاسبات ذهنی ریاضی و...، به‌شدت می‌توانند روی حافظه شما اثرگذار باشند. حل‌کردن جدول‌های مختلف هم ایده بدی نیست.

پاسخ شما به اتفاق ترافیک، می‌تواند رشد غنای زبانی‌تان باشد

بعضی از دانشمندان ثابت کرده‌اند که موفقیت آدم‌ها را می‌توان به نسبت غنای زبانی آنها سنجید. یعنی چه؟ یعنی هرچقدر قدرت واژگان زبان مادری‌تان و نحوه استفاده از آنها بیشتر و بالاتر باشد، حتماً به موفقیت بهتری می‌رسید و تصویر اجتماعی ایجادشده از شما بهبود خواهد یافت. خب، حالا چرا زمان صرف شده در ترافیک را، صرف یادگرفتن لغت‌های جدید و گوش‌سپردن و یادداشت لغت‌های جدیدی که دیگران استفاده می‌کنند، نکنید؟ فکر کنید هرروز یک یا 2لغت یاد بگیرید، می‌توانید سر سال، نزدیک 250تا 300لغت جدید به دایره واژگان‌تان اضافه کنید که باعث بهبود تصویر اجتماعی شما نیز خواهد شد.

پاسخ شما به اتفاق ترافیک، می‌تواند مطالعه باشد

چرا کتابی جمع‌وجور به همراه نداشته باشید تا آن را در این ساعت‌های ترافیکی مطالعه کنید؟ دیل کارنگی، نویسنده کتاب‌هایی چون آیین دوست‌یابی و آیین سخنرانی و... و پدر علم موفقیت در دنیای غرب، معتقد است که حتی می‌توانید کتابی را انتخاب کرده و آن را ورق‌ورق کنید و هر بار 3، 4صفحه‌اش را در کیف‌تان بگذارید و مطالعه کنید. به محض اینکه این 4-3 صفحه تمام شد، آن را به کتاب بازگردانده و چند صفحه دیگر را بردارید. بعد از پایان کتاب، می‌توانید از طریق صحافی سیمی، آن را دوباره درست کنید؛ این‌طوری بهتر از آن است که یک کتاب سالم ولی نخوانده داشته باشید.

پاسخ شما به اتفاق ترافیک، می‌تواند روان‌شناختی باشد

برایان تریسی معتقد است که واگویه‌های فردی، قدرت بالایی در شکل دادن شخصیت انسان‌ها دارند. واگویه‌های فردی، به همان روند گفت‌وگوی ما با خودمان مربوط می‌شود. بیشتر آدم‌ها در ساعت‌های ترافیکی، به‌اصطلاح توی خودشان هستند و فکر می‌کنند؛ اما در حقیقت این عده، در حال گفت‌وگو با خودشان هستند. این گفت‌وگوها غالباً منفی است و منجر به هدررفت انرژی‌های روانی می‌شود. سعی کنید از قدرت واگویه‌های مثبت و نیز تلقین‌های مثبت و...  استفاده کنید تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت انرژی، ارزش‌افزوده روانی هم برای خودتان ایجاد کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید